Hoe brom geluid verhelpen externe filter?


Teun van Lent

Well-known member
Lid geworden
1 oktober 2019
Berichten
166
Leeftijd
25
Locatie
Wageningen
Hoi allemaal,

Ik heb een externe filter van JBL (e720) maar hij maakt een rammelend geluid nadat ik 'm heb schoongemaakt.
Het geluid komt vanuit de rotor. De filter is zo'n 2 en een halve maand oud.
Ik heb van alles al gelezen en geprobeerd om het geluid te dempen, zoals het vullen van de filter via de hevel methode om lucht uit de filter te krijgen.
Ook meerdere keren lucht eruit proberen te schudden, de rotor schoon gemaakt met een wattenstaafje.
Het ene moment hoor ik de filter niet, het andere moment trilt ie. Hij moet op de grond staan (geen andere plek) waardoor de resonantie goed te horen is.
Daarom zet ik 'm bij herrie tijdelijk op mijn bank wat ook niet ideaal is. Op een studentenkamer kan dat geluid frustrerend zijn dus wie weet zijn er goede tips op 't forum :)

gr
teun
 
Zit de rotor goed erin gemonteerd? Deed hij dit niet vanaf het begin?
 
Vanaf het begin was de filter geluidloos. Het geluid is gekomen sinds de schoonmaak ervan, ik heb expres voorzichtig gedaan met het schoonmaken van de rotor, alleen met een wattenstaafje de viezigheid weggeveegd.
Dat moet niet voor problemen hebben gezorgd denk ik. Als ik de filter aan en uit zet, hoor je het gerammel heel hard in het begin als ie nog langzaam draait. Dan klinkt het alsof de rotor iets los zit. Kan een rotor strakker worden aangedraait op een of andere manier?
 
Toch een goed kijken of de 2 rubbertjes waar het keramische rotorasje inzit er allebei nog inzitten.
Als het lucht is, dan zou je dat ook moeten zien aan de luchtbelletjes die in je bak komen lijkt mij.
 
Klinkt alsof je rotor niet goed teruggeplaatst is / speling op de as heeft. Kan ook zijn dat je te heldhaftig bent geweest met de schoonmaak en zich gewoon weer even nieuwe biofilm moet vormen.
 
Nou, als ik de rotor en het asje schoonmaak dan maak ik die ook goed schoon en doe dat ook vrij "heldhaftig", maar ik heb geen trillingen inde rotor als ik hem terug aanzet.
Wat ik wel 1 keer heb gehad is dat ik 1 rubber vergeten was terug te plaatsen, nou daan hoor je de rotor echt wel ratelen, vandaar mijn opmerking.
Het is altijd lastig inschatten als je het niet zelf kan zien.
 
Ik herken dat geluid ook niet na het schoonmaken hoor. In de regel merk ik geen verschil voor of na het schoonmaken.
 
Misschien het kapje/plastik ring van het stokje waar de rotor op zit, die je een slag moet draaien zodat deze goed vast zit? 1 kant op draaien is open andere kant op is sluiten. Staat er op. Doe je dit verkeerd om lijkt als het vast zit maar is niet zo.

Als je dit uit elkaar heb gehaald zitten nog wel beide plastic dopjes aan het einde van het stokje?

Beetje simpel want ik weet de namen niet van al de onderdelen.
 
Gebroken as of 1 van de rubbers mist.
Weinig andere opties heb je niet denk ik zo…
Lucht moet je zien aan de uitlaat en gezien het filter in nieuwstaat wel stil was lijkt biofilm ook niet aannemelijk
 
@tuinkabouter heeft alles al gezegd wat van belang is. Overigens kan je er over denken om je filter op een rubber matje zetten. Wat ook goed werkt zijn de rubber "onderzetters" die ook veel bij wasmachines gebruikt worden om geluid te reduceren. Daarnaast kan je ook denken aan het gebruik van akoestisch foam. Dat hebben bouwmarkten wel in hun assortiment.
th.jpg
 
Gebroken as of 1 van de rubbers mist.
Weinig andere opties heb je niet denk ik zo…
Lucht moet je zien aan de uitlaat en gezien het filter in nieuwstaat wel stil was lijkt biofilm ook niet aannemelijk
Joh.

Toch een goed kijken of de 2 rubbertjes waar het keramische rotorasje inzit er allebei nog inzitten.
Als het lucht is, dan zou je dat ook moeten zien aan de luchtbelletjes die in je bak komen lijkt mij.
 
Joh.

Toch een goed kijken of de 2 rubbertjes waar het keramische rotorasje inzit er allebei nog inzitten.
Als het lucht is, dan zou je dat ook moeten zien aan de luchtbelletjes die in je bak komen lijkt mij.
Benieuwd of we nog het verlossende antwoord krijgen of niet?
 
Dank voor de tips! Intussen is het geluid uit zichzelf opgehouden en klinkt de filter weer als normaal. Ik neem de tips over geluid reducerende dingen mee zodat ik resonantie kan dempen!
 
Nou ja mooi dat hij weer stil is in elk geval want een brom is zeer irritant.
 

Terug
Bovenaan