Hoe haal ik het weg


Erica_vissen

Well-known member
Lid geworden
30 april 2022
Berichten
221
Ik heb een aquarium waar 1 dwerg kogelvis in zit. het aquarium is niet groot maar, hij moest uit men andere aquarium omdat hij andere ging bijten. Nu zit ik met het probleem dat het aquarium echt heel vies is met alg. Ik heb het aquarium nu denk ik iets langer dan een half jaar. En eerst was het heel mooi planten groeiden goed maar nu de planten groeien niet meer en alles zit onder de alg. Wat kan ik hier aan doen zonder de vis eruit te halen??

De foto’s hieronder zijn een beetje dat ja kan zien hoe het eerst was en hoe het nu is. De foto’s waar de bladeren nog groen zijn en de huisjes nog bruin dat is hoe het eerst was. De foto’s waar er alg is en de bladeren lelijk zijn is hoe het nu is
 

Bijlagen

  • BD696671-B072-4950-8A01-F83E23674BD2.jpeg
    BD696671-B072-4950-8A01-F83E23674BD2.jpeg
    210.9 KB · Weergaven: 94
  • CCD197B0-F3E1-42B1-869B-B5947953DB2B.jpeg
    CCD197B0-F3E1-42B1-869B-B5947953DB2B.jpeg
    120.9 KB · Weergaven: 90
  • 0ED0AABE-1C48-4038-977F-52380118C779.jpeg
    0ED0AABE-1C48-4038-977F-52380118C779.jpeg
    125 KB · Weergaven: 95
  • image.jpg
    image.jpg
    209.8 KB · Weergaven: 88
  • image.jpg
    image.jpg
    147 KB · Weergaven: 96
Ik ga ervanuit dat het een erg klein bakje is, ongeveer 30L? Dan zit je kogelvisje wel errug klein hoor, beetje zielig toch?
en dat er geen Co2 aan toegevoegd word? En geen plantenvoeding?

Wat helpt tegen de alg? onderhoud en schoonmaken.... stenen eruit en goed afborstelen, blaadjes schoonmaken en de meest vergane blaadjes afknippen, water verversen, plantenvoeding toevoegen, en wellicht bio co2 aangezien het een klein bakje betreft. De verlichtingsduur eventueel aanpassen, dus niet te lang, maar ook niet te kort.
En een ander huisje of onderkomen regelen voor je kogelvisje.
 
Als de foto s met de bealgde bladeren van nu is dan zou ik die planten zelf afschrijven en vervangen. Belangrijk is om eerst je voeding op peil te brengen tov het licht en de vraag van de planten.
Weet je de waterwaarden en wat voeg je toe en heb je wat info over je bak zoals het licht.
 
Als de foto s met de bealgde bladeren van nu is dan zou ik die planten zelf afschrijven en vervangen. Belangrijk is om eerst je voeding op peil te brengen tov het licht en de vraag van de planten.
Weet je de waterwaarden en wat voeg je toe en heb je wat info over je bak zoals het licht.
De ph waarde van het aquarium is best hoog en ik ben daar erg me bezig. En er zit veel voeding in voor de planten een voedings bodem dus dat kan het niet echt zijn. Er zit ook vaak een groene laag op het aquarium die haal ik er als het weer erger word er af. Kan het zijn omdat er lege schelpen van slakken in liggen en dat er soms wat van die kleine rode wormpjes blijven liggen ??
 
Als er eten blijft liggen dan voer je teveel. Een laagje op het oppervlak geeft vaak al aan dat de belasting te hoog is. Wat is de ph en de kh van de bak?
 
Als er eten blijft liggen dan voer je teveel. Een laagje op het oppervlak geeft vaak al aan dat de belasting te hoog is. Wat is de ph en de kh van de bak?
De kh weet ik niet daar heb ik geen tester voor de ph test ik ongeveer om de 3 dagen en voeg daar spul voor bij om het omlaag te krijgen ik denk dat de ph nu rond de 8 en de 8,5 zit. Ik weet dat het hoog is maar ik doe men best
 
um is best hoog en ik ben daar erg me bezig. En er zit veel voeding in voor de planten een voedings bodem dus dat kan het niet echt zijn.
Het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met voeding. Gebruik je ook vloeibare plantenvoeding?
 
De kh weet ik niet daar heb ik geen tester voor de ph test ik ongeveer om de 3 dagen en voeg daar spul voor bij om het omlaag te krijgen ik denk dat de ph nu rond de 8 en de 8,5 zit. Ik weet dat het hoog is maar ik doe men best
Wat gebruik je om te testen Erica?
 
Het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met voeding. Gebruik je ook vloeibare plantenvoeding?
Nee maar om de bodem onder de stenen zit een voedings bodem
 
Maar ik ga vanmiddag weer testen en dan weer spul erin doen want ik doe het meestal op de zelfde tijd als altijd zo dat er geen verschil in kan zitten
 
Nee maar om de bodem onder de stenen zit een voedings bodem
Ik vermoed dat daar een deel van de oplossing ligt. Ik zou je bijvoorbeeld Profito aanraden. Planten worden bemest de een haalt wat meer uit het water een ander bijvoorbeeld een echidorus haalt het via de wortels.

Voor elk gebruik de Profito schudden .
 
Laatst bewerkt:
Ik gaf je eerder de tip van het testkoffertje. Een voordeel is daarvan dat deze iets meer complete set voordeliger is in prijs dan afzonderlijke testen kopen.
 
Ik vermoed dat daar een deel van de oplossing ligt. Ik zou je bijvoorbeeld Profito aanraden. Planten worden bemest de een haalt wat meer uit het water een ander bijvoorbeeld een echidorus haalt het via de wortels
Oké maar in mijn andere grote aquarium heb ik ook een voedings bodem en die planden doen het perfect en dat aquarium heb ik al bijna 2 jaar en nooit nieuwe voeding bij gedaan misschien komt het ook omdat er veel slakken in zitten en dat bij het kleine aquarium niet kan want hij eet ze op
 
Ik gaf je eerder de tip van het testkoffertje. Een voordeel is daarvan dat deze iets meer complete set voordeliger is in prijs dan afzonderlijke testen kopen.
Oké ik zou wel eens gaan kijken in de dierenwinkel of die dat hebben. Maar ik heb wel eens gehoord dat er ook spul tegen alg is maar is dat wel goed voor men vis?
 
Er zijn heel veel soorten "spulletjes" tegen van alles. Maar de oorzaak aanpakken is vele malen effectiever.
 
Je kan algen kapot maken maar dat is symptoombestrijding en je moet de oorzaak vinden en veelal is dat een tekort ergens. Als je al een koffer wil kopen dan zou ik eens kijken voor die van Colombo met een gunstige prijs.
Je kan een voedingsboden gebruiken maar bij te weinig co2 tov het licht kan dat al snel punt of baardalg geven. Daarom is het denk ik handig om de waterwaarden te (laten) meten en wat meer info over de bak te geven zoals techniek en met name de verlichting en een duidelijk totaaltje. Teveel info geven kan haast niet ;)
 
Informatie over Profito plantenvoeding.
 
Ik heb gelezen over zon(licht in je aquarium. Dit kan een oorzaak zijn voor algen.

 
Ik heb gelezen over zon(licht in je aquarium. Dit kan een oorzaak zijn voor algen.

Nee maar dat ga ik nu doen
 
Ik heb gelezen over zon(licht in je aquarium. Dit kan een oorzaak zijn voor algen.

Dat met die zieke vis is weet een ander aquarium waar geen alg in zit
 

Terug
Bovenaan