Wat is er nieuw

Hoe belangrijk zijn snelgroeiende planten?

• Onderwerp starter Onderwerp starter MarlonnekeW
  • Startdatum Startdatum
M

MarlonnekeW

Guest
Ik heb een vraag m.b.t. het kiezen van planten voor het aquarium.

Er wordt vaak geadviseerd om een aantal snelgroeiende planten in het aquarium te zetten, omdat dit goed zou zijn voor de waterkwaliteit en de productie van zuurstof.

Nu zijn mijn aquaria niet al te groot (max 54 liter) waardoor ik het best lastig vind om de juiste planten te vinden. Bij snelgroeiende soorten heb ik het 'probleem' dat deze snel het wateroppervlak bereiken, waardoor ik ze vaak moet snoeien. Ik heb op dit moment bijvoorbeeld Belgisch groen (Hygrophila Polysperma) in mijn aquarium en die moet ik bijna 2x in de week snoeien.

Ik heb ook een aantal veel langzamer groeiende soorten (Anubias, Cryptocoryne, Javavaren)en die vind ik fijner omdat ze beter in de hand te houden zijn.

Wat ik me nu afvraag is: hoe belangrijk is het om snelgroeiende planten in het aquarium te hebben en krijg je problemen als je alleen maar langzaam groeiende soorten hebt?

Meeste 'moderne' aquariums hebben simpelweg gewoon teveel licht (t5).
Snelgroeiers zijn nodig om NH4 supersnel op te nemen voordat de alg dat doet.
Met langzaam groeiende planten en veel verlichting is dat vragen om problemen.
De algen kunnen dan makkelijker de baas worden.

Zolang je het licht goed dempt zijn snelgroeiende planten niet echt nodig.

Het effect van snelgroeiers is dat het het water zuivert doordat het afvalstoffen opneemt. Het helpt wel als de bak te overbezet is of als je geen filter gebruikt bijv. Het kan je ook van een algenprobleem af helpen.

Ik ben op dit moment een garnalenbakje aan het inrichten en daar zit een simpele 9 watt lamp in. Op dit moment zit er een mos achterwand en 2 Anubias (nana en bonzai) op een stuk hout in. Ik wil in ieder geval nog 1 of 2 mosballen erin doen en verder nog 1 plantje. Over die laatste ben ik aan het twijfelen. Ik weet inmiddels hoe gevoelig garnalen zijn, dus ik wil niet 2x per week de bak in hoeven om te snoeien, maar ik wil ook geen problemen met het water. Verder mag de plant ook niet erg breed worden, want ik wil zoveel mogelijk grondoppervlak vrijhouden voor bladeren e.d.
Een javavaren lijkt me een bijvoorbeeld goede plant om toe te voegen, maar dat is een langzame groeier....

Lijkt mij geen probleem. Ik weet niet hoe groot je bak is (denk nano?) maar javavaren wordt wel groot.
Misschien is microsorium windelov leuk voor je bakkie. Ook een soort varen.

9-jcG5rAGl2JtUQodzM9nj1fxzTQz0h1.jpeg

Dan heb je wat fijnere bladeren als contrast met de grotere anubias/crypt bladeren.

Dat was inderdaad de soort die ik in gedachten had of eventueel de mini-versie van de 'normale' javavaren. Ik heb gemerkt dat deze plant ook goede verstopplekjes biedt voor babygarnalen, dus op dat gebied is hij ook ideaal. Nu moet ik alleen nog op zoek naar een klein stukje hout of een steen om hem op te zetten 😉.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan