Hoe heten deze vissen?


J

Jancelot

Guest
QsJ07iFzNGCjOwT0WeOishY5bYNgJAF3.jpeg
[/img]

Iemand enig idee?
Ik heb ze een weekje geleden aangeschaft maar ze zijn iets te actief voor mijn relatief rustige aquarium. Wordt dit minder? En zo niet is er iemand in Groningen die ze voor een paar euro over wil nemen? Bedankt alvast!
 
Ik vermoed Pethia conchonius.

Deze visjes zitten graag koel (kamertemperatuur), worden ze warm gehouden dan zijn ze erg druk en worden ze niet oud. Op de juiste temperatuur gehouden zijn ze ook vrij druk en het zijn scholenvisjes, daarom is een minimum aquariumlengte van 100 cm. aan te raden

Het is verstandig om informatie op te zoeken voor je een visje koopt. Dan weet je welke eisen deze stelt en of het visje uberhaupt bij je visbestand en in je bak past :)
 
Bedankt voor je reactie, waarschijnlijk ben ik wat verkeerd voorgelicht dus.. zocht een paar rustige vissen voor bij mijn maanvissen en toen werden door de winkelier onder andere deze aanbevolen..
 
Helaas hebben winkeliers niet altijd de nodige kennis en ook niet altijd het beste met de klant en de vissen voor. Daarom kan je beter zelf informatie opzoeken. Dat bespaart je teleurstellingen en vervelende situaties, terwijl de vissen er ook profijt van hebben.

Het zijn wel prachtige visjes hoor :smitten:
Helaas woon je helemaal aan de andere kant van Nederland anders had ik ze zo van je overgenomen.
 
Dit is trouwens de zgn neon kweekvorm. Ze zijn zoals gezegt niet geschikt voor bij Maanvissen ivm gedrag en temperatuur. De temperatuur bedraagt 16-22 graden. Onder de namen Barbus conchonious en Puntius conchonius zul je meer informatie vinden waarvan een groot deel foutief is, wat betreft temperatuurs eisen.
 
Ikzelf kende deze soort nog als Barbus conchonius (ik heb ze nooit gehad en er dus ook niet veel over gelezen), na even SeriouslyFish raadplegen heb ik dus weer wat bijgeleerd.

Ik denk overigens dat de TS meer behoefte heeft aan goede tips over geschikte bijvissen voor zijn maanvissen.

Sowieso zijn de afmetingen van het aquarium van belang.
Ik weet niet welk advies je van de LFS hebt gehad over maanvissen, maar het zijn groepsvissen die graag met 6 of meer stuks samen willen zwemmen en al gauw zo'n 12 cm. lang en 20 cm. hoog worden; daarom hebben maanvissen een bak nodig van minstens 50 cm. hoog en minstens 100 (liever 120) cm. breed. En de temperatuur moet pakweg tussen de 24 en 30 graden liggen.

In een dergelijk aquarium heb je een vrij uitgebreide keus aan bijvissen.
Even er van uit gaand dat je een scholenvis zoekt, zou je kunnen denken aan bijvoorbeeld:
Puntius pentazona, Carnegiella strigata of C. myersi, vrijwel alle Corydoras-soorten (bv. C. arcuatus, adolfoi, atropersonatus, caudimaculatus, concolor, delphax. julii, leucomelas, melini, metae, paleatus, panda, schwartzi, sterbai of trilineatus), Danio choprae, Gasteropelecus sternicla, Gymnocorymbus ternetzi, Hasemania nana, Hemigrammus bleheri, Hemigrammus caudovittatus, Hyphessobrycon bentosi, Hyphessobrycon erythrostigma, Hyphessobrycon pyrrhonotus, Megalamphodus megalopterus, Melanotaenia praecox, Moenkhausia pittieri, Moenkhausia sanctaephilomenae, Nannostomus beckfordi, Nematobrycon palmeri, Paracheirodon axelrodi, Trigonostigma heteromorpha of Thayeria boehlkei.
Voor al deze soorten heb ik maar ��n van de vele visdatabases geraadpleegd, en dit is nog maar een selectie uit de vele mogelijkheden (ik heb alleen in de handel gangbare soorten genoemd).

Als je aquarium aan de eisen voor maanvissen voldoet, zou je uit het enorme aanbod geschikte bijvissen bijvoorbeeld 3 soorten kunnen kiezen: 1 school die aan de oppervlakte zwemt, 1 school in het midden en 1 soort op de bodem.
 
Uhm.. Paddy??

P. hexazona (P. pentazona vind je niet of nauwelijks in de handel), vrijwel alle Corydoras soorten (muv C. sterbai), Danio choprae en Hasemania nana moet je allemaal niet zo warm houden.. 22 graden is wel de max. buiten de zomer.

Ik ben bang dat dit ook voor veel van de andere genoemde soorten geld.

Er zijn niet zoveel vissen die jaarrond op 25+ graden willen zitten. De ramirezi, (maanvissen??) en discussen zijn uitzonderingen.
 

Terug
Bovenaan