Hoe is het gedrag van de Corydoras Adolfoi?


GynnadVis

Well-known member
Lid geworden
8 september 2012
Berichten
756
Hoi,

Ik ben momenteel aan het kijken voor een corydoras soort in mijn aquarium, zit te denken aan een groep van 20 en heb mijn oog op de Corydoras Adolfoi laten vallen (mits ze voor een leuke prijs aan te komen zijn, want zie dat ze her en der wel erg duur zijn).

Maar ik vroeg mij af hoe hun gedrag is, zag ze vandaag in een winkel en daar zaten ze wel heel rustig op een rijtje, terwijl andere corydorassen (bijv. Sterbai of Aeneus) veel meer bewegen/over de bodem van het aquarium bewegen.

Heeft iemand ervaring met deze soort?
 
Corydoras zijn vaak druk als ze last van stress hebben zoals na een transport. En dat gedrag kan wel enkele weken duren.

Mogelijk zaten de adolfoi er al langer, en waren ze daarom rustiger.
 
Corydoras zijn vaak druk als ze last van stress hebben zoals na een transport. En dat gedrag kan wel enkele weken duren.

Mogelijk zaten de adolfoi er al langer, en waren ze daarom rustiger.

Naah dat is toch niet direct mijn ervaring met andere corydoras soorten. Als ik bijv. naar dit filmpje kijk: dan valt het mij op dat ze in het begin allemaal netjes in een rijtje zitten.

Terwijl ik juist van de corydoras soorten die ik in het verleden gehad heb, meer zo'n gedrag gewend bij (voorbeeld van de Sterbai): .

Ik vraag mij af heeft de Adolfoi dit gedrag ook of zijn die van nature wat rustiger en zul je die vaker stil zien zitten?
 
Corydoras zijn alleen druk als ze stress hebben of voedsel zoeken zoals op het 2e filmpje,

Mijn 30 Corydoras aeneus liggen momenteel ook lekker lui voor de voorruit. De Adolfoi heb ik nooit gehad.

Momenteel is de vis bij de groothandel trouwens ontzettend duur vanwege Import problemen ivm Corona. Waar door altijd al dure vissen als de Corydoras adolfoi nog duurder zijn dan normaal al het geval is. Als ik jou was zou ik daarom sowieso nog enige tijd wachten met de aanschaf van deze soort.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Corydoras zijn alleen druk als ze stress hebben of voedsel zoeken zoals op het 2e filmpje,

Mijn 30 Corydoras aeneus liggen momenteel ook lekker lui voor de voorruit. De Adolfoi heb ik nooit gehad.

Momenteel is de vis bij de groothandel trouwens ontzettend hoog vanwege Import problemen ivm Corona. Waar door altijd al dure vissen als de Corydoras adolfoi nog duurder zijn dan normaal al het geval is. Als ik jou was zou ik daarom sowieso nog enige tijd wachten met de aanschaf van deze soort.

Of met geluk een hobbykweker vinden :deal:
 
Corydoras zijn alleen druk als ze stress hebben of voedsel zoeken zoals op het 2e filmpje,

Mijn 30 Corydoras aeneus liggen momenteel ook lekker lui voor de voorruit. De Adolfoi heb ik nooit gehad.

Momenteel is de vis bij de groothandel trouwens ontzettend hoog vanwege Import problemen ivm Corona. Waar door altijd al dure vissen als de Corydoras adolfoi nog duurder zijn dan normaal al het geval is. Als ik jou was zou ik daarom sowieso nog enige tijd wachten met de aanschaf van deze soort.

Klopt viel mij ook al op dat de prijzen echt ontzettend hoog zijn voor sommige vissen en dat het ook erg veel kan verschillen per winkel, bijvoorbeeld:

Corydoras Adolfoi
- Aquarium Centrum Helmond: €7,50 p/s
- Heevis Eindhoven: €13,50 p/s

Corydoras Sterbai
- Aquarium Centrum Helmond: €5,75 p/s (5 stuks voor €25,90)
- Heevis Eindhoven: € 9,95 p/s

Maar wil / ga komend weekend naar Aquabeek, daar zijn ze vaak voor dezelfde prijzen als in Helmond of nog zelfs iets goedkoper dus even kijken wat ze daar hebben zitten op het moment en anders even informeren wat de kosten daar zijn.
 
Corydoras zijn vaak druk als ze last van stress hebben zoals na een transport. En dat gedrag kan wel enkele weken duren.

Mogelijk zaten de adolfoi er al langer, en waren ze daarom rustiger.
Dus als corydoras beetje heen en weer zwemmen hebben ze stress? Of zie ik jouw bedoeling anders?
 
Dus als corydoras beetje heen en weer zwemmen hebben ze stress? Of zie ik jouw bedoeling anders?
Als ze druk heen en weer zwemmen langs de voorruit is het stress. Dit kan enkele weken duren, en dit gedrag zie je veel in winkels,
 
Klopt viel mij ook al op dat de prijzen echt ontzettend hoog zijn voor sommige vissen en dat het ook erg veel kan verschillen per winkel, bijvoorbeeld:

Corydoras Adolfoi
- Aquarium Centrum Helmond: €7,50 p/s
- Heevis Eindhoven: €13,50 p/s

Corydoras Sterbai
- Aquarium Centrum Helmond: €5,75 p/s (5 stuks voor €25,90)
- Heevis Eindhoven: € 9,95 p/s

Maar wil / ga komend weekend naar Aquabeek, daar zijn ze vaak voor dezelfde prijzen als in Helmond of nog zelfs iets goedkoper dus even kijken wat ze daar hebben zitten op het moment en anders even informeren wat de kosten daar zijn.
Ik vermoed dat Aquarium Centrum Helmond de vis bij een Amateur kweker vandaan heeft, en Heevis bij de groothandel. Dat zou het enorme prijsverschil kunnen verklaren.
 

Terug
Bovenaan