Wat is er nieuw

Hoe best beginnen met aanplanten?

vijverke59

Member
Lid geworden
12 mei 2025
Leeftijd
66
Intussen heb ik mijn vijverke helemaal aangelegd (het topic over hoe en wat is zomaar ineens verwijderd van het forum...).
Dus nu kan ik gaan aanplanten. Ik heb 3 zones die met riviergrind aangelegd zijn. Zou het voldoende zijn daar een 'putje' in te maken en daar een plant in te zetten? Eventueel in een zakje gemaakt van worteldoek. Of spoelt dat dan uit? Vijvermandjes zie je staan en dat is visueel niet zo mooi, dus ik zou het zonder willen doen.

Laatst bewerkt:
Ik zou ze eerder wel in mandjes zetten met vijveraarde gevuld, den dan afdekken met grind. Alleen uit het grind zullen ze weinig voeding kunnen halen denk ik. En ja, het zal een tijdje niet mooi lijken, maar ze moeten wel kunnen groeien en wortelen. Ik zette mijn vijverplanten altijd gewoon in een rand gevuld met vijvergrond en dekte dat af met stenen of grind, ja je hebt dan een tijdje troebel water en los drijvend zand maar dat verdwijnt snel en je planten zullen het veel beter gaan doen.

Let op: dit is mijn ervaring, er zullen vast leden zijn die het anders doen. Ieder doet het op zijn eigen manier

Hier in de vijver heb ik een grote drijvende plantenbak gemaakt en daar zit gewoon substraat in. Ook heb ik een groot plantenfilter en daar staan de planten in lava. Als het een vijver is met vissen hoef je niet met vijvergrond te werken omdat de vissen zorgen voor mest.
Ik ben sowieso niet echt van de vijver grond omdat dit maar tijdelijk voeding geeft. Mijn vijver draait al 16 jaar en de planten groeien als kool (de gele en paarse lis staan wel 2m hoog) zonder aarde of extra voeding.
Screenshot_20250716_191925_Gallery.jpg

Hier in de vijver heb ik een grote drijvende plantenbak gemaakt en daar zit gewoon substraat in. Ook heb ik een groot plantenfilter en daar staan de planten in lava. Als het een vijver is met vissen hoef je niet met vijvergrond te werken omdat de vissen zorgen voor mest.
Ik ben sowieso niet echt van de vijver grond omdat dit maar tijdelijk voeding geeft. Mijn vijver draait al 16 jaar en de planten groeien als kool (de gele en paarse lis staan wel 2m hoog) zonder aarde of extra voeding.
Bekijk bijlage 389229
De koi in jouw vijver zorgen voor de nodige meststoffen in de vorm van oa nitraat en fosfaat. In een vijver met een lage visbezetting hebben de moerasplanten extra voeding nodig die bijvoorbeeld in de vijveraarde zit. Zuurstofplanten hebben voedingsstoffen nodig die ze uit het water halen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan