Hoe dik kitranden?


Aquanick120L

Active member
Lid geworden
5 januari 2021
Berichten
43
Leeftijd
30
Dag mensen, onlangs ben ik gaan plannen om een nieuw aquarium aan te schaffen. Zelf bouwen of op maat bestellen weet ik nog niet. Ik ga voor een aquarium van 200*60*60. Enige zelfbouwers hier met ervaring met do's and dont's? Iemand een idee hoe dik de siliconen kit moet zijn voor de randen? 12mm glas voor veiligheidsfactor 4? Of is dit overdreven? Ik heb een offerte aangevraagd bij een aquarium bouwer, die wil mij een bioloog verkopen voor dik 500 euro voor een bioloog van 1.20 lang. Lijkt mij echt veelste groot en overdreven. Zelf bouwen is misschien een beter idee. Ik had begrepen dat het bioloog 10% behoort te zijn van je aquarium? Graag hoor ik verbeteringen, do's and dont's en toevoegingen van mensen. Fijne avond beste mensen!
 
Aquanick

Mijn eerste tip zou zijn van kijk eens op de site van jlmglas, daar kun je glasmaten ingeven en zo berekenen wat het glas zou kosten, denk ook even na of je het glas aan de bovenzijde geslepen wil hebben, wat natuurlijk weer extra kost, maar er is een hoop mogelijk.

Ik ben zelf redelijk bekend met deze glas leverancier zowel met bestellen en bezorgen, ze werken echt heel precies.

Omdat 200 x 60 x 60 in zekere zin een standaardmaat is voor aquarium bouwers zou ik ook wat meer offerte's aanvragen.

Mocht je overgaan naar zelfbouw (lijmen) dan heb ik nog wel enkele tips, maar we wachten even af wat het gaat worden, 12mm. dik is wat algemeen gebruikt wordt bij deze afmeting.

Verder is een kleine schatting van mijn kant dat de zelfbouw toch wel naar de 1500-2000 euro gaat oplopen met alle extra attributen, de bak moet ook nog ergens opstaan.
 
Dag mensen, onlangs ben ik gaan plannen om een nieuw aquarium aan te schaffen. Zelf bouwen of op maat bestellen weet ik nog niet. Ik ga voor een aquarium van 200*60*60. Enige zelfbouwers hier met ervaring met do's and dont's? Iemand een idee hoe dik de siliconen kit moet zijn voor de randen? 12mm glas voor veiligheidsfactor 4? Of is dit overdreven? Ik heb een offerte aangevraagd bij een aquarium bouwer, die wil mij een bioloog verkopen voor dik 500 euro voor een bioloog van 1.20 lang. Lijkt mij echt veelste groot en overdreven. Zelf bouwen is misschien een beter idee. Ik had begrepen dat het bioloog 10% behoort te zijn van je aquarium? Graag hoor ik verbeteringen, do's and dont's en toevoegingen van mensen. Fijne avond beste mensen!

Zelf bouwen... is het t eerste aquarium dat je dan zelf bouwt? ik vind 200x60x60 een behoorlijke plas water voor een 1e zelfbouw :))

200x60x60 is de bakhoogte, maar wat wordt de waterhoogte? je zou met 10cm dik glas namelijk prima uit moeten komen (zelfs bij 60cm waterhoogte).

hoe dik de kitrand moet zijn? zeker in de zeewater wereld (meer bij de high-end/dure bakken) zie je steeds vaker dat er nagenoeg geen kit zichtbaar is, heb hier een 80L bakje waarbij de kit ook alleen "tussen" het glas zit en niet "erop" zegmaar.
dat zeggende vind ik persoonlijk bij een bak van 200x60x60 een wat dikke zwarte rand wel mooi staan.

Bioloog: in theorie zo groot mogelijk.
Belangrijkste is dat er genoeg ruimte is om water wat in de bioloog stroom als je de pomp uitzet op kan vangen.
Over de grootte van je bioloog.. 10% vuistregel vind ik zelf wat vreemd. Hoe groot je bioloog ook is, er zal altijd meer water en filtermateriaal inzitten dan in 2 potfilters. denk ook aan de hoogte van de bioloog en de hoogte van de kast, je wilt wel wat ruimte ertussen hebben voor t onderhoud.

Zelf zou als bioloog 120x40x30 of 120x40x40 aanhouden, dan heb je nog 80cm lengte over voor je stroom. opslag van emmers ect. maar ga je de bak ook goed kunnen filteren met een bioloog van 80x30x30? ja, alleen wordt de marge m.b.t. water opvang dan wel erg klein :juggle: :))
 
Inderdaad, 1 cm. Glasdikte zou ook kunnen, maar zou voor de bodem dan toch voor 12 mm.Kiezen.
 

Terug
Bovenaan