Wat is er nieuw

Hoe kan ik de rode aderen in zijn staart weg krijgen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter ImmortalDodo
  • Startdatum Startdatum
I

ImmortalDodo

Guest
Hij heeft die aderen nu al een tijdje. Ze zijn niet beter/erger geworden.
Zijn gedrag of eetlust zijn niet veranderd.
Zijn abdominale vinnen zijn niet helemaal aaneengesloten.
Nitraat is ongeveer ~10
Ik doe wekelijks 2/3 waterwisselingen.
Aquarium is 220 liter ongeveer en enige medebewoner is nog een goudvis.

Ik heb internet research gedaan en kwam op vinrot uit. Heb vaker waterwisselingen gedaan toen en behandeld met Bactyfec van Columbo voor een week, maar geen verbetering.

Weet iemand wat het is, of het schadelijk is en wat ik er aan kan doen? Ik wil gewoon dat mijn goudvis gezond is

Bijlagen

• Screenshot_20200625-211022.jpg
    Screenshot_20200625-211022.jpg
    111.6 KB · Weergaven: 273
Ik zie hier geen vinrot in. Wat voor filter heb je op dat aquarium? Wat je ziet zijn gebroken of ontstoken bloedvaten die naar mijn weten vaak verschijnen na een ammoniak vergiftiging. Dat zou dan betekenen dat je filter niet goed (genoeg) werkt. De rest van het aquarium 220 liter met 2 sluiers zou voldoende moeten zijn. Wellicht voor de zekerheid even aan paar dagen de ammonia (NH3/4) en nitriet (NO2) in de gaten houden want ik vermoed dat daar iets niet helemaal goed gaat.

Ammonium en nitriet zijn 0. Ik heb als filter een JBL Cristalprofi 1500.

220 liter met maar 2 vissen en deze externe filter zou voldoende moeten zijn, zou je denken. Maar toch kom ik op dit forum berichten tegen waarin problemen met dit filter besproken worden:

https://aquaforum.nl/threads/pomp-debiet-veel-te-laag-jbl-cristalprofi-e1500.33518/ .

Het zou goed kunnen dat je probleem daarmee te maken heeft. Eigenlijk heb je voor sluiers een twee keer zo groot filter nodig dan je zou verwachten op basis van bakinhoud. Ook worden veel filters te grondig gereinigd, zodat de nitrifierende bacterien er uitgespoeld worden. Hoe is jouw filterbeleid verder? Sommigen hebben twee gelijkwaardige filters naast elkaar staan, en spoelen ze om beurten uit in een emmertje aquariumwater. Ik spoel mijn eigen filters alleen als de uitstroom minder wordt, zodat er zo min mogelijk " goede" bacterien verloren gaan.

Hoe meet jij trouwens de waterkwaliteit? Druppeltests zijn betrouwbaarder dan stripjes. Ik heb zelf net een testkoffer aangeschaft ( Colombo), en ik denk dat dat een goede investering is.

Voor je huidige probleem zou ik het aantal waterwissels opvoeren tot 50% om de dag en kijken hoe het gaat. Ik ververs zelf 60% iedere 3 dagen.

Ik verschoon filter elke 2/3 maanden met aquariumwater en supplementeer dan met nitrificerende bacteriën uit een flesje. Ik gebruik teststripts van columbo. Ik weet dat die minder accuraat zijn dan druppeltests. Ik heb die in het verleden wel gebruikt, maar vind het toch wel prijzig en aangezien ik voor ammonium en nitriet altijd op 0 uit kwam ben ik overgestapt op goedkopere strips. Tot nu toe heb ik elke keer hetzelfde resultaat: amminium 0, nitriet 0 en nitraat tussen de 10 en 20.

Ik zal wellicht wel overgaan op vaker waterwisselingen. Kijken of dat helpt.

Bedankt voor de reacties, btw!

Gebruik eens een tijdje vfm ( vloeibaar filtermedium)

Wat is de functie daarvan?

Sommige van mijn sluiers hadden dit vroeger ook. Voor mij was er geen probleem. Je vis heeft absoluut geen vinrot hoor. Ik zou niet teveel beginnen rommelen.

Ik ga mijn antwoord moeten aanpassen, ik ben gaan rondkijken en het zou kunnen te maken hebben met stress.

In het algemeen moet je goed kijken naar de belasting van de bak. Hoeveel vissen zitten in het aquarium, en hoe verhouden ze zich tot elkaar? Is dit een man of een vrouw? En de andere vis? Zitten ze elkaar achterna omdat ze willen paaien? Ook dat heeft trouwens invloed op je waterwaarden. Hoe is de zuurgraad van je bak? Ik heb zelf gemerkt dat het water niet te zacht of te zuur mag zijn bij goudvissen. Hoe staat de bak in de kamer, kan het zijn dat de vis zich bedreigd voelt, want het is toch een prooidier. Heeft hij plantjes waar hij tussen kan zitten? En blijven zorgen voor goede filtering en voldoende vers water.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan