Hoe diep moet ik de thermostaat plaatsen?

M

maffie

Guest
Hallo,

Waarschijnlijk een vraag die voor iedereen duidelijk is (omdat ik het antwoord niet kan vinden), behalve voor mij.
Ik ben mijn aquarium aan het opstarten en ik twijfel over hoe ik de thermostaat erin moet hangen. Het is een Aquatlantis easyklim. Helemaal bovenaan de glazen buis staat "minimaal water level"...Dat zou betekenen dat de zwarte knop die er boven zit dus ook onder water moet? En moet hij dan helemaal onder water of dat niet? (aangezien bovenop de draaiknop zit om de temperatuur aan te passen). Ik heb hem nu maar even net boven het minimum gehangen, aangezien ik dus niet weet of het de bedoeling is of hij helemaal nat mag worden..dus ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen..want heel lekker zit ik zo niet ;)
 
De streep voor minimaal betekent dat ie tot zo ver in het water moet, zit ie te ver boven water wordt het glas heet en kan die knappen, ook de thermostaat zit dan vaak niet onder water.
En hij mag helemaal onder water, hoeft niet.
 
Vroeger.. lang lang geleden waren die staafverwarmingen aan de bovenkant niet helemaal waterdicht en stond er een minimum en maximum waterlevel op. De kop mocht toen niet onderwater. Nu wordt er naar mijn weten geen staafverwarming meer verkocht die niet helemaal waterdicht is en je kunt hem dus gerust helemaal onderdompelen. Ik heb ze meestal zelfs bijna helemaal tot de bodem. Wel wordt vaak aangegeven de verwarming verticaal te plaatsen en niet horizontaal.
 
Top! Dank jullie wel! Mijn simpele logica was ook al dat het wel zou kunnen...aangezien ze in de gebruikshandleiding alleen over een minimum praten en niet over een maximum....maar ik dacht voor de zekerheid toch maar even checken ;)
 
Vroeger.. lang lang geleden waren die staafverwarmingen aan de bovenkant niet helemaal waterdicht en stond er een minimum en maximum waterlevel op. De kop mocht toen niet onderwater. Nu wordt er naar mijn weten geen staafverwarming meer verkocht die niet helemaal waterdicht is en je kunt hem dus gerust helemaal onderdompelen. Ik heb ze meestal zelfs bijna helemaal tot de bodem. Wel wordt vaak aangegeven de verwarming verticaal te plaatsen en niet horizontaal.
Bedoel je niet horizontaal wel en niet verticaal.

Vanwege de warme naar boven gaat en dan langs de sensor waardoor de verwarming niet helemaal.klopt?
 
Ik weet niet waarom ze het adviseren maar het is echt verticaal wel en niet horizontaal. Dus rechtop met het draaidopje naar boven gericht is OK.

Ik heb ze in mijn bioloog vroeger ook wel overdwars of zelfs helemaal horizontaal gehad (dus tegen de instructies in) i.v.m. het instabiele waterniveau in die vakken.. nooit last gehad maar ik dacht vermeld het voor de zekerheid even.
 
Die Dominique maes van youtube die gaf toen aan verticaal aan.

Ik zelf heb het ook verticaal. Maar ik heb 1 zonder sensor. Ik heb die schego.

Wordt gestuurd door de inkbird
 
Als er genoeg stroming is in de bak maakt het allemaal niet uit, zolang het minimum niveau maar gerespecteerd wordt en hij niet deels in het zand zit (dat zie je ook wel eens gebeuren). Het glas knappen zal niet snel gebeuren als hij deels onder water hangt, het risico is eerder dat de termostaat de luchttemeratuur gaat voelen en bijgevolg de bak gaat oververhitten. Hang je hem verticaal is het makkelijker om aan de regelknop te geraken, hoewel je daar niet meer aan hoeft te komen eens goed afgeregeld. Belangrijker is dathij goed gecamoufleerd is want ze kunnen je inrichting helemaal verpesten
 
Ik weet niet waarom ze het adviseren maar het is echt verticaal wel en niet horizontaal. Dus rechtop met het draaidopje naar boven gericht is OK.
Oudere/goedkopere modellen die nog met een bimetaal thermostaat werken, werken minder nauwkeurig als ze horizontaal geplaatst worden. Dan werkt de zwaartekracht tegen.
 
Oudere/goedkopere modellen die nog met een bimetaal thermostaat werken, werken minder nauwkeurig als ze horizontaal geplaatst worden. Dan werkt de zwaartekracht tegen.
Ah duidelijk, dan begrijp ik dat ook weer.
 
Oudere/goedkopere modellen die nog met een bimetaal thermostaat werken, werken minder nauwkeurig als ze horizontaal geplaatst worden. Dan werkt de zwaartekracht tegen.
Vreemde stelling, een Bimetaal heeft echt geen last van zwaartekracht. ten eerste weegt het niets en trekt het krom door warmte.
 
Vreemde stelling, een Bimetaal heeft echt geen last van zwaartekracht. ten eerste weegt het niets en trekt het krom door warmte.
En toch is het de positie van het bimetaal die anders is bij horizontaal gebruik dat de werking ervan beïnvloed.
Meer dan zwaartekracht kan ik niet vinden om dat te verklaren.
 
Mijn glas is gebarsten, het was gedeeltelijk ondergedompeld in water, de thermostaat heeft de luchttemperatuur niet gedetecteerd en de container is oververhit.
 
Mijn glas is gebarsten, het was gedeeltelijk ondergedompeld in water, de thermostaat heeft de luchttemperatuur niet gedetecteerd en de container is oververhit.
Een aquariumheater mag ook nóóit boven water opereren, enkel volledig in water. Ga je een waterwissel doen, schakel je je heater dus zo'n 15 minuten van te voren uit.
 
Een aquariumheater mag ook nóóit boven water opereren, enkel volledig in water. Ga je een waterwissel doen, schakel je je heater dus zo'n 15 minuten van te voren uit.
Geldt dit ook voor een Schego met inkbird?
 
Een aquariumheater mag ook nóóit boven water opereren, enkel volledig in water. Ga je een waterwissel doen, schakel je je heater dus zo'n 15 minuten van te voren uit.

Zo lang al? Ik gooi mijn filter dicht en daarna het stekkerblokje (filter, licht en heater) met een schakelaar om pas vlak voor ik ga beginnen met afhevelen. Na vullen weer andersom.
 
Oudere/goedkopere modellen die nog met een bimetaal thermostaat werken, werken minder nauwkeurig als ze horizontaal geplaatst worden. Dan werkt de zwaartekracht tegen.
Zeer veel, de meesten zelfs, aquariumverwarming staven werken nog steeds met een bimetaal.
 
Zo lang al? Ik gooi mijn filter dicht en daarna het stekkerblokje (filter, licht en heater) met een schakelaar om pas vlak voor ik ga beginnen met afhevelen. Na vullen weer andersom.
In principe wel, nu wordt het in de praktijk zelden opgevolgd maar hou er altijd rekening mee dat het fout kan gaan. Nu schakel ik in de 60cm de verwarming zelden uit als ik water ververs, ik werk ook met een schakelaar op het stekkerblok, enkel als ik het filter kuis gaat ook daar de stroom eraf. Als je echter een verwarmingselement uitschakelt en je haalt het direct uit het water is het risico reëel dat het glas knapt.
 
Als je echter een verwarmingselement uitschakelt en je haalt het direct uit het water is het risico reëel dat het glas knapt.

Die snap ik. Bij mij gaat hij nooit helemaal uit het water, en ik ben meestal niet langer dan een minuut of 10 bezig met eea. Soms denk ik er aan om de heater nog even iets verder naar beneden te drukken inderdaad. Zal ik scherper op letten (ik heb alleen kleinere heaters als evt backup).
 
Schego ( Titanium heater)
Dan lijkt t me wat minder spectaculair als die warm buiten 't water is, maar als je je zorgen maakt vraag je 't best ff na bij fabrikant of retailer.

Zo lang al? Ik gooi mijn filter dicht en daarna het stekkerblokje (filter, licht en heater) met een schakelaar om pas vlak voor ik ga beginnen met afhevelen. Na vullen weer andersom.

De fabrikant van de mijne raadt 't aan; zelf ben ik daar ook zo secuur niet mee hoewel het wel even duurt eer het waterpeil gezakt is natuurlijk.
 
Zeer oud topic.

Over die titanium.
Ik heb het geprobeerd met mijn 600w.
De dampen slaan eraf daarna wordt ie echt heet.
Kan niet goed zijn dus liever onder water houden.
In mijn 3 Q bakken heb ik elk een 300w plus inkbird. Omdat ik bijna 80 85% ververs heb ik hem horizontaal vlak boven de bodem hangen zodat hij niet droog loopt tijdens verversen. Daarbij de sensor van de inkbird ook laag zodat ook deze nat blijft tijdens verversen. Zeker als die op 35 graden staat is dat belangrijk.
Met een inkbird heb je dat zwaartekracht fabeltje natuurlijk niet.
 
de thermostaat zegt op welke diepte je moet richten. gekocht in de winkel www.verduurzamingnederland.nl/wifi-thermostaat thermostaat. zo ' n stijl icoon in het midden-bereik en maximale functies, de functionaliteit is meer dan rijk voor uw geld. zeer subtiel aanpast de temperatuur voor 10 minuten, het aantal programma ' s alleen de zee, Er is een vakantie mode Als uur of dag, kunt u bijna alles en alles aan te passen, draadloos is echt handig om te hebben, van hott beter om een pre-plan hoe het op te zetten, de battery 1 muur en de afstand van 50 meter en houdt voor een tweede jaar, geen storingen zijn niet waargenomen
 
alle aqarium heaters zijn gebouwd om hun warmte snel kwijt te raken aan water
ik zou geen enkel type aan laten als ze droog staan

als ze niet vanzelf afslaan bij oververhitting hebben die elementen ruim voldoende capaciteit om alle kunststof onderdelen te laten smelten
 
de thermostaat zegt op welke diepte je moet richten. gekocht in de winkel www.verduurzamingnederland.nl/wifi-thermostaat thermostaat. zo ' n stijl icoon in het midden-bereik en maximale functies, de functionaliteit is meer dan rijk voor uw geld. zeer subtiel aanpast de temperatuur voor 10 minuten, het aantal programma ' s alleen de zee, Er is een vakantie mode Als uur of dag, kunt u bijna alles en alles aan te passen, draadloos is echt handig om te hebben, van hott beter om een pre-plan hoe het op te zetten, de battery 1 muur en de afstand van 50 meter en houdt voor een tweede jaar, geen storingen zijn niet waargenomen
Lekker samenhangend verhaal.. relevant ook..?
 
Hier een keer de fout gemaakt met het water te ver laten zakken bij het verversen, verwarming staaf kwam droog te staan grotendeels. Dacht van snel effe bijvullen (begon al een beetje te stinken), geeft een mooie knal met glas door je bak. Alles verder wel heel gebleven en geen schade bij de dieren. Zou zeggen probeer het niet uit :!
 
Hier een keer de fout gemaakt met het water te ver laten zakken bij het verversen, verwarming staaf kwam droog te staan grotendeels. Dacht van snel effe bijvullen (begon al een beetje te stinken), geeft een mooie knal met glas door je bak. Alles verder wel heel gebleven en geen schade bij de dieren. Zou zeggen probeer het niet uit :!

Herkenbaar en dat is mij ook ooit gebeurt in een klein bakje. Tja normaal ververs je niet veel en dan hoeft de verwarming niet uit maar ja die ene keer wel dus. Moet zeggen dat het wel een leermomentje is geweest en zo n fout bega je niet snel weer.
 
Hier een keer de fout gemaakt met het water te ver laten zakken bij het verversen, verwarming staaf kwam droog te staan grotendeels. Dacht van snel effe bijvullen (begon al een beetje te stinken), geeft een mooie knal met glas door je bak. Alles verder wel heel gebleven en geen schade bij de dieren. Zou zeggen probeer het niet uit :!

Ik ook net zo goed, en ik denk de meesten wel :) 'Leergeld' noemen ze dat
nu gaan op de pomp na eerst alle stekkers eruit
 
Terug
Bovenaan