Wat is er nieuw

Hoe hard moet een sponsfilter op lucht blazen?

Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
we zijn bezig om de membraampompen te vervangen door pistonpompen. Nu hebben we twee pompen vervangen door 1 pistonpomp en blaast het sponsfilter veel minder lucht uit. Wat me nu opvalt is dat er veel meer beweging in de bakken te zien is. Er zwemt van alles heen en weer. Kan de uitstroom van een filter ook te hard gaan?

Minder lucht maar toch meer beweging in de bak,hoe kan dat?
Er kan idd teveel rondstroming in de bak komen maar dan moet je de boel wat knijpen of een pomp met minder capaciteit nemen bv.

Minder lucht maar toch meer beweging in de bak,hoe kan dat?
Er kan idd teveel rondstroming in de bak komen maar dan moet je de boel wat knijpen of een pomp met minder capaciteit nemen bv.

Ik zie nu dat ik niet erg duidelijk was, de garnalen zwemmen ineens veel meer door de bak. Dit is niet bij 1 bak maar bij alle 4 de bakken die nu op de pomp aangesloten zijn.

Of de uitstroom ook TE hard kan staan, hangt af van de inrichting en of de garnalen niet als een windhoos 😉 worden meegesleurd zodra ze iets hoger in het aquarium komen.

Het kan best zo zijn dat door de te harde stroming, ze dus dichter bij de bodem bleven.
En nu de stroming wat minder is, ze wel op eigen kracht bovenin kunnen zwemmen.

Uiteraard een beetje overdreven mijn woorden, maar om het idee duidelijk te maken he 😉 😀

Of de uitstroom ook TE hard kan staan, hangt af van de inrichting en of de garnalen niet als een windhoos 😉 worden meegesleurd zodra ze iets hoger in het aquarium komen.

Het kan best zo zijn dat door de te harde stroming, ze dus dichter bij de bodem bleven.
En nu de stroming wat minder is, ze wel op eigen kracht bovenin kunnen zwemmen.

Uiteraard een beetje overdreven mijn woorden, maar om het idee duidelijk te maken he 😉 😀

Helemaal mee eens en met een beetje stroming hebben ze weinig problemen maar ja het moet geen te harde stroming zijn.

Net als dat je een klein kind bent, net je zwemdiploma hebt en heel stoer in het zwembad de net iets TE wilde wildwaterbaan neemt. 😀
Klein jeugdtrauma. :'( 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan