Hoe hou jij je stengelplanten onder controle?


Ed Tensen

Beheerder
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 december 2018
Berichten
3,145
Leeftijd
44
Locatie
Enkhuizen
Bijna iedereen kent het wel. Veel stengelplanten groeien snel onder goede condititie's als licht, voeding in de bodem, micro's en macro's in het water etc.

Maar hoe zorg jij nou ervoor dat je jou stengelplanten onder controle houd. Voor degene die deze type planten heeft natuurlijk 😊.

Knip je het onderste gedeelte (weg gooien) eraf en plant je de toppen terug?
Plant je de toppen tussen de stengels weer terug?
Verzwaar je jou stengelplanten met bv keramieken pijpjes? Wat onderhoud mogelijk weer makkelijker maakt
Of ga je verschillend om met verschillende soorten?

Ben wel eens benieuwd naar jullie ervaringen hiermee?

Zelf heb ik alles wel eens toegepast aanvangkelijk wat je ermee wilt bereiken of als er mogelijke problemen mee verholpen kunnen worden.

Lijkt mij verder ook leuk en leerzaam voor beginnende hobbyisten en misschien ook nog wel voor oude rotten in het vak 😉.

Gr. Ed
 
Ik laat de onderkant van een stengelplant altijd staan. Pas na een keer of vier snoeien vervang ik het met snoeiafval.
Als het dicht begroeit is steek ik de stengel gewoon tussen het gewas en niet in de bodem. Het gaat uiteindelijk vanzelf wortels maken.
Verzwaren doe ik nooit; gewoon met een pincet de bodem in
 
Zelf pas ik al je mogelijke snoeivormen toe.

Wat ik ervaar is dat je de mooiste (grootste) stengelplanten krijgt door ze wekelijks uit te halen en het onderste deel te verwijderen en de stengels opnieuw te planten .
Nadeel hieraan is meer rommelen in de bodem wat zweefvuil geeft .

Dichte compacte kleurende bossen met kleinere bladeren krijg je door (alle) stengels kort te zetten bv 15cm en de uitlopende verse takken op een 5a 10cm hoger te toppen en zo doe je dit enkele keren
Nadeel hieraan is dat na het toppen er een groeivertraging is en de onderste blaadjes durven afvallen of bealgen.
Op te lossen door de mooiere af geknipte toppen er tussen te plaatsen zoals hierboven al aan gehaald .

Het verzwaren van sommige planten doe ik om 2 redenen
1 om tussen de snoeibeurten geen last of werk te hebben met loskomende planten uit de bodem als ze volop assimileren
2 voor snel groeiende planten is dit de vlugste manier van snoeien ( planten uit je bak ,op lengte knippen/scheuren ,inox bout 4/6 of 10 stengels en met elastiek er rond vastzetten en laten zakken op de gewenste plaats
 
Ik laat de onderkant meestal ook wel staan. Bovenkant stop ik terug als ik een open plek heb en anders gaat die weg....Beetje dom, misschien kan ik het dan beter omdraaien, mooie top in de bodem en lelijke onderkant in de vuilnisbak :!
 
Hier is het ook altijd een strijd om stengelplanten in de bodem te houden, vooral de sessiliflora is een ramp bij mij.
Ik heb nu keramische pijpjes gekocht en bij de volgende snoeibeurt ga ik dit eens proberen.
 

Terug
Bovenaan