Wat is er nieuw

hoe discussen laten overwennen bij aanschaf

• Onderwerp starter Onderwerp starter mark de wolf
  • Startdatum Startdatum
M

mark de wolf

Guest
hallo, vandaag ga ik 8 discus vissen ophalen bij een goede kweker.

De discus vissen komen in een showbak waar nu alleen wat bijvis zwemt zoals cardinal tetra's corydorassen en een L nummer.

Nu is mijn vraag hoe kan ik de discus vissen het beste laten wennen aan mijn water?

In het zakje laten zitten en laten draaien in het aquarium? (zoals bij andere vissen)

Of hebben jullie andere tips?

Dat heeft natuurlijk geen enkele zin, op die manier krijg je alleen dezelfde temperatuur. Veel belangrijker is de watersamenstelling, die moet hetzelfde zijn. Dat kan je bereiken met de zg druppelmethode. Een artikel hierover (met wat kanttekeningen) kan je hier vinden

PS

Hoeveel ervaring heb je met het houden van vissen ?

bedankt voor je reactive.

Ik heb al jaren ervaring met aquariums, zowel Malawi als tropisch als discus.

Ik heb altijd de druppelmethode gebruikt maar hoor daar veel verschillende verhalen over. de ene zweert er bij en de ander raad dit af.
Vandaar dat ik hier benieuwd ben naar de meningen van andere.

zelf ben ik ook voorstander van de vissen in een emmer te doen met het orginele water en regelmatig een kopje water van de showbak toe te voegen. (beginnen met kleine hoeveelheid en steeds meer opbouwen.

Ik ben ik zelf geen voorstander om de discus vissen met een netje te vangen.

Mijn ervaring is dat de discus vissen en stuk rustiger zijn (en minder kans op beschadigingen) wanneer je ze heel voorzichtig met de hand over plaatst.

Vissen hebben een week of 2 nodig eer de vis is aangepast aan gewijzigde waterwaardes, en dan vooral de hardheid want om de pH geven ze niet teveel. Van zacht naar hard water gaat ook makkelijker dan omgekeerd.
Het lang overwennen met de druppelmethode (die ik ook gebruik) heeft dus maar beperkte zin. In de LFS hebben de meeste eigenaars ook geen tijd, en is het buiten even aan de temperatuur wennen, hops erin.

Discusvissen liever niet in een emmer doen. Ze hebben bolle ogen . Door een schrikreactie kunnen ze hun ogen beschadigen aan de wand van de emmer. Een schimmelinfectie, of erger, ligt dan op de loer.
Doe als je toch een emmer gebruikt er een grote, bv pedaalemmer, zak in.
Omdat bij discusvissen de eerste vinstralen van de rugvin erg scherp zijn kunnen de daar gemakkelijk een zak mee lek prikken. Bij gebruik van viszakken daarom altijd twee zakken gebruiken.

Grote discusvissen en grote maanvissen kan je ook vervoeren in tempexboxen zonder viszakken. Flinke laag water erin met de vissen. Door stress willen discusvissen en maanvissen wel plat gaan liggen. Na enige tijd als de stress weg is staan ze weer rechtop.

Hobbygroet,
Jos Hut

hallo jos, en hoe aan het water laten wennen zonder emmer? en in laten hangen en af en toe wat water bijgieten? en hoe doe jij dat?

't allerbeste is een quarantaine-bak opzetten. Ik vind dat persoonlijk een must, maar ik weet dat niet iedereen daar de ruimte of het geld voor heeft.

Als je nieuwe vissen wilt bijzetten, gaan ze eerst een twee weken de quarantaine-bak in. Je "ent" het water, dat wil zeggen dat je door het overhevelen van water vanuit de quarantaine-bak naar de showbak en andersom wat je dan dagelijks doet met kleinere hoeveelheden, en dat voorkomt veelal uitbraak van ziekten.

want temperatuur is ��n issue, waterparameters het tweede, maar ook heel belangrijk zijn de bacterieculturen, die beide populaties (een in de showbak en de tweede in de quarantaine-bak) met zich meedragen en welke aan elkaar moeten wennen, zodat de ziektes na het plaatsen van de vissen niet voor een kaalslag zorgen.

En dan kan het alsnog fout gaan, maar die kans heb je dan wel geminimaliseerd.

Erwin,
Het zijn de eerste Discussen die TS aan schaft als groep dus denk dat de druppel methode voldoende is maar neem er de tijd voor en vooral geen transport water in je bak kiepen het beste is om de discussen met een natte hand over te zetten in de bak
Succes en veel plezier ermee

Ik laatste behulp van een slang water erbij in stromen en zet ze dan bij voorkeur met de handen over.debak waar ze in komen heb ik van tevoren al goed schoongemaakt/ afgeheveld.
Verder precies hetzelfde als Erwin1982 aangeeft.
De eerste dagen let ik erg op het gedrag van de nieuwe vissen.

Overigens koop ik bijna nooit nieuwe vissen. Misschien een keer per jaar?

Hobbygroet,
Jos Hut

ik heb de discus vissen via de drupel methode laten wennen aan het nieuwe water.
de druppelmethode heft ongeveer 2 uur tijd in beslag genomen. af en toe heb ik met een luchtpompje extra zuurstof toegevoegd aan het water.

ze zitten er nu ongeveer een week in en het gaat prima met ze🙂

yI-HFN4Rkoxhc6QzwBVqjZOsxdNFsihV.jpeg

Mooie vissen, ik zou als je met de discusvissen verder wil gaan wel de S. denisonii er uit halen, dit zijn actieve zwemmers wat de discusvissen niet erg waarderen, en daarbij zijn torpedobarbalen subtropisch, die vinden jaarrond de discustemperatuur dus niet erg prettig.

dat is in de toekomst ook de bedoeling.
Toen ik het aquarium kocht zaten die vissen er bij samen met nog 3 andere discus vissen.
ze zijn vrij rustig, behalve als er eten in het spel komt🙂

dus ze moeten er idd helaas uit

Qua inrichting van je aquarium valt er nog wel wat te verbeteren om de discusvissen zich thuis te laten voelen. Denk hierbij bv aan het toevoegen van flink wat kienhout. Het fotoalbum van Mondeo is een goed voorbeeld. Staat hier elders op de site.
Niet alle planten die in je bak staan zullen het gaan redden door de hoge temperaturen waarop discusvissen gehouden worden. 28 graden is voor veel planten een grens qua temperatuur om het goed te kunnen doen.
Ook wil ik je adviseren om planten van een soort bij elkaar te zetten in een groep inplaats van verspreid over het aquarium. Denk hierbij bijvoorbeeld aan je vaantjesplanten.
Verschillende planten staan te diep in de bodem. Vooral de Echinodorussen die vooraan staan. Even een beetje omhoog trekken anders loop je het risico dat ze wegrotten, en daar koop je ze niet voor.

Ken je de discusclub Holland?
Altijd leuk om eens op de site te gaan kijken. Discusclubholland.nl.

Succes met je aquarium en hobbygroet,
Jos Hut

Hallo Jos,

bedankt voor je feedback.
Toevallig heb ik net op deze site een nieuwe forum geopend met de vraag advise voor het leuk inrichten van het aquarium.
hier voor had ik er veel meer kienhout in staan. helaas kreeg ik last van rotten kienhout waardoor ik alles er weer uit moest halen🙁 de setup van de bak nu is dus tijdelijk en wil ik zeker veranderen. Echter vind ik het zelf altijd wel lasting om met kienhout een mooie setup te maken.

Als je nog meer tips hebt verneem ik dat graag🙂

Het is ook zeker niet gemakkelijk om een goede inrichting voor discusvissen te maken.
In de foto albums van Mondeo en Gertbl laten zij stap voor stap zien hoe ze hun aquarium hebben opgebouwd. Gert heeft later gekozen voor leopoldimaanvissen i.p.v. Discussen.

Op de site van de NBAT staan ook foto's van keuringen. Regelmatig staan er discusaquarium bij de categorie " speciaal" .
De kunst afkijken en dit soort voorbeelden gebruiken helpt je goed op weg.

Ik weet niet of je in de buurt van Emmen woont of aan de andere kant van ons land. Je bent hier altijd van harte welkom. Ik kan je allerlei dingen laten zien die je op weg kunnen helpen. Zelf heb ik naast maanvissen ook discusvissen.

Hobbygroet,
Jos Hut

Leopoldi zei:
Erwin,
Het zijn de eerste Discussen die TS aan schaft als groep (...)
Dan nog houdt het verhaal van Erwin stand. Onterecht wordt er geregeld (impliciet) gesuggereerd dat problemen met bacterieculturen alleen tussen dieren van dezelfde soorten kunnen voorkomen (je doet het nu zelf ook nota bene), maar niets is minder waar: ook van bijvis naar Discus of omgekeerd is er het risico.

Ik denk dat de inrichting voor nakweek discus niet heel erg van belang is, zal vooral voor je zelf zijn. De meeste nakweek en show discus worden in kale bakken gehouden en kan nou niet echt zeggen dat ze heel ander gedrag vertonen dan.

roy_c zei:
Ik denk dat de inrichting voor nakweek discus niet heel erg van belang is, zal vooral voor je zelf zijn. De meeste nakweek en show discus worden in kale bakken gehouden en kan nou niet echt zeggen dat ze heel ander gedrag vertonen dan.

Hier ben ik het van harte en 100% mee oneens. Discussen zijn vissen die gebouwd zijn om van nature tussen overhangende takken te leven. En of het nu nakweek discusvissen of wildvang vissen zijn maakt geenszins uit. Hoe lang leven deze vissen al op deze wijze in hun natuurlijke habitat? Dat zal door het nakweken van de laatste 50 jaar er niet uit gekweekt zijn hoor.

De stellingname dat de meeste nakweek en showvissen in een kale bak gehouden worden, zegt meer over het baasje dan over de vis. En of ze een ander gedrag vertonen. Zet dezelfde vissen maar eens in een rijk met hout uitgeruste bak en je zult zien dat ze ertussen en eronder gaan zitten.

Nu wordt dat stelselmatig weggezet als dat de vissen schuw zouden zijn. Onzin, de vissen vertonen hun natuurlijk gedrag. Maar dat willen wij, als aquarianan, natuurlijk niet zien. We willen ze zien zwemmen, vlak voor de voorruit heen en weer het liefst.

Nogmaals, dat zegt veel meer over de baasjes als over de visjes.

Mijn motto is om ook voor zulke grote blikvangers hun natuurlijke habitat zoveel mogelijk na te bootsen en ik geloof heilig dat de vissen dan niet alleen hun kleuren meer zullen laten zien, maar ook hun natuurlijk gedrag. En dat is mijns inziens de bedoeling.

Geld natuurlijk voor alle vissen dat ze beter af zijn in een natuurgetrouwe bak, is ook mijn mening voor de duidelijkheid 😉

Bedoel meer aan te geven dat het voor de vissen niet perse nodig aangezien de kans zeer gering is dat ze ooit een stukkie hout of plant hebben gezien voor ze in je eigen bak komen. Tuurlijk zullen deze vissen onder het hout gaan hangen als het aanwezig is, maar wil dat perse zeggen dat het ook echt nodig is? Als jij kijkt naar de vissen van kwekers en mensen die showvissen houden kan je toch niet echt zeggen dat ze niet op kleur zijn of stress vertonen. Als de vissen echt beter zouden kleuren in een aangeklede bak dan zouden de showmannen er als eerste bij zijn, want die willen namelijk zoveel mogelijk kleur op hun visjs.

Hallo Jos, bedankt voor de uitnodiging alleen woon ik helaas in leiden. Zelf vind ik het erg lasting om een mooi aquarium te maken van een discus aquarium. Een tropische bak is geen probleem! Maar bij discussen merk ik toc dat het een stuk moeilijk is. zeker ook omdat deze vissen een stuk groter zijn.
Als ik op internet kijk naar plaatjes van discus aquarium ziet alles er prachtig uit. wanneer ik het wil na bootsen en klaar ben denk ik telkens...neee dit is het net niet... Maar goed, oefenen baart kunst🙂

Haha mee eens
En het kul verhaal dat Discussen zenuwachtig worden van snel zwemmende vissen.
Ik heb hier 7 congo zalmen bij 9 Discussen zitten ik weet het zijn geen Zuid amerikaanse vissen maar qwa water waarden en temperatuur passen ze wel is er vol op leven in de bak als je het goed bekijkt is een Discus eigenlijk een dooie diender
Maar de kleuren zijn prachtig i love them

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan