Hoe de reservoirs van een Oase BioMaster 250 vullen?


Martijm

Well-known member
Lid geworden
16 september 2018
Berichten
89
Leeftijd
29
Hallo allemaal,

Voor mijn aquarium heb ik een Oase BioMaster 250 aangeschaft. Mij werd in de winkel aanbevolen om het meegeleverde filtermateriaal meteen te vervangen door Seachem Matrix en Seachem Purigen. Maar aangezien dit filter meerdere reservoirs bevat, weet ik even niet hoe ik dit het beste kan vullen.

De afbeelding geeft de inhoud van het filter weer. Het water zal in het filter van "links naar rechts" stromen. Links het voorfilter en daarnaast de vier reservoirs (de laatste is een stuk lager dan de andere drie). Zoals te zien is, heb ik het meegeleverde filtermateriaal (dat boven de reservoirs ligt) al vervangen door de Seachem Matrix, behalve in de laatste. Nu roept dit bij mij de volgende vragen op:
  • Is dit de juiste manier van vullen?
  • Moet ik de reservoirs zo vol mogelijk vullen met Seachem Matrix of juist maar tot de helft, zodat het water er beter doorheen kan stromen?
  • Moet ik in het eerste reservoir ook Seachem Matrix doen of kan ik hier beter het meegeleverde filtermateriaal gebruiken? Dit is namelijk ander materiaal dan de twee blauwe.
  • Moet ik het oranje filtermateriaal ook vervangen door Seachem Matrix of juist niet? Of is het zelfs beter dit te vervangen voor filterwol?
  • Waar plaats ik het zakje Seachem Purigen? In het laatste reservoir? Of in de één-na-laatste (de laatste waar Seachem Matrix in zit)?
  • Is het verstandig om meteen al de Seachem Purigen toe te voegen aan het filter of is het beter te wachten tot na de opstartperiode van ong. een maand?
Mocht iemand antwoord hebben op één of meerdere van deze vragen, dan hoor ik dat graag. Alvast bedankt!

Gr. Martijn
20201117_194601.jpg
 
Ik zou hem vullen zoals op onderstaande video. Het uitboren van de gaatjes in het voorfilter zou ik negeren. Het vervangen van de voorfilterspons naar eigen inzicht, zelf vind ik dat ook niet zo nodig, gewoon wat vaker schoonmaken. Eerste mandje (dus links) zou ik de meest fijne filterspons gebruiken die je hebt en wit filtervlies of watten en de rest van de bakjes gewoon helemaal vol met matrix. Purigen bovenop in het laatste bakje. Biohome moet je zien als matrix.

 
ik draai mijn biomaster gewoon met het meegeleverde matriaal dat werkt al ruim 2,5 jaar prima , ik zie veel van die media overbodig bij een beplant aquarium.want planten nemen ook een deel van de filtering over
 
Ik zou hem vullen zoals op onderstaande video.
Dit maakt het al een stuk duidelijker. Bedankt voor het delen 😁! Ook voor de rest van de tips!


ik draai mijn biomaster gewoon met het meegeleverde matriaal dat werkt al ruim 2,5 jaar prima , ik zie veel van die media overbodig bij een beplant aquarium.want planten nemen ook een deel van de filtering over
Ik ben van plan een hightech aquascape op te zetten, vandaar dat mij aangeraden werd toch maar voor Seachem materiaal te gaan
 
Dit maakt het al een stuk duidelijker. Bedankt voor het delen 😁! Ook voor de rest van de tips!



Ik ben van plan een hightech aquascape op te zetten, vandaar dat mij aangeraden werd toch maar voor Seachem materiaal te gaan
Je bedoeld dus veel nitraat eisende planten en amper tot geen vervuilende belasting? (weinig tot geen vissen)
Dan lijkt me al deze seachem totaal overbodig en zelfs nadelig.
Zelfs de purigen (vele high end plantenbakken draaien op de estimative index, wekelijks 50% verversen) heeft dan gen enkel nut behalve geld uit je zakken jagen.
 
Ik ben van plan een hightech aquascape op te zetten, vandaar dat mij aangeraden werd toch maar voor Seachem materiaal te gaan
Na verloop van tijd zal je zien dat het iets genuanceerder is en vooral goed voor de winkel zelf. Seachem matrix is prima filtermedium hoor daar niet van maar je hebt het niet perse nodig, en al helemaal niet speciaal omdat je een zogenaamde hightech bak gaat maken. Ik ben benieuwd hoe het aquarium gaat worden, krijgen wij die nog te zien in een fotoboek topic?
 
Ik snap jullie advies over dat het gebruiken van Seachem materiaal een "verkooppraatje" kan zijn, maar ik kwam al vaak tegen dat het meegeleverde filtermateriaal van Oase niet heel goed was. Nu is het voordeel van Seachem Matrix en Purigen dat het een eenmalige aanschaffing is, omdat het herbruikbaar is. Vandaar mijn voorkeur voor dit filtermateriaal.

Eerste mandje (dus links) zou ik de meest fijne filterspons gebruiken die je hebt en wit filtervlies of watten
Ik ben helaas niet in het bezit van ander filtermateriaal, dus is het dan verstandig het oranje filtermateriaal in het eerste reservoir te doen? Ik zal dan filtervlies aanschaffen om er bovenop te leggen.

altijd leuk om te lezen dat iemand een hightech aquascape op te zetten :thumbs:
wat worden de maten? een 60P?
Ik ben benieuwd hoe het aquarium gaat worden, krijgen wij die nog te zien in een fotoboek topic?
In eerste instantie wilde ik voor een ADA 60P gaan inderdaad, maar heb uiteindelijk toch gekozen voor een ILA (60x40x40cm). Dit omdat dit net wat meer mogelijkheden geeft. Verder heb ik nog niet nagedacht om eventueel een fotoboek topic te starten, want ik hou het ook al bij op een Instagrampagina (@aquascapia). Maar misschien dat dit wel een leuk idee is, mochten er meer mensen geïnteresseerd in zijn 😃!
 
eerste instantie wilde ik voor een ADA 60P gaan inderdaad, maar heb uiteindelijk toch gekozen voor een ILA (60x40x40cm). Dit omdat dit net wat meer mogelijkheden geeft.
Was meer een strikvraag om te kijken of je je huiswerk goed had gedaan met de aanschaf van je techniek.:DD ;)
Maar succes met de plannen, en een speciaal topic/fotoalbum is altijd leuk :thumbs:
 
Ik ben helaas niet in het bezit van ander filtermateriaal, dus is het dan verstandig het oranje filtermateriaal in het eerste reservoir te doen? Ik zal dan filtervlies aanschaffen om er bovenop te leggen.
Ik ben zelf een groot voorstander van goed mechanisch filteren en dan pas biologisch. De reden hiervoor is om je biologische media zo schoon mogelijk wil houden van zweefvuil. Of het perse en/of altijd nodig is, dat niet. Je ziet hier in het topic ook al iemand die ervaring met het filter en de standaard bijgeleverde materialen heeft. Of een filter werkt is in mijn ogen niet zo binair, een filter werkt soms voldoende maar door een juiste inrichting kan die nog beter werken. Helemaal omdat jij al aan de gang gaat met mooie dure biologische media en purigen gaat gebruiken om het water zo helder mogelijk te krijgen lijkt mij dat een goede mechanische filtrage dan niet mag ontbreken. Ik zou dan ook adviseren om toch ook nieuw filterschuim te bestellen. Bijvoorbeeld op onderstaande website kun je een setje bestellen en dan zelf op maat knippen.

 
Ik zou dan ook adviseren om toch ook nieuw filterschuim te bestellen. Bijvoorbeeld op onderstaande website kun je een setje bestellen en dan zelf op maat knippen.
Het kan zijn dat ik helemaal fout zit, maar is dit filterschuim niet vergelijkbaar met (de werking van) het meegeleverde blauwe en oranjefiltermateriaal? Vandaar ook dat ik het oranje filtermateriaal (smaller dan de blauwe) + filtervlies in het eerste reservoir wil gaan doen.

Was meer een strikvraag om te kijken of je je huiswerk goed had gedaan met de aanschaf van je techniek.:DD ;)
Maar succes met de plannen, en een speciaal topic/fotoalbum is altijd leuk :thumbs:
Haha ik heb geprobeerd het allemaal zo goed mogelijk voor te bereiden, zodat er theoretisch gezien bijna niets fout kan gaan 😜!
 
Het kan zijn dat ik helemaal fout zit, maar is dit filterschuim niet vergelijkbaar met (de werking van) het meegeleverde blauwe en oranjefiltermateriaal? Vandaar ook dat ik het oranje filtermateriaal (smaller dan de blauwe) + filtervlies in het eerste reservoir wil gaan doen.
Dat zou kunnen ik kan het op de foto niet goed beoordelen maar hij lijkt mij wat te dik om goed te kunnen stapelen met een grovere spons. De reden waarom je eigenlijk wil stapelen van grof -> medium -> fijn is de spreiding van het vuil. Het meest grove vuil blijft in de eerste spons steken, het minder grove vuil in de tweede spons en het meest fijne vuil in de laatste spons. Als je alleen met een fijne spons werkt blijft alles in het begin steken en heb je eerder dat het dichtslibt en je dus onderhoud moet plegen. Net als bij biologische filtering gaat het uiteindelijk allemaal om oppervlakte.
 
Dat zou kunnen ik kan het op de foto niet goed beoordelen maar hij lijkt mij wat te dik om goed te kunnen stapelen met een grovere spons. De reden waarom je eigenlijk wil stapelen van grof -> medium -> fijn is de spreiding van het vuil. Het meest grove vuil blijft in de eerste spons steken, het minder grove vuil in de tweede spons en het meest fijne vuil in de laatste spons. Als je alleen met een fijne spons werkt blijft alles in het begin steken en heb je eerder dat het dichtslibt en je dus onderhoud moet plegen. Net als bij biologische filtering gaat het uiteindelijk allemaal om oppervlakte.
Ah vandaar, dit klinkt logisch! Het oranjefilter materiaal is inderdaad een stuk fijner dan de blauwe. Dan zal ik de blauwe wel halveren, zodat het samen met het filtervlies in het eerste reservoir past. Aangezien het filter ook beschikt over een pre-filter, dat het meeste grove vuil al wel zal tegenhouden (en regelmatig gereinigd zal worden), zal ik maar zo beginnen. Mocht ik inderdaad last krijgen van een te snel dichtslibbend filter, dan overweeg ik filterschuim te gebruiken. Bedankt voor de tip!
 
Hallo,

Ik zelf heb mijn Oase filters zo opgesteld:


Standaard voorfilter behouden, de mandjes opgevuld met Seachem Filter Matrix (alle mandjes), vervolgens een zakje Seachem Purigen in één van de 2 filters gestoken, en dan een dun laagje filterwatten in het bovenste mandje.

Misschien overkill, maar zo heb ik een max aan filteroppervlak.
 
Standaard voorfilter behouden, de mandjes opgevuld met Seachem Filter Matrix (alle mandjes), vervolgens een zakje Seachem Purigen in één van de 2 filters gestoken, en dan een dun laagje filterwatten in het bovenste mandje.
Dan verschillen wij niet eens zo heel veel, dus dan moet het goed komen! Even een extra vraagje: vanaf wanneer heb je het zakje Seachem Purigen in het filter gelegd? Ik las namelijk dat het verstandiger is dit pas ná de eerste maand te doen. Of maakt dat niet heel veel uit?
 
Het zakje zit er van de eerste dag in, het zit vanboven in het eerste mandje, ik denk zo: als er maar water doorloopt of water langs loopt, dan is het in orde...
 
Je zou eens kunnen kijken op het YouTube kanaal van George farmer. Hij geeft een uitleg over de opzet en werking van en filter voor aquascaping.... Zeer interessant.

 
Je zou eens kunnen kijken op het YouTube kanaal van George farmer. Hij geeft een uitleg over de opzet en werking van en filter voor aquascaping.... Zeer interessant.
Inderdaad een interessante en duidelijke uitleg! Bedankt voor het delen :D
 

Terug
Bovenaan