Hoe kan ik deze kardinaaltetra helpen?


Aqua-dummy

Active member
Lid geworden
3 april 2021
Berichten
38
Leeftijd
40
HELP!! Weet iemand wat dit kan zijn? Tetra met een wond, lijkt het, en midden in wit. Was al een beschadiging aan de schubben, gister nog niks meer dan dat. En nu zit er wit bij, ligt er iets dikker op. De rand lijkt zwart. Ik kan het niet beter uitleggen. Visje blijft kleiner dan de rest van de groep, maar zit wel achter eten aan. Ik hoop dat de foto's duidelijk zijn. Aantal tetra's hebben ook de rugvin kapot. Verder is er niks aan te zien. Ik hoop dat jullie mij weer kunnen helpen. Alvast bedankt
 

Bijlagen

  • 20210426_202837.jpg
    20210426_202837.jpg
    649.3 KB · Weergaven: 151
  • 20210426_202814.jpg
    20210426_202814.jpg
    786.3 KB · Weergaven: 145
  • 20210426_202700.jpg
    20210426_202700.jpg
    387.8 KB · Weergaven: 149
Op de 2e foto lijkt het oog ook wat uit te puilen, klopt dit? Zo ja dan kun je er bijna wel zeker van zijn dat de vis een bacteriële infectie heeft. Zou in dit geval ook even goed naar je anderen vissen kijken want als andere tetra's kapotte vinnen hebben kan dit op vinrot (bacteriële infectie) duiden.

Gr
Stefan
 
Dat is ook wat mij gelijk opviel aan deze foto. Heeft de vis geen uitstaande schubben bij de buik?
 
Dat uitpuilende oogje lijkt zo door de foto. Als ik zo kijk is er niks aan de hand.
Ik heb net maar even een waterwissel gedaan, kan nooit kwaad denk ik Maar.
Het witte ligt nu dik erop. Is het dan een schimmel? Vinnen van de overige kardinaaltetras zijn hier en daar wat wit en van sommigen dus kapot, kan ik dan aannemen dat het vinrot is?

Ik heb geen quarantaine bak, moet ik het hele aquarium behandelen? En waarmee?
 
Kun je proberen scherpere foto's te maken? 🙃 Als het kan dan ook van de andere vissen zodat die gelijk mee te nemen zijn.
 
Ik heb te veel licht van buiten af, dus beter dan dit wordt het niet helaas. Daarbij zwemmen ze nu allemaal alleen maar achterin, net een waterwissel gedaan en dan zitten de tetra's aldoor alleen achterin. Ik zal het in de avond nog eens proberen. Maar duidelijke foto's maken is mij nog niet eerder gelukt, ik zal mijn best doen.
 
Ja er zitten 2 dotjes aan vast, als of er een stukje van een wattenbolletje aan hem vast zit.
 
Ja maar is het echt pluizig? Mocht je je bak gaan behandelen dan moet je wel je filtermedia veiligstellen. Je kan deze bijvoorbeeld met een luchtpompje in een emmer met aquariumwater zetten en na de behandeling na over kool gefilterd te hebben weer terug zetten. Dan gaat niet gelijk je hele cultuur verloren. Ik heb overigens goede ervaring met Omnipur van SERA. Dit helpt zowel tegen schimmels als tegen bacteriële infecties. Weet je zeker dat het bacterieel is dan kun je beter een gerichter middel als Bactopur nemen.

Een non medicatie methode kun je ook nog uitproberen en dat is immuun stimulerend voer geven (Bassleer heeft verscheidene) of evt kijken of Voogle wat doet. Voogle zou de slijmhuid van de vis moeten herstellen en ook immuun stimulerend moeten werken. Waterwissel zo als je hebt gedaan is altijd goed in dit soort gevallen. Geen garanties... Mocht de vis niet meer gaan eten e.d. of helemaal overgroeien met infectie dan kun je beter euthanasie overwegen, niet leuk maar soms wel het beste.

Tot slot is het ook belangrijk als het idd meerdere vissen betreft om te kijken of er een oorzaak te vinden is. Soms heb je pech maar kan soms ook aan verkeerde waterwaardes e.d. liggen. Nog een tip: voor een quarantainebak kun je ook gewoon een curverbox gebruiken. Enigste wat je nodig heb is een luchtpomp en evt een verwarmingselement.

Gr
Stefan
 
Mocht je een vis willen behandelen dan zou ik hem in quarantaine zetten en behandelen. Eventueel in een grote curverbox als je geen extra bakje hebt hiervoor.
Het is maar een idee maar meer mensen doen dat op deze manier en zo hou je de bak vrij van medicatie.
 
Eén vis heeft dus met grote zekerheid schimmel. De anderen misschien vinrot, dat zijn 5 van de 20 vissen. Is de kans dan niet groot dat er al iets in het water zit waardoor de vissen dit hebben? Dus als ik 6 uitvang, ze in een bak doe met medicatie, dat de andere vissen toch weer wat gaan krijgen. Of zie ik dat verkeerd?
 
Logische gedachtegang van je Auqua-dummy.
Ik houd mijn vissen goed in de gaten en bij ziekteverschijnselen haal ik zo'n vis er direct uit. Op die manier heb ik in al die jaren nog nooit een compleet bestand verloren.
In elke bak zitten bacteriën welke je vissen ziek kunnen maken. Bij teruggelopen weerstand slaan die toe en wordt de vis ziek. Dus goede hygiëne van je bak, goede temperatuur, filtering, voeding ed zorgen voor sterke vissen. Vaak zie je bij pas aangeschafte vissen wat problemen ontstaan en wat uitval.
 
Ik heb de vissen eruit gehaald en appart gezet. Ik heb half water uit het aquarium en half kraanwater erin gedaan. Plantje voor de vorm en een luchtpompje. Heb er esha2000 in gedaan aangezien ik dat had staan en breed behandeld. Hopelijk gaan ze het redden. Ik zal het aquarium en de curve bak elke dag zo'n 10% verversen. Denk dat ik dat het beste kan doen voor nu en hopen dat de andere visjes niks krijgen.
Bedankt voor het meedenken!
 
Even een update en gelijk een vraag.
Tetra's appart gezet en esha 2000 toegevoegd.
Na dag 1 was het witte pluizige al met de helft verminderd.
Na dag 2 was het witte nagenoeg weg. Er zat nog wel een zwarte wond.
Na dag 3 dus vandaag lijkt de wond goed te helen. Het is minder zwart, eerder donker blauw en lijkt wat gladder, dus geen echt gat meer.
Vanmorgen de andere tetras, met de kapotte vinnen terug geplaatst. De uiteinden van de vinnen zijn niet meer wit. Nu wachten tot de vinnen weer aangroeien. De tetra met de wond en schimmel zit nog appart en vandaag weer een dosis esha 2000 aan het water toegevoegd.

Het gaat dus de goede kant op lijkt het. Nu is mijn vraag, moet ik nog even doorgaan met esha 2000? En wanneer kan ik dit visje weer terug plaatsen.
 
Staat als het goed is in de bijsluiter. En mooi te horen dat het de goede kant op gaat. Dat zwarte zal wellicht necrotisch (afgestorven) weefsel zijn, wellicht groeit dat wel weer dicht. Verder kan je in je huidige aquarium tijdelijk wat meer water gaan verversen, mocht daar nog een overmaat van het pathogeen aanwezig zijn.

Gr
Stefan
 
In de bijsluiter staat: bij ernstige vormen mag u na doseren. Maar ik had niet aan afgestorven weefsel gedacht. Dan ga ik het visje morgen ook weer terug plaatsen en ga ik om de dag water verversen.
Dankjewel!!!!
 
Na nog geen 24 uur terug te zijn in het aquarium zit er toch weer wat schimmel op het visje. Er zit denk ik niks anders op om het visje er opnieuw uit te vissen, om hem vervolgens niet meer terug te plaatsen.
 
Evt kun je langer behandelen maar misschien als het te erg is, is euthanaseren de minder leuke maar misschien wel beste optie. De rest blijft wel goed gaan? Schimmels zijn eigenlijk altijd opportunisten en zijn ook gewoon aanwezig in het aquarium. Dit is helemaal geen probleem alleen wanneer vissen verzwakken kunnen ze toeslaan. Als je er toch voor gaat of het niet zo erg is zou ik hem voorlopig apart houden en evt verder behandelen. Denk daarbij ook aan het toevoegen van stoffen, al dan niet via speciaal voer die bevorderlijk zijn voor het herstel van de slijmhuid en dus het 1e verdedigingsmechanisme van de vis. Denk ook aan voldoende waterwissels, vers water is ook van belang!

Gr
Stefan
 
Visje zat er helemaal onder. Het gedeelte wat niet zwart was en geen schimmel zat, was helemaal van kleur vervaagd. Het beestje at niet meer en zwom (liet zich mee voeren door de stroming) alleen, hij werd door soortgenoten aangevallen. Ook trok de achterkant krom.
Ik heb voor het beestje maar besloten dat het beter was om er een einde aan te maken. Leuk was het zeker niet, maar ik denk wel het beste.

Ik doe nog steeds extra water wisselen en heb ander voer gekocht, weet zo de naam niet meer.

Dankjewel voor het meedenken.
 
Jammer maar wel de beste keuze. Wel fijn dat de anderen wel hersteld zijn.

Gr
Stefan
 

Terug
Bovenaan