Wat is er nieuw

Hoe het water het beste afkoelen ?

Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
In mijn Juwel bedraagd de watertemperatuur 23,5�C terwijl de kamertemperatuur 20,5�C bedraagd.
Het verwarmingselement is uitgeschakeld. (stekker zit niet in)
In de buurt van het aquarium staat geen kachel over centrale verwarming (dichtste in de buurt staat op 2,5m afstand)

Het enige wat dus verwarming opwekt zijn de 2x54 TL lampen die op een paar centimeter boven het water hangen.

Hoe kan ik de temperatuur naar omlaag brengen of zo laag mogeijk houden (zoals de kampertemperatuur bijv.) ?

- Door s' nachts het raam in klikstand te zetten ?
- Door het deksel van het aquarium open te laten staan zodat de warmte eruit kan ?
- Centrale verwarming die in de buurt staat uitschakelen ?
- Heb in de diepvries een koelblok zitten van 30x20x2, als ik die een tijdje in het water hang zou het water wsl wel koelen maar ik wil het nu ook niet te extreem laten dalen.
- Andere verlichting gebruiken die minder warmte afgeeft ?

Led zal nauwelijks warmte afgeven.. is dus een oplossing maar goede ledlampen zijn duur.. althans dat vind ik.
Klep open, ijsblokken etc.. is allemaal voor de nood, voor als het voor korte periode's echt effe moet.
Voor wat betreft de cv.. leg even een thermometer bij je aquarium, dan weet je de omgevingstemperatuur, misschien scheelt het als je daar de cv uitschakelt.

wat dacht je van je pomp? kijk zijn wattage is na, en vergelijk dat wattage met een lamp, dan kan je ongeveer inschatten hoeveel graden warmte daar gestookt word, met in ogenschouw gehouden dat water koelt komt er nog aardig wat warmte van je pomp af

Kan je in de kap geen pc ventilatortje inbouwen, zodat deze warmte alvast afgevoerd wordt ?
Bij salamanders heb ik nog gehoord van een koeltechniek met stenen. Steen in de frigo leggen, niet diepvries en deze dan in het aquarium leggen. Maar denk, zoals hierboven eerder gemeld, dat dit eerder een noodoplossing is.

plotselinge temp verschillen doormiddel van koelblokken of stenen uit de diepvries, is mijn inziens een vreemde oplossing voor aquaria, bovendien verhoog je daarmee de kans op stip

Pol_de_gezzmol zei:
Kan je in de kap geen pc ventilatortje inbouwen, zodat deze warmte alvast afgevoerd wordt ?
Inderdaad, zijn veel zelfmaak-projectjes van te vinden op het net.
Ook kan je ze kant-en-klaar kopen, JBL Cooler bv..

caddyladdy zei:
wat dacht je van je pomp? kijk zijn wattage is na, en vergelijk dat wattage met een lamp, dan kan je ongeveer inschatten hoeveel graden warmte daar gestookt word, met in ogenschouw gehouden dat water koelt komt er nog aardig wat warmte van je pomp af

Ik heb dan nog 2 pompen zitten, een externe en een interne...

Deze nacht ga ik alvast es proberen met de radiotor in de ruimte waar het aquarium staat uit te schakelen en het raam in klikstand te zetten zodat het wat afkoelt. Morgenvroeg zal ik dan wel zien of dit enige invloed heeft gehad op de watertemperatuur.
Heb in de kap bovenaan ook al 2 openingen gemaakt zodat de warmte langs daar enigzins kan ontsnappen.

Mss komt het door een teveel aan co2 uitstoot en cre�r ik een broeikaseffect met al die zuurstofplanten die erin staan 😛

Herbstnebel zei:
Ik heb dan nog 2 pompen zitten, een externe en een interne...

Daar heb je het!

Door je kap open te zetten ga je ook water verdampen. je zal ervan opkijken hoeveel er verdampt.
Ik zou, als die paar graadjes echt zo'n probleem zijn, het interne filter uit zetten, desnoods alleen overdag en s'nachts weer aan

Filter uitzetten lijkt me geen goed idee. De bacteri�n die er koloni�n in gevormd hebben sterven dan grotendeels af door gebrek aan zuurstof. Deze worden dan door anaerobe organismen verteert waarna er een mogelijks giftig goedje overblijft.

Deze nacht heb ik het raam opengezet en de radiotor uit, temperatuur is gedaald tot 22,3�C.
De verlichting is geherprogammeerd tot 10u per dag ipv 12.

Ik post mijn metingen van de komende dagen hier wel terug.

Bedankt voor de tips alvast.

Ik zou de verlichting nog korter aan doen, 8 uur is naar mijn mening lang genoeg en scheelt gelijk weer wat qua temperatuur.

je licht 12 uur per dag aan..
dat is veel te lang naar mijn weten.
6-8 uur op een dag is meer als voldoende 🙂

Hier van 8 uur,tot 12,00 uur. Veel drijfgroen.
Houd ook warmte tegen.

Andere bakken, van 8-tot 20.00 uur.

Filter kan gerust 12 uur uit staan zonder dat er problemen ontstaan. Maargoed jij hebt een probleem met warmte, 100% dat het aan je pomp warmte ligt, zal je straks als het s'nachts warmer word het probleem niet op kunnen lossen door een raam open te zetten.

Ok, heb de verlichting gisteravond geherprogrammeerd ipv 10-22u naar 13-22u.
Temperatuur bedraagt nu 16u50 22,8�C. De radiator staat uit.

De TL verlichting zat er dus voor iets tussen.

@Caddyladdy

Welke filter vermoed je dat het meeste warmte zou kunnen afleveren aan het water, de interne of de externe ?

23,5�C is toch niet overdreven warm?

Dit is bovendien een normaal temperatuursverschil tussen aquarium en omgeving..

Ikzelf krijg alleen te maken met het koelen van het aquarium indien het zomers warm wordt (heb zelf een rio 400 met 4 TL-lampen van dat type dus heb er ook al eens last van).

Ik pas dan onderstaand lijstje toe van 'minder erge' naar 'ergere' maatregelen. Waarbij je moet weten dat al deze maatregelen hun nadelen hebben en dat ik deze dus pas uitvoer van zodra de temperatuur in mijn aquarium boven de 30�C of hoger dan 4�C boven de maximaal door mij gewenste temperatuur dreigt uit te komen. (aangezien ik dan voor het ene dan wel het andere nadeel moet kiezen). Vraag jezelf dus goed af of de 'hoge' temperatuur echt wel zo erg is.

0. Thermostaat bijregelen (dit staat op 0 want heeft in principe geen nadelen. Ik trek m'n thermostaat nooit uit, je weet nooit, maar draai 'm op minimum.)
1. Omgevingstemperatuur van het aquarium zo veel mogelijk laten dalen. (nadeel: eigen comfort maar nog geen negatieve impact op het aquarium).
2. Ventilator op het aquarium richten (nadeel: lawaaierig, maar nog geen negatieve impact op het aquarium)
3. De verlichting uitschakelen (in 2 stappen, eerst de eerste helft, als dat niet voldoende helpt de tweede helft ook).
4. Beluchting aanzetten.
5. Klep half open zetten.

Indien het voldoende is als het vooral onderaan in het aquarium koeler is en het minder erg is als het bovenaan wat warmer is dan richt je de uitlaat van het filter gewoon recht zodanig dat het bovenste deel van het water dat wordt opgewarmd door de TL-lampen niet naar onderen wordt gepompd. Op die manier zal een flink temperatuurverschil tussen boven en onderaan het aquarium ontstaan. Denk er wel aan dat door die hogere uitstroom de beweging aan het wateroppervlak kan toenemen en dit dus (bijna) dezelfde nadelen heeft als het beluchten (al de voorlaatste stap in mijn lijstje!) en in feite ook het gebruik van pc-ventilatortjes.

Maar nogmaals: dit zijn noodoplossingen met nadelen, geen of minder verlichting betekent bijvoorbeeld ook minder zuurstofproductie! Ik krijg zelf altijd de kriebels als ik hoor over aquaria waarvan de verlichting minder dan 12 uur brandt. Dat advies wordt m.i. veel te snel gegeven zonder dat er eerst wordt geinformeerd naar de bezetting van het aquarium.

Filter kan gerust 12 uur uit staan zonder dat er problemen ontstaan

Voor mechanische filters zal dit inderdaad geen probleem zijn, voor biologische filters is dat echter een groot probleem. Telkens 12 uur bacteri�n die zich proberen vermenigvuldigen en 's avonds terug afsterven om 's morgens dan weer uitgespuwd te worden door het filter. Dat zal snel een troebel aquarium geven.

Maargoed jij hebt een probleem met warmte, 100% dat het aan je pomp warmte ligt, zal je straks als het s'nachts warmer word het probleem niet op kunnen lossen door een raam open te zetten.

De warmte die zo'n pomp levert is peanuts ivm de warmte afkomstig van de verlichting. De standaardpomp in dit aquarium geeft 8 watt. Op 260 (laat ons zeggen netto 230) liter betekent dat elk uur een stijging van 0,03 �C of een stijging van 0,7�C op een volledige dag. Maar dan reken je het warmteverlies langs de wanden nog niet mee, als je dat doet kan je met 8 watt op 230 liter nooit een meetbaar temperatuursverschil krijgen. Die lampen van samen 108 W kunnen dat meetbare verschil wel geven.

Door middel van een warmtewisselaar, een ventilator een pomp en een regelunit
de pomp verplaatst het water door een warmtewisselaar (een soort autoradiator) die wordt enkel aangestuurd doormidden van een thermostaat, zodat het niet te koud wordt. wordt het in de zomer nog warmer dan kan een ventilator extra koelcapaciteit geven
je zou alles kunnen regelen met een Arduino.

Hey bedankt voor de tips.

Info over de bezetting :

- 3 baby moor sluiers en 1 baby pleco
- 4 cabomba struiken
- 2 mexicaanse waterpest struiken
- 2 valisneria planten
- 2 anubiasplantjes
- 1 struikje javamos op kiemhout.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug