Wat is er nieuw

Hoe iets aan aquarium vastmaken

maffie666

Well-known member
Lid geworden
30 december 2016
Berichten
563
Leeftijd
56
Ik zoek creatieve manieren om dingen stevig maar niet permanent aan mijn aquariumglas vast te maken. Kit weet ik al maar vind ik te permanent. Verder kan ik nog zuignapjes verzinnen. En duct tape. Maar dan houdt t wel op. Eigenlijk denk ik aan iets wat over de bovenkant van het glas kan schuiven wat zo dun is dat de lichtbak er gewoon overheen past maar waar ik dan iets aan kan vastbinden of plakken. Ik wil bv drijfplanten op een bepaalde plek houden met visdraad en een plateautje boven de waterspiegel plakken of zo zodat mijn krabben lekker droog kunnen zitten. Uiteindelijk zal ik wel iets verzinnen maar ik dacht misschien weet iemand wat.
 
Zoek eens op spiegelklemmen.
 
Misschien van die klemmetjes waar je vlaggetjes mee op de autoruit kan klemmen?
(Waar je die kan kopen weet ik dan ook weer even niet.)
 
Tja, de producten zijn, afgezien van de bedenkelijke kwaliteit, niet voor niets zo goedkoop: je betaalt met data.
En die is ze meer waard dan die paar euro die je anders extra betaalt.
 
Die laatste heb ik ook al aan gedacht maar dan past lichtbak niet. Magneten is nog een optie maar lijkt me veel te duur. Een reepje blik om de ruit althans iets van die dikte buigen zodat ik een soort u vorm krijg die ik over de rand kan schuiven zoiets komt in de buurt van wat ik wil.
 
Ik schuif 3 rietjes in elkaar tot een driehoek en laat die drijven tussen de drijfplanten om ze weg te houden waar licht moet invallen. Je kan ook gewoon een constructie hoog genoeg maken zodat je niets hoeft vast te maken. Die kan je er dan ook makkelijker uitnemen voor onderhoud. Ik maakte een eiland voor schildpadden met deze roosters. Gemakkelijk op maat te snijden met ijzerzaagje en kan je gewoon vastmaken met strapbandjes waar je niet kan klikken.

https://www.aquastorexl.nl/hdpe-klikrooster-easy-tray-zwart.html

En anders gewoon simpele silicone he 🙂
 
Je kan ook gewoon een constructie hoog genoeg maken zodat je niets hoeft vast te maken.
Hoe kan k nou een hoge constructie in een aquarium maken zonder vastmaken?
 
Hoe kan k nou een hoge constructie in een aquarium maken zonder vastmaken?

Als deze waterpas gemaakt wordt staat die gewoon recht he 😀 dan plaats je die in het water. Maar ik zie dat uw aquarium daarvoor te hoog is. Mijn schildpadden zitten maar 20cm diep, soms 30 naargelang de dorst van de moerasplanten omdat dat water snel kan zakken.

Je kan onder die plastieke roosters ook iets opblaasbaar bevestigen en het gewoon laten drijven. Oploopbrugje dat ze erop kunnen. Met wat tegellijm en epoxy of gewone stenen kan je dat wel redelijk onzichtbaar afwerken.
Van krabben weet ik nu wel niets, maar qua scapen denk ik graag eens mee 🙂
 
Ja ik denk dat ik van plexiglas een drijvend hoek eilandje maak met op het eiland zand. Omgeven door drijfplanten. Het eiland maak ik dan met een visdraadje en een zuignap of zo vast in die hoek.

Ik heb overigens in mijn aquarium wel een tak spiderwood dat tot boven t wateroppervlak uitsteekt maar zie mijn krabben op alle manieren omhoog klimmen behalve via die tak.

Ze klimmen ook via de eheim buizen dus ik denk dat dat hun klimrek wordt.
 
Nou mijn probleem is wel opgelost want bij mijn nieuwe bak een trofis basic 120 maakt de lichtbak een integraal onderdeel uit van het aquarium zelf. Dwz een kunststof rand bovenop het glas met daarop als het ware 3 dekseltjes. Dat wil zeggen dat ik van binnen van van alles kan plakken zonder dat ik dat op het glas hoef te doen. Dit in tegenstelling tot mijn huidige bak waar de lichtbak dus los op het het glas ligt en waarbij dus alles wat ik aan de lichtbak vast maak dus heel erg onhandig is. Omdat je dan de lichtbak niet of nauwelijks meer kan optillen.

Die kunststof rand op de trofis is ook nog voorzien van allerlei punten waaraan je iets kan bevestigen. Zie foto hier https://aquaforum.nl/threads/beginnerbakje-2-0-van-maffie666.162750/page-2#post-2032837
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan