Hoe en wat en wanneer toevoegen aan aquarium?


Lid geworden
3 april 2019
Berichten
19
Leeftijd
29
Locatie
Middelburg
Goedenavond forumleden,

Ik heb al geruime tijd een aquarium en heb weer een paar vragen omdat het een en ander misloopt...

Na wat tips doorgevoerd te hebben naar aanleiding van eerder topic een half jaar mooie bak gehad en ook erg stabiel. Maar helaas nu weer problemen.

Ik heb een beetje het idee dat ik iets verkeerd toevoeg of onjuiste hoeveelheden of iets juist helemaal nog niet toevoeg wat wel zou moeten.

Ik voeg wekelijks toe:
20ml profito van easylife
20ml voogle van easylife
15ml algexit van easylife(al wel laatste half jaar)
15ml easystart van easylife (na waterverversing en week erna, ververs om de 2 weken 1/3 dus das eigenlijk elke week 15ml toevoegen)
15ml aquamaker van easylife(alleen na water verversen dus 1x per 2 weken)

Per dag voeg ik 2.8ml easycarbo toe van easylife

En 1x in de maand voeg ik een tablet e15 fer activ Van dennerle toe

Ik heb het laatste half jaar weer best last van algen sommige planten groeien niet lekker ik vraag me nu af wat te doen...

Ik hoop dat jullie mij weer opweg kunnen helpen!

alvast bedankt!
Groet Frank
 

Bijlagen

  • IMG_20200328_191912.jpg
    IMG_20200328_191912.jpg
    151.3 KB · Weergaven: 203
  • IMG_20200328_191923.jpg
    IMG_20200328_191923.jpg
    189 KB · Weergaven: 171
  • IMG_20200328_191927.jpg
    IMG_20200328_191927.jpg
    213.1 KB · Weergaven: 159
  • IMG_20200328_191932.jpg
    IMG_20200328_191932.jpg
    177.4 KB · Weergaven: 163
  • IMG_20200328_191959.jpg
    IMG_20200328_191959.jpg
    156 KB · Weergaven: 147
  • IMG_20200328_195121.jpg
    IMG_20200328_195121.jpg
    641.5 KB · Weergaven: 157
  • IMG_20200328_191912.jpg
    IMG_20200328_191912.jpg
    151.3 KB · Weergaven: 151
  • IMG_20200328_191923.jpg
    IMG_20200328_191923.jpg
    189 KB · Weergaven: 142
  • IMG_20200328_191927.jpg
    IMG_20200328_191927.jpg
    213.1 KB · Weergaven: 155
  • IMG_20200328_191932.jpg
    IMG_20200328_191932.jpg
    177.4 KB · Weergaven: 156
Allereerst wat vragen om je goed te helpen: wat voor bak heb je?
Welke afmeting?
Welke verlichting?
Hoe lang staat deze verlichting aan?
Wat zijn je waterwaarden?

Wat ik al wel kan zeggen: bij normaal onderhoud zoals je nu doet heb je geen waterverbetwraars nodig zoals: easystart en aquamaker. Ervan uitgaande dat je in Nederland woont(ivm chloor in het Belgisch kraanwater).
 
Wat ik daarvan zou blijven toevoegen:

Wat je nooit meer hoeft toe te voegen:
De rest.

Echt, al die stofjes zijn onnodig en met jouw planten (Crypto's en Limnophilla zover ik kan zien) hoef je geen plantenvoeding toe te voegen.
In feite, al die stofjes zorgen ervoor dat je bak uit balans raakt. Doe gewoon je wekelijkse waterwissels en klaar is kees.
 
Even uitgebreider:

Profito: Plantenvoeding, onnodig voor jouw planten en misschien een oorzaak voor de algen.

AlgExit: Werkt voor geen meter (zoals je zelf al kunt zien).

Voogle: Medicijn, als je geen zieke vissen hebt niet doen.

EasyStart: De bacteries zitten al in je filter en een waterwissel neemt die niet weg....

Aquamaker: 100% onnodig met Nederlands kraanwater, doet letterlijk helemaal niks.

Easycarbo: Koolstof bron voor planten, heb je niet nodig en het is de reden dat je Vallisneria verslijmt.

Dennerle fer e15 activ: Ijzertablet, over het algemeen voor rode planten gebruikt en die heb je niet....
 
AlgExit: Werkt voor geen meter (zoals je zelf al kunt zien).

Ik heb het wel met succes gebruikt en hier zit salicylzuur in wat ook in de Blue exit zit. Dit dood dus ook bacterien en ik zou dat niet nodeloos lang toepassen want je bacteriecultuur krijgt er wel een tik van.
Zover ik begrijp gebruikt de TS dit al vrij lang. Algen worden ook resistent hiertegen vermoed ik net als bij langdurig gebruik van Carbo.
 
Even uitgebreider:
Easycarbo: Koolstof bron voor planten, heb je niet nodig en het is de reden dat je Vallisneria verslijmt.

Het is eigelijk zelfs geen koolstofbron, maar een herbicide (algendodend middel). Door verzwakken/doden algen komt er meer koolstof beschikbaar voor de planten zelf. Dus het is geen koolstof bron maar maakt (indirect) wel meer koolstof beschikbaar.

Gewoon zorgen dat je planten goed groeien, dan heb je meestal ook geen algen en hoef je dus ook geen rare middeltjes te gebruiken.
 
Ik ben geen scheikundige maar ik dacht dat uit de werkzame stof in de carbo de plant koolstof kan halen.
Dit is wat ik lees op Aquafora.nl:

de werkzame stof in easy carbo is glutaraldehyd C5H8O2 daar zit dus nog geen atoom chloor in.

Alles wat het bevat is koolstof, waterstof en zuurstof.

 
2 zaken:
-Dat het koolstof bevat, wil niet zeggen dat de plant dit ook kan gebruiken, anders zouden we wel gewoon suiker uit de keuken in onze bak gooien ;-)
-De hoeveelheid koolstof uit glutaraldehyd in normale dosering easycarbo is zo weinig, dat je dat geen bijdrage kunt noemen.

Je kunt het dus een beetje vergelijken met aardbeienvla, daar zit (in het gunstigste geval) ook maar 0.2% aarbeien in.
 
Maar ja als dat zo is dan heeft toevoegen dus geen nut volgens jou. Toch hoor je best wel mensen die er profijt bij hebben maar goed scheikundig heb ik hier geen verstand van.
 
Maar ja als dat zo is dan heeft toevoegen dus geen nut volgens jou. Toch hoor je best wel mensen die er profijt bij hebben maar goed scheikundig heb ik hier geen verstand van.

Nou jawel het heeft wel nut want je doodt er algen mee waardoor er meer van de CO2 in je aquarium bij je planten terecht komt. Je kan dus wel degelijk een verschil merken.
Alleen komt dit niet door extra toevoeging van een koolstofbron, maar doordat de algen die CO2 niet (of minder) opeten waardoor er meer over blijft voor je planten.

Ik heb het dan dus over de CO2 die vanuit de lucht opgelost is in je aquariumwater. Dat is sowieso al weinig dus als je er dan voor zorgt dat de algen er niet meer vandoor gaan, blijft er meer over voor je planten.
 
Even iets over je planten: Crytocorynes staan het liefst op een leemachtige wat ijzerhoudende zandbodem. Van nature is dit vaak een bodem met een humuslaagje van afgestorven planten. De waterwaarden kunnen nogal variëren afhankelijk van de streek waar ze vandaan komen. De soorten uit Indonesië houden van zacht zuur water waar de Crypto's uit andere streken liever middelhard tot zwak zuur hebben. Meestal zijn dit de planten die we het liefst in onze bakken hebben. Limnophila's houden wel degelijk van een voedselrijke bodem in een omgeving met wat stroming én licht. De producten die je nu gebruikt kan je je besparen. Je Limnophila zou ik wel wat bodemvoeding geven. Je hebt nogal wat Crypto's en of je huidige bodem daar nu het beste voor is? Lees dan even terug. Mogelijk kan je de carbo eventueel nog wel gebruiken aangezien je Limnophila wel wat licht wil. Middenachter staat ook nog een Alternanthera te verpieteren, die plant wil veel licht én CO2 en veel voeding bij de wortels. Er zitten dus nogal verschillen tussen de planten. Maak dus een keuze van die planten die in je bak én bij elkaar passen.
 
Alleen komt dit niet door extra toevoeging van een koolstofbron, maar doordat de algen die CO2 niet (of minder) opeten waardoor er meer over blijft voor je planten.
Er komt wel CO2 vrij door de toevoeging van glutaraldehyde.
Under aerobic conditions, glutaraldehyde was found to degrade to glutaric acid and subsequently carbon dioxide,
https://www.atsdr.cdc.gov/toxprofiles/tp208-c6.pdf 6.3.22 - water
Glutaraldehyde is biologisch afbraakbaar. Dus 90% van het oorspronkelijke gewicht wordt omgezet in CO2 en H20.
Of de hoeveelheid CO2 daadwerkelijk meetbaar is weet ik niet. Dat ligt aan de concentratie hiervan in easy carbo?
Volgens mij staat op barrreport een rekenvoorbeeld hoeveel CO2 er vrijkomt bij een standaard dosering. Maar kan die momenteel niet vinden :rolleyes:
Een verhoging van 5mg/l zou mij al verbazen eerlijkgezegd op een standaard dosering. Natuurlijk wel mogelijk om 20mg/l CO2 te halen ,maar dan moet je zoveel glutaraldehyde doseren dat al je vissen al drie keer dood zijn.

Tom Barr, toch wel het brein achter easy carbo en flourish excel
Excel is good for small nano tanks and for folks scared to add CO2 etc.
It is good for algae control till things are reset.

But for larger tanks and on going use, the economics even if you find cheaper sourcing, it is still much cheaper to use CO2 gas, then sell some of the plants you are growing to off set any cost for electric, CO2 etc.

I sold 150$ worth of plants and paid 40$ in electric cost, maybe 8$ for food, maybe 1-2$ for CO2 and maybe 5$ for ferts(mostly due to traces like Tropica).

So big savings comes from less light, traces.

At least from economics and not assuming labor cost, this is a hobby that can pay for itself pretty well. Excel still assumes these so.........it's really not that good economically.

In general, go with gas, or go with patience and non CO2/non carbon enrichment methods.
I do not suggest Excel much if at all, rather, mostly for algae issues till the CO2 is corrected. Otherwise, CO2 gas is much more economical and safer than toxic biocides.
https://www.aquariacentral.com/forums/threads/flourish-excel-is-glutaraldehyde.170441/page-4
Toch wel frappante uitspraken.

Ik heb nog geen artikelen kunnen vinden over de werking van easy carbo of excel in het aquarium. Wordt toch wel geheim over gedaan...
Waar komt de theorie van algen vandaan @trinakria , heb deze zelf nog niet gelezen/gevonden :)
 
Nou ik heb al enkele malen een stootkuur tegen algen gebruikt en dat werkt prima hoor. Een standaard dosering werkt denk ik minder goed want algen wennen ook aan de carbo als het goed is.
 
Er komt wel CO2 vrij door de toevoeging van glutaraldehyde.
Absoluut, dat ontken ik ook niet. Ik geef aan dat dit niet de reden is dat je planten beter gaan groeien, omdat de hoeveelheid die vrij komt totaal verwaarloosbaar is. Helemaal als je je realiseert dat dit een 1-daagse toevoeging is waar de planten het de hele dag mee moeten doen.

Volgens mij staat op barrreport een rekenvoorbeeld hoeveel CO2 er vrijkomt bij een standaard dosering. Maar kan die momenteel niet vinden :rolleyes:
Heel het barreport forum staat overigens vol met "glutaraldehyde is no carbon source" dus daar is het algemene kennis inmiddels.
inderdaad, daar had ik de informatie ook vandaan: https://barrreport.com/threads/how-much-co2-does-glutaraldehyde-give-you.11643/
Dat bleek om een minieme hoeveelheid te gaan: namelijk 2 mg / L

Een verhoging van 5mg/l zou mij al verbazen eerlijkgezegd.
Inderdaad, het is nog lager: 2 mg /L, en nogmaals, een 1 malige dosering dus waar de planten het de hele dag mee moeten doen. Je spraybar omhoog richten op het oppervlak is dus (véééél) effectiever als je CO2 in je water wilt hebben.

Tom Barr, toch wel het brein achter easy carbo en flourish excel
Is dat zo? Dat wist ik niet

Ik heb nog geen artikelen kunnen vinden over de werking van easy carbo of excel in het aquarium. Wordt toch wel geheim over gedaan...
Waar komt de theorie van algen vandaan @trinakria , heb deze zelf nog niet gelezen/gevonden :)
Inderdaad, blijft mysterieus. Maar volgens mij hebben we net min of meer samen geconstateerd dat 'de koolstofbron' geen zoden aan de dijk zet.
Dat terwijl glutaraldehyde dus een herbicide/biocide (http://www.ejbiotechnology.info/index.php/ejbiotechnology/article/view/v9n4-10/324) en dus algendodend middel is. Er blijft dus weinig anders over.

Ik kan helaas de link nu even niet vinden, maar er werd ergens (dacht ook barr report) overtuigend uitgelegd dat er altijd een miniem laagje (biofilm) algen aanwezig is op planten, ook daar waar de CO2 opgenomen wordt. Dus door die algen te doden of verzwakken, kan de plant makkelijker CO2 opnemen. Het blijft een theorie, want de precieze werking (mechanisme) is volgens mij nooit bewezen .

Maargoed mijn belangrijkste statement was: Easycarbo is geen koolstofbron, ondanks dat ze zelf zeggen van wel.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf niet genoeg verstand hiervan om meer te zeggen dan wat ik wel eens gelezen heb hierover, maar een rapport van een fabrikant die aangeeft waarom hij iets niet wil gaan verkopen trekt eerder mijn aandacht dan een rapport van een fabrikant die iets wel wil verkopen.

Dit zijn een aantal pagina's met vrij grondige informatie.

 
Ik heb zelf niet genoeg verstand hiervan om meer te zeggen dan wat ik wel eens gelezen heb hierover, maar een rapport van een fabrikant die aangeeft waarom hij iets niet wil gaan verkopen trekt eerder mijn aandacht dan een rapport van een fabrikant die iets wel wil verkopen.

Dit zijn een aantal pagina's met vrij grondige informatie.

Ok, de 2 mg/L die ik noemde was nog optimistisch dus, blijkbaar is 0.7 mg/L een betere schatting, omdat het niet volledige tot CO2 degradeert.
 
Nou jawel het heeft wel nut want je doodt er algen mee waardoor er meer van de CO2 in je aquarium bij je planten terecht komt. Je kan dus wel degelijk een verschil merken.
Alleen komt dit niet door extra toevoeging van een koolstofbron, maar doordat de algen die CO2 niet (of minder) opeten waardoor er meer over blijft voor je planten.

Ik heb het dan dus over de CO2 die vanuit de lucht opgelost is in je aquariumwater. Dat is sowieso al weinig dus als je er dan voor zorgt dat de algen er niet meer vandoor gaan, blijft er meer over voor je planten.

Met carbo kan je uitstekend ten strijde trekken tegen met name roodwieralgen zoals baardalg en penseelalg maar ook groene alg soorten als bijvoorbeeld draadalg. In dit geval is het dus niet zo dat er door de verdwijning van deze alg meer Carbo koolzuur over zou blijven. Want dit soort algen hebben hier juist een hekel aan. Of dit ook geldt voor de echte CO2? Er is wel eens geopperd om algen te kweken juist om tot een CO2 vermindering te komen. Algen nemen dus CO2 op. Uit die algen kan weer energie gehaald worden. Maar Carbo is geen CO2 in die vorm daar kan dus mogelijk het verschil zitten.
 
Laatst bewerkt:
Nou ja het is nuttige info wat we hier lezen en het is dus niet zo dat planten uit dat middel koolstof halen maar het geeft een minimale dosis aan co2 bij het uiteenvallen.
Het is minimaal en ik gebruik het dan ook niet behalve wanneer het nodig mocht zijn bij de bestrijding van algen zoals Ben al aangeeft.
 
Ik heb eens gelezen, voor wat dat waard is, dat de voornaamste werking van gluteraldehyde zou zijn, dat het het laagje afbreekt wat op de bladeren van planten ontstaat, waardoor planten de altijd standaard aanwezige of eventueel toegevoegde voeding en co2 beter kan opnemen.

Voor mij klonk dat logisch.

Hoe minder stroming in de bak hoe eerder die laag wat dikker zal worden en die opname zal belemmeren.
 
Ik kan helaas de link nu even niet vinden, maar er werd ergens (dacht ook barr report) overtuigend uitgelegd dat er altijd een miniem laagje (biofilm) algen aanwezig is op planten, ook daar waar de CO2 opgenomen wordt. Dus door die algen te doden of verzwakken, kan de plant makkelijker CO2 opnemen. Het blijft een theorie, want de precieze werking (mechanisme) is volgens mij nooit bewezen .

Dat laagje biofilm dat zijn denk denk ik de sporen of zit ik dan verkeerd? Ik kan me niet voorstellen dat met juiste verhoudingen er toch een dun laagje algen op de planten zitten.
 
Ik heb eens gelezen, voor wat dat waard is, dat de voornaamste werking van gluteraldehyde zou zijn, dat het het laagje afbreekt wat op de bladeren van planten ontstaat, waardoor planten de altijd standaard aanwezige of eventueel toegevoegde voeding en co2 beter kan opnemen.

Voor mij klonk dat logisch.

Hoe minder stroming in de bak hoe eerder die laag wat dikker zal worden en die opname zal belemmeren.
Ja dan hebben we hetzelfde gelezen denk ik. Ik vond dat heel aannemelijk.

Dat laagje biofilm dat zijn denk denk ik de sporen of zit ik dan verkeerd? Ik kan me niet voorstellen dat met juiste verhoudingen er toch een dun laagje algen op de planten zitten.

Biofilm zijn in deze context eigenlijk gewoon hele kleine algjes, meer op cel-niveau. Niet per se sporen maar gewoon levende algen die niet complete haren vormen, maar bijvoorbeeld 1-cellig blijven.
Cyanobacteriën (blauwalg) daarvan weet je hoe het eruit ziet: zo'n vieze drap. Dat is ook min of meer een biofilm.
Schijnbaar is zo'n laagje dus vaak of altijd aanwezig ook op de planten, zonder dat je het echt ziet. Mss met de microscoop wel.
Maar het is allemaal niet bewezen hoor. blijft speculatie.

Met carbo kan je uitstekend ten strijde trekken tegen met name roodwieralgen zoals baardalg en penseelalg maar ook groene alg soorten als bijvoorbeeld draadalg. In dit geval is het dus niet zo dat er door de verdwijning van deze alg meer Carbo koolzuur over zou blijven. Want dit soort algen hebben hier juist een hekel aan. Of dit ook geldt voor de echte CO2? Er is wel eens geopperd om algen te kweken juist om tot een CO2 vermindering te komen. Algen nemen dus CO2 op. Uit die algen kan weer energie gehaald worden. Maar Carbo is geen CO2 in die vorm daar kan dus mogelijk het verschil zitten.
Zeker, ik heb het ook vaak gebruikt tegen roodwieren. Ideaal.
Maar dan maak je gewoon gebruik van de glutaraldehyde als herbicide (gif). Net zoals dat je ook H2O2 (waterstofperoxide) zou kunnen gebruiken.
Dus inderdaad, dat staat los van de CO2 discussie.
 
Bedankt allemaal voor de reacties! Ik ga sommigen van jullie zo snel als mogelijk is van info voorzien.

Ik had al een beetje zo'n vermoeden dat hier iets mis zat nog veel verbetering te gaan dus op dit punt!

Groet Frank
 
Hier ben ik weer met wat informatie over mijn aquarium.

Het is een Juwel vision met schuine hoeken(oude type denk ik overgenomen van mijn vader)
- Verlichting een Juwel Helialux 2e type met controller via wifi.
- Pomp Eheim 2222
- bodem aquarium voedingsbodem van Dennerle en 2mm zwart grint.
- Ardenner breuksteen(deze ingesmeerd met epoxyhars om ph verhoging tegen te gaan) en kienhout als decoratie.
- visbestand koppel goud goerami, 6 vijfstreep barbelen, 12 kardinaal tetras, 2 dwergklauwkikkers en koppel antennebaarsjes.
- water temperatuur 24.5 graden
- waterwaardes: pH 7/GH >7/ KH 10-15/ NO2 0/ NO3 10-25
- een verlichting schema stuur ik in volgend bericht via telefoon.(de verlichting heb ik al behoorlijk gedimd om algengroei tegen te gaan. Maar begin me nu af te vragen of dit goed is ook ivm plantengroei om alg tegen te gaan.

Ik woon zelf in zeeland is prima denk ik wat kraanwater betreft.

Allereerst wat vragen om je goed te helpen: wat voor bak heb je?
Welke afmeting?
Welke verlichting?
Hoe lang staat deze verlichting aan?
Wat zijn je waterwaarden?

Wat ik al wel kan zeggen: bij normaal onderhoud zoals je nu doet heb je geen waterverbetwraars nodig zoals: easystart en aquamaker. Ervan uitgaande dat je in Nederland woont(ivm chloor in het Belgisch kraanwater).
 
Screenshot_20200403-195802.png

hier nog het tijdschema en even overzichts foto van aquarium
 

Bijlagen

  • IMG_20200404_100000.jpg
    IMG_20200404_100000.jpg
    188.5 KB · Weergaven: 161
Dit is een goede koffer die niet duur is overigens:

 
Bedankt voor de tip!
Dit is een goede koffer die niet duur is overigens:


Vandaag grondige alg schoonmaak gedaan en deel water ververst. Wat is de beste interval om dit te doen en hoeveel water per keer?

Groet Frank
 
Ik zou hem dat iets verhogen want 0 is te weinig en met 1,0 heb je wat meer speling.
 

Terug
Bovenaan