Hoe hoog Aquarium met Maanvissen?


Ronnie

Well-known member
Lid geworden
10 april 2018
Berichten
72
Leeftijd
60
Locatie
Den Haag
Beste allemaal,gezien de adviezen lijkt ik toch voor de 2m breed te gaan! standaard heb ik deze alleen nieuw 60cm diep gezien,omdat hij mogelijk in keuken komt,kan hij 50diep dus wordt op maat laten maken! Maar zijn er ervaring deskundigen hoe hoog de bak voor maanvissen raadzaam is? Ze zeggen minimaal50cm maar ik wil niet aan de ondergrens! Zelf dacht ik aan 70 voor de Scelare maar hoe zit het dan met de plantengroei? Moet de verlichting dan langer waardoor risico op groene alg? advies50,55,60,65 0f70cm...? Of kleinere maanvissoort?
 
Zelf heb ik de Rio nanay's in een bak van 60 cm hoog, daar kan een volwassen vis nog zeer goed uit de weg, de vissen zijn ongeveer 20 cm hoog, dus kan deze hoog, midden of laag hangen of zwemmen naar eigen wens.

Maar het ligt er natuurlijk aan welke soort je wilt, st Isabella zeker een 70 cm omdat deze vissen al veel hoger worden.
 
Dank voor reactie! Voor mijn gevoel die standaard Maanvissen waarbij een zwarte streep als het ware onderbroken wordt door t oog! Gaat het met uw plantengroei goed? En evt70cm hoog is dat moeilijk voor de planten en kun je dan makkelijkan met je armen de bode en alles stofzuigen?
 
Ik denk dat je de zelfde bedoeld als ik heb, kijk maar in mijn album van de Akva (zie onderschrift)
Geen probleem met mijn planten daar ik zoveel mogelijk richting Peru biotoop ga en daar veel Echinodorus soorten voorkomen, de verlichting is gedimd waardoor algen minder kans krijgen omdat de vraag naar voeding voor de planten lager is en goed op peil is te houden.
Stofzuigen of de bodem afhevelen doe ik met een slang waar ik een pvs buis op heb gemaakt verder onderhoud doe ik als het water niveau wat lager staat met onderhoud en water wissels.
 
Belangrijke vraag omtrent verlichting en hoogte bak is; word het een bak gericht op vissen en planten bijzaak of word het een bak gericht op planten en vissen bijzaak?
 
Gezien je maanvissen wens zou ik voor minimaal 60cm water hoogte gaan en evt. voor 65 cm water hoogte. Ik denk dat ik ivm licht op bodem niet nog hoger zou gaan, maar mogelijk dat mensen met ervaring hier inhoudelijk nog een beter beeld van kunnen geven.

Mocht het een takkebak worden (in de positieve zin van het woord) dan kan je uiteraard makkelijk voor 70 cm waterhoogte gaan.
 
Ik vind een bak gericht op planten en visseniet mooi
 
Ja klopt Ton Hageraals! Leuk zo''n biotoop! Ik wilde eerst Amazone biotoop Discussen met bijvissen maar voorlopig uit hoofd gezet vanwege extra onderhoud discussen en wat als je met vakantie gaat
 
Nee ik hou persoonlijk van een goed beplant aquarium bedoel ik dus dan is de maximale hoogte wel belangrijk (de spelling ging fout)
 
Dan zou ik voor max 60 cm waterhoogte gaan
 
Duidelijk dank Tinus
 
Ik vraag mij ook af wat de reden is waarom de aquaria van 1.50 en 2m standaard respectievelijk liefst 66 en 70 cm hoog zijn?
 
Dat zijn de buitenmaten van de bak dus de waterhoogte is dan meestal tussen de 5 en 10 cm lager
 
oh ja dat is een goede,niet aan gedacht
 
Ligt ook aan de manen, als je echte altums of "Santa Isabels" wilt hebben is een waterhoogte van 70 cm (1e) of 65 (2e) wel noodzakelijk.
 
Mijn Aqualantis evasion is 200x60x75. De netto waterhoogte is 60 cm. Ik heb er tien bijna volwassen Santa Isabels in die flink uit de kluiten gewassen zijn. De grootste is net geen 30 cm hoog.
Ik heb er vier rijen led verlichting boven, 2 x wit 7000 kelvin en 2 rijen rgb. De verlichting wordt gestuurd met een zon op- en ondergang en brandt van 8.00 uur tot 23.30 uur. Planten: Echinodorus en Reuzenvallisneria en wat Myriophyllum. Geen storende algen en de planten groeien goed.
Voor een mooie groep maanvissen is een groot en hoog aquarium aan te raden. Voor de inrichting is een diepte van 50 af te raden, 60 cm diep geeft je gewoon meer mogelijkheden. Je ingerichte bak lijkt anders erg snel smal.

Hobbygroet Jos Hut
 
Flinke bak heb je zeg en die enorme manen! Ja meer dan 50 is te diep voor in mn keuken,60 diep zal dan naar tuin/eetkamer moeten en die is al niet groot en met enorm lichtinval ook af te raden denk ik of anders wellicht geen manen? Ik had gelezen minimaal 50 diep maar je moet wat (laten)!Perfect is lastig
 
Een te diepe bak heeft ook als nadeel dat je met je arm de bodem niet meer (makkelijk) bereikt. Dat is echt irritant met schoonmaken.
 
Ja daar zit ook wel wat in wat je zegt Met een stevige overhevelslang maar met kans dat je zand en voedingsbodem meezuigt,ik had onder altijd vinger onder aan slang maar hoge en diepe bak lastiger! Ideaal bestaat haast niet,je kunt wel voor meest ideale gaan! Ik denk maar gewoon voor50diep te gaan voo plek die ik m'n hoofde heb,je moet wat! Anders zie ik misschien toch maar van de Maanvissen af, of kleinere soort ze scheinen ook killer te zijn maar uitstraling prachtig vind ik
 
.. wanneer je door hoogte en diepte moeilijker bij de bodem kuit is misschien met je knieën op stoel een optie
 
Een te diepe bak heeft ook als nadeel dat je met je arm de bodem niet meer (makkelijk) bereikt. Dat is echt irritant met schoonmaken.

Mijn bak is bijna even hoog als mij en heb nergens last van. Ik gebruik een stoel bij bodemreiniging en een topje heb ik dan aan aangezien ik tot mn schouders erin hang als ik planten moet plaatsen haha. Voor alles is een oplossing ;)
 
Mijn bak is bijna even hoog als mij en heb nergens last van. Ik gebruik een stoel bij bodemreiniging en een topje heb ik dan aan aangezien ik tot mn schouders erin hang als ik planten moet plaatsen haha. Voor alles is een oplossing ;)
Vergeet je snorkel niet:D
 
Vergeet je snorkel niet:D

Die heb ik net niet nodig haha al zou een snorkel met een duikbril soms wel handig zijn :D

Bak is pak weg 150cm hoog met onderkast enz en ik ben 163cm :daisy:
 
... en dan heb je ook nog van die hulpdineen met steel om plantjes er in te zetten maar ik vond het destijds ook niet echt ideaal dacht ik
 
Waneer ik ga snorkelen wordt het
snorkelen in de keuken,630 L is ook wel genoeg voor baantjes trekken denk
 
Die heb ik net niet nodig haha al zou een snorkel met een duikbril soms wel handig zijn :D

Bak is pak weg 150cm hoog met onderkast enz en ik ben 163cm :daisy:

Het gaat om de diepte van de bak. Een arm van een volwassen man is ca 65cm. Dan kun je 10 stoelen hebben maar kom je niet makkelijk bij de bodem als de bak 70cm diep is. Daarom zijn veel bakken niet diep dan 60cm.
 
Daarom zijn veel bakken niet diep dan 60cm.

Denk eerder dat t met de beschikbare ruimte te maken heeft dan met de onhandigheid van een grote diepte.

Buiten dat heb je altijd nog "hulpstuk op stok"
 
In de hoogte zijn de meeste verdiepinge 2,2 meter of hoger. Dus een bak van breed met ruimte voor een filter ed kan minstens een meter hoog zijn.

Alleen kun je dan je stenen niet zo hoog stapelen. En loop je te klooien om bij de bodem te komen. Zo is mij uitgelegd door de eigenaar van de rifwachter.
 
Nee; de spelling maakte er weer een potje van, moet zijn zoveel mogeliik verschillende vissoorten in 1.50 of2m bak,goed beplanten bak met aquariummeubel
 
Dus geen maanvis Scalare nemen want die heeft te hoge bak nodig en ik heb korte armen
 
We komen er wel! Ik zal ook maar geen Discussen nemen he?Te kieskeurig en de grootste vervuilers
 

Terug
Bovenaan