Wat is er nieuw

Hoe filter slangen schoonmaken??

• Onderwerp starter Onderwerp starter Khoppie
  • Startdatum Startdatum
K

Khoppie

Guest
Beste mede forumleden.

Ik heb op het moment een extern filter. Nu zag ik dat er zich in de aan en afvoer slang van het externe filter nogal wat vuil opgehoopt heeft en merk dat dit de doorstroom van het filter verstoord.
Weet iemand hoe ik deze snel en makkelijk kan reinigen.
Heb al in het boekje gekeken van het filter maar daar adviseren ze dan om nieuwe slangen te nemen omdat er anders door het los en vastdraaien van de knelkoppelingen scheurtjes kunnen onstaan in de slangen...
Volgens mij onzin maar wil wel weten hoe jullie er over denken 🙂

Hoor het graag.

Gewooon losmaken, reinigen met speciaal ervoor bestemde borstels( eheim heeft ze) En aan de pompzijde een 2cm inkorten want er kan inderdaad wel een scheurtje onstaan met het vastzetten.

problem solved 😉

En als je een paar euro over hebt om je eigen gemoedsrust wat te vergroten: koop een extrasetje slangen:
- oude slangen afkoppelen
- nieuwe aankoppelen
- filter terug aan
- (wetende dat het filter niet meer stil staat) op je gemak de oude slangen schoonmaken
- oude, schoongemaakte slangen opbergen voor volgende gebruik.

Heerlijk, die rust 😀

Dat ik daar nog niet op was gekomen.

Ik heb een 'rag'borstel van JBL gekocht.Maar volgens mij zag ik die dingen ook bij de Gammma, maar dan wat goedkoper (ik zou je die dan ook aanraden😛).Die doe ik dan in de slangen, beetje heen en weer bewegen en omspoelen met water.
Ben met die van Eheim langer bezig om de slangen los te krijgen dan het schoonmaken zelf.

Die 'ragborstel' van JBL had ik na 2 sessies al stuk.. Borstel kwam er al af.. en de veer vind ik wat te soepel.
Goedkoopste trekveer van de gamma met plukje filterwat op de punt werkt perfect.

Slangen met draaiende beweging los maken. zoals slagroom kloppen.
En zachtjes trekken.

trek je hem over de borg heen.

Bedankt voor de tips maar denk ik toch maar voor het idee van Ivo 😀
Kan ik inderdaad in alle rust die andere stukken slang schoonmaken zonder dat mijn filter al te lang stil hoeft te staan.
En bij de LFS kost 4 meter slang nou ook weer niet heel veel dus is wel een goede optie 😛

Bedankt Visstick dan ga ik eens bij de gamma kijken voor zo'n geval 😛

En bedankt Bertus zal eens kijken of ik hem met de slagroom klop beweging zonder scheuren eraf krijg 😛

Khoppie zei:
Beste mede forumleden.

Ik heb op het moment een extern filter. Nu zag ik dat er zich in de aan en afvoer slang van het externe filter nogal wat vuil opgehoopt heeft en merk dat dit de doorstroom van het filter verstoord.
Weet iemand hoe ik deze snel en makkelijk kan reinigen.
Heb al in het boekje gekeken van het filter maar daar adviseren ze dan om nieuwe slangen te nemen omdat er anders door het los en vastdraaien van de knelkoppelingen scheurtjes kunnen onstaan in de slangen...
Volgens mij onzin maar wil wel weten hoe jullie er over denken 🙂

Hoor het graag.

Valt me nog mee dat ze niet adviseren om een geheel nieuwe filter te kopen 😉
Natuurlijk zit er een kern van waarheid in maar ja geheel nieuwe slangen kopen wordt ook een dure hobby zeg.

En anders knip je toch gewoon een paar cm van de uiteinden.. wordt alleen je slang steeds korter.. moet je 'm ietsje ruimer nemen.

Khoppie zei:
Bedankt voor de tips maar denk ik toch maar voor het idee van Ivo 😀
Kan ik inderdaad in alle rust die andere stukken slang schoonmaken zonder dat mijn filter al te lang stil hoeft te staan.
En bij de LFS kost 4 meter slang nou ook weer niet heel veel dus is wel een goede optie 😛

Bedankt Visstick dan ga ik eens bij de gamma kijken voor zo'n geval 😛

En bedankt Bertus zal eens kijken of ik hem met de slagroom klop beweging zonder scheuren eraf krijg 😛

Om schoon te maken. Stuk electra draad. 2 x de lengte. nemen
1 kant omvouwen,andere kant pluk watten.
doorsteken en klaar.

kellemes zei:
En anders knip je toch gewoon een paar cm van de uiteinden.. wordt alleen je slang steeds korter.. moet je 'm ietsje ruimer nemen.

Hoef helemaal niet.
Heb ik nog nooit gedaan.
Zit schroefdraad op.

Dat is inderdaad ook nog een optie Bertus nog simpeler 😛

Het word bij mij al heel moeilijk om een stuk van mij slangen af te knippen want die zijn namelijk al erg kort. Ik heb met het installeren van de pomp het advies uit het boekje iets te letterlijk genomen en ze heel erg kort gemaakt. Dit zou de pomp alleen maar ten goede komen maar als er inderdaad eens een stukje van de slang af zou moeten heb ik al een probleem.

Ik heb trouwens de JBL cristalprofi e1501 en deze heeft van de draaikoppelingen om de slang te bevestigen dus hoop dat het dan wel meevalt met kapot scheuren van de slangen. Alleen de slang over het verbredings stukje heen krijgen vergt wat beleid maar dit moet wel lukken 😛

Doe je er een koppelstuk tussen , met extra stukje slang.

IK haal de slangen ook niet los van de Aqua pro 3 kamerpomp.

Wel de schroefnippels.

Beetje vaseline aan de slang doet wonderen. Glijdt de slang zo over de verdikking.

Het kan allemaal zo simpel zijn haha maar je moet er maar opkomen 😛

Iedereen bedankt voor de tips hier kan ik zeker weer wat mee 😀
Ga het pas doen als ik de volgende keer de filter watten ga schoonmaken dan moet mn pomp toch stil dus kan ik het gelijk even doen 🙂

Fozzy zei:
Beetje vaseline aan de slang doet wonderen. Glijdt de slang zo over de verdikking.
En er even hard weer af. 😉

Beter even in warm water,wordt hij zacht,,,en op zijn plaats weer hard.

Of even met de aansteker snel verwarmen geeft hetzelfde effect toch 😛

haha ben heel handig in dit soort dingen maar je hebt inderdaad gelijk het is wel wat veiliger 😛

De eerder genoemde manieren zijn prima hoor. Maar ik doe het anders en het werkt perfect.
Een klein beetje zand in de slang doen. Daarna de slang vullen met water. Aan beide kanten je duim op de opening houden. Dan het zand een paar keer van de ene kant naar de andere kant laten gaan. Het zand schuurt de binnenkant helemaal schoon.
Voordat je begint de slang met heet water doorspoelen.

Grappenmaker?

En gaat dat snel?
Zand ,heen en weer door de slang?

Als ik mijn rager er door trek,trekt hij gelijk de slubber mee.
Trouwens, de slangen zitten in gewerkt naar achter.

Ga deze er bij het lijstje bijschrijven kan ik het allemaal eens uitproberen of bij de ene slang dit en bij de andere weer die andere en kijken wat er het beste werkt 🙂

Bedankt voor je reactie 🙂

Ik doe het op de bertus manier en ben altijd binnen no time klaar en het kost geen geld. Het slibt toch niet zo snel dicht dat je wekelijks bezig bent? Onderhouden moet toch

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan