Ancistruz
Well-known member
- Lid geworden
- 16 januari 2019
Deze discussie is al zo lang als ik mij kan herinneren en eigenlijk vind ik de verantwoording om jezelf te informeren bij de aquariaan zelf horen. Tuurlijk verwacht je goed advies in een LFS maar in deze hobby zijn er zoveel 'waarheden' te vinden dat je uiteindelijk er niet onderuit komt om zelf een 'waarheid' te vormen met jouw eigen ervaringen. Hoe(lang) een filter indraaiden, hoeveel vis bij een bepaalde inhoud etc, je kent het wel!
Natuurlijk zal er weinig ruimte voor discussie zijn of een Clownbotia in een klein aquarium gehouden kan worden. Het is jammer want het zijn erg leuke visjes. Vooral het klikkende geluid tijdens het eten is erg leuk en hun echte gedrag komt pas vanaf 5 stuks naar voren. Dit is ook de reden dat een klein aquarium ongeschikt is, je hebt namelijk minimaal 5 van die Botia's nodig om ze blij te maken. Met enkel een paartje zijn ze waarschijnlijk erg schuw en zie je er weinig van terug. Ze eten overigens ook slakken dus erg handige vis om een slakkenplaag tegen te gaan! Voor de rest is mijn ervaring dat ze andere vis met rust laten al kunnen ze wel erg actief zijn en vooral lekker tegen een flinke stroming in willen zwemmen. Ook dit verwijst weer naar een groter aquarium. Kijk maar eens op dit willekeurig filmpje hoe leuk ze zijn in een grote groep en flink aquarium:
dit is een van de redenen. ook al kies je er 1. die hoort niet in een 1 a 1,20 m aquarium thuis.