Wat is er nieuw

hoe en met wat bemesten?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Djimmi
  • Startdatum Startdatum
D

Djimmi

Guest
in een ander topic de opmerking gekregen dat men aquarium nogal aan de kale kant is. ben ik nu aan het kijken voor echte planten.

heb al 1 Microsorium pteropus

deze staan op de lijst

1 x Echinodorus barthii
1 x Echinodorus argentinensis
1 x Echinodorus harbich
4 x Echinodorus tenellus
2 x Heteranthera zosterifolia
2 x Limnobium laevigatum

heb een dubai ferplast 80 (125 liter)

men vraag is hoe bemest je dit?
liefst vloeibare plantenvoeding

had gedacht aan deze producten van easylife

easycarbo of profito.
wat is het verschil of kunnen beide?

Ze zijn verschillend. Profito is een algemene meststof. Een algemene mest is sowieso wel aan te raden.

Easycarbo is een manier om CO2 toe te voegen en valt voor mij net als het apart toevoegen van nitraten en fosfaten onder bemesten voor gevorderden 🙂

Of je de easycarbo nodig hebt zou ik af laten hangen van hoe je planten het doen.

Peter74 zei:
Ze zijn verschillend. Profito is een algemene meststof. Een algemene mest is sowieso wel aan te raden.

Easycarbo is een manier om CO2 toe te voegen en valt voor mij net als het apart toevoegen van nitraten en fosfaten onder bemesten voor gevorderden 🙂

Of je de easycarbo nodig hebt zou ik af laten hangen van hoe je planten het doen.

+1 volkomen mee eens..
Een 'algemene meststof' als Profito is veelal wel toereikend, zo niet dan merk je het in de loop der tijd wel. Hoe meer soorten voedingen je gaat toevoegen hoe meer het zinnig wordt om dat te gaan begeleiden aan de hand van watermetingen etc..

Dit is hetzelfde als Profito, alleen een stuk goedkoper.. wil je ooit wel aan de Carbo dan hebben ze dat ook..
http://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/plantenvoeding
http://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/aquacarbo

Ook heb je dus kleibolletjes nodig voor de moerasplanten. Welke bak heb je en wat voor licht zit daarboven??
Via aquariumbemesting.nl kun je poeders kopen om veel goedkoper het zelf even te mengen. Dat is erg makkelijk en veel voordeliger.

Vloeibare bemesting gaat je erg veel geld kosten. Er is bemesting te koop in droge vorm, hier doe je maanden mee en je kunt het droog (poedervorm) zo in je aquarium strooien met een theelepel. Of alsnog vloeibaar maken zelf door het op te lossen.

Op 1/10e van de winkelprijzen.

Ik raad aan om de Estimative Index aan te houden. Dat is een bemestings richtlijn die ervoor zorgt dat je planten nooit tekorten krijgen.

Tevens hoef je nooit te meten als je deze methode volgt want bij deze richtlijn hoort een 1x per week 50% waterwissel.

Hier reset je de voedingswaarden weer mee en begin je gewoon opnieuw met bemesten. Weer een hoop geld te besparen aan onzinnige testkits.

Een tekort aan voedingsstoffen geeft algen veroorzaakt door slechte plantengroei.

Even googlen op "Aquarium bemesting" en je komt uit bij de juiste webshops, de volgende stoffen heb je dan nodig:

KNO3
KH2PO4
MGSO4
CSM+B (Sporenelementen)
Ijzer / Fe

Ik heb ook nog K2SO4 om evt wat extra kalium te bemesten wanneer nodig.

Elke vloeibare bemester bestaat uit ��n of meerdere van deze stoffen.

Het enige verschil is als je het droog koopt ben je 30eu kwijt en doe je er maanden mee en als je al het bovenstaande vloeibaar van merken aanschaft ben je misschien 80 euro kwijt en kun je erg snel weer opnieuw naar de winkel voor exorbitante bedragen.

Mocht je deze stoffen in bezit hebben zoek dan even op google naar Estimative Index voor een doseringschema wat bij jouw leven past.

Elke dag doseren?

Een paar keer per week?

Alles kan zolang je planten maar ongelimiteerd voedingsstoffen kunnen verkrijgen.

Heel eerlijk, je kunt nu denken dat je er van af kunt komen met 1 algemene bemester, maar profito bestaat alleen uit sporenelementen en is geen algemene bemester.

Vroeger dan later ZUL je alg problemen krijgen (blauwalg bij een tekort aan nitraat, wil je echt niet hebben!)

en haaralgen bij een tekort aan fosfaat.

Nu levert visvoer fosfaat aan het aquarium en vissenpoep nitraat, maar dat zal niet genoeg zijn voor het plantenbestand wat je wilt aanleggen. Tevens moet je je ook afvragen of je CO2 wilt toevoegen of niet.

Als je geen co2 injectie gaat gebruiken raad ik je aan deze pagina's goed te lezen!

http://www.barrreport.com/forum/barr-re ... o2-methods

ik zie net dat je de ferplast hebt met T5 verlichting. De EI kun je prima hier op toepassen. Ik doe dat zelf ook al jaren.
Met de poeders die makkelijk zijn op te lossen op 500ml water kun je heel voordelig bemesten.
Kijk maar eens bij Aquariumbemesting.nl hiervoor.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan