Hoe de bodem vervangen


Melkie

Well-known member
Lid geworden
5 april 2022
Berichten
189
Leeftijd
42
Helaas moet ik eraan geloven om de huidige zandbodem te vervangen. Ik weet dat het kan met de vissen erin en vissen eruit en daar zit bij mij de vraag, waar doe ik goed aan.
In de bak zitten momenteel 13 kegelvlekbarbelen en 10 volwassen cory's met ontelbaar hoeveelheid kleintjes. Kleintjes zijn van zichtbaar mini visje tot worm formaat.
De volwassen cory's laten zich ook nooit zien en als ik bij de bak ben zwemmen ze zich bijna dood van de schrik.

Ik kan de vissen laten zitten en zorgen dat ik b.v. de linkerkant ga hevelen en dat er rechts voldoende beschutting is voor de cory's. Alhoewel ik huiverig ben voor de hoeveelheid stress met als gevolg dat ze gif loslaten waardoor de barbelen omgaan.
Andere nadeel van deze methode is dat ik de baby cory's niet allemaal zie en het risico groot is dat ik ze of opzuig met hevelen of begraaf onder nieuw zand.

Kan de vissen eruit halen, barbelen en cory's denk ik apart in een bak, alle planten en hout eruit. Dan heb ik beter zicht op de bodem en hopelijk ook de babies om ze er uit te vissen en daarna pas gaan hevelen. Vissen eruit halen, zeker de cory's, geeft veel stress in combinatie met gif loslaten.

Wat te doen?
 
De barbelen zullen niet zo snel omvallen van dat gif, eerder de corydoras zelf, zelf zou ik alles laten zwemmen waar ze zitten en dan in etappes de bodem vervangen (dus niet alles in 1x want dan ga je een nitrietpiek krijgen, maar iedere week met de waterwissel een deel van de bodem afhevelen)
 
De barbelen zullen niet zo snel omvallen van dat gif, eerder de corydoras zelf, zelf zou ik alles laten zwemmen waar ze zitten en dan in etappes de bodem vervangen (dus niet alles in 1x want dan ga je een nitrietpiek krijgen, maar iedere week met de waterwissel een deel van de bodem afhevelen)
Alles in 1x was ook niet mijn bedoeling, het is nog geen bodemrot maar zwart filterzand door teveel belasting is niet ok.
Nu wilde ik eigenlijk overstappen van filterzand naar Sansibar van JBL. Wat zou betekenen dat ik een tijd een mix heb van 2 soorten. Lijkt mij geen bezwaar?
 
Is een minder dikke bodemlaag geen optie voor je?
Heb op een aangetast gedeelte een deel weggehaald om te zien wat eronder zat maar tot de bodem is het zand zwart. Op sommige plekken kan ik de bodemlaag wat laten zakken, is geen aantasting maar de rest helaas dus wel.
Wil ook niet teveel met de bodem rommelen, zit veel goeds in maar ook dingen die je niet in je bak wilt krijgen.
Bij de nieuwe bodem gaat de bodem wat lager maar eerst dit eruit zien te krijgen zonder babies op te zuigen of te begraven
 
Alles in 1x was ook niet mijn bedoeling, het is nog geen bodemrot maar zwart filterzand door teveel belasting is niet ok.
Nu wilde ik eigenlijk overstappen van filterzand naar Sansibar van JBL. Wat zou betekenen dat ik een tijd een mix heb van 2 soorten. Lijkt mij geen bezwaar?
Mix kan totaal geen kwaad het oogt wat rommelig maar that's it
 
De bodem die je afheveld kun je in een witte emmer nakijken of er kleintjes zijn meegeheveld en dat zwarte gaat wel weg als de bodem meer stroming over zich krijgt.
Hoef je niet te vervangen, ook met een zgn hevelklok haal je veel belasting uit de bodem en dan ben je na een paar emmertjes klaar.
 
De bodem die je afheveld kun je in een witte emmer nakijken of er kleintjes zijn meegeheveld en dat zwarte gaat wel weg als de bodem meer stroming over zich krijgt.
Hoef je niet te vervangen, ook met een zgn hevelklok haal je veel belasting uit de bodem en dan ben je na een paar emmertjes klaar.
Hmm ok,, dus eigenlijk zeg je niet vervangen, bodemlaag lager maken en aankijken? Ben tikje zenuwachtig voor rot, vandaar mijn idee.
Zand wat ik er vandaag uit heb gehaald ruikt gewoon naar nat zand en wattenataafje in de bodem ook. Een klok heb ik dus laag eraf halen lukt wel.
 
Ben tikje zenuwachtig voor rot, vandaar mijn idee.
Hoeft niet hoor, vissen hebben daar geen last van. "Bodemrot" is vooral een term bedacht voor en door mensen. Het voornaamste is dat een verkleurde of dichtgeslagen bodem voor onszélf een onprettig idee kan zijn, of een vies gezicht. Het zand zelf raakt niet aangetast en met wat biologische prut hoeft niks mis te zijn. Fishy don't care. Uitzondering....... is als het substraat grof genoeg is voor voedsel- en plantendeeltjes om ertussen te komen. Dat is niet bevorderlijk, krijg je bacteriële giffen van en zo. Bij een zandbodem is dat haast niet voor elkaar te krijgen, of je moet wel heel veel voeren.

Zoals @Edwin68 al goed aangaf is de bodem met wat "stofzuigen" en (voor de langere termijn) meer waterbeweging erlangs wel te fixen. (y) Dat zou veel werk schelen, en je vissen scheelt het onnodige stress.

Wat ik me (uit nieuwsgierigheid) afvraag: wat is de korrelgrootte van jouw filterzand, en hoe lang ligt de bodem er nu in? Mocht je een foto willen delen van de bak, dan zou ik dat ook wel interessant vinden om te zien. Helpt allemaal om een beeld te krijgen van de omstandigheden die nodig zijn om een "rotte" bodem te krijgen. Bij mij heeft de bak met filterzand die nu het langst draait (3,5 jaar) een schone bodem zonder dat ik er ooit iets aan gedaan heb. Behalve dan dode plantenresten weghalen, toen ik nog planten had. Niet stofzuigen, niet omwoelen. Drollen zijn nergens te bekennen, die lossen blijkbaar op... nadat ze 30x zijn opgevreten en weer uitgespuugd waarschijnlijk.... Combinatie van voldoende stroming, bodembewoners die de boel besnuffelen en "schone" voeding (veel dierlijk eiwit, weinig koolhydraten) kan je aardig wat werk besparen.

Zand wat ik er vandaag uit heb gehaald ruikt gewoon naar nat zand en wattenataafje in de bodem ook. Een klok heb ik dus laag eraf halen lukt wel.
Dat is mooi, dan is er niks aan de hand. "Echte" bodemrot (vies, maar komt in de natuur ook voor...) ruikt een beetje naar rotte eieren.
 

Terug
Bovenaan