Hoe kan ik een vis kwijt?


AquaMelissa

Active member
Lid geworden
9 september 2019
Berichten
36
Leeftijd
19
Hallo,

Ik heb sinds december 2018 een aquarium draaiend. Nu heb ik er een scholenvis in waarvan de 2 mannetjes de heleboel terroriseren. Het zijn koperzalmpjes. Ze jagen 1 vrouwtje zo veel achterna dat ze er niet zo goed meer uit ziet. De 2 mannetjes houden de rest van de kleinere vissen ook uit de bovenkant van de bak. Ik zou deze 2 mannetjes graag uit de bak willen hebben. Heeft iemand een idee waar ik ze kwijt kan? Op marktplaats verkopen ze niet zo snel denk ik. Of toch maar iets anders proberen?

Groet Melissa
 
Je kan ze hier in de sectie aangeboden zetten of vragen of een aquariumzaak in je buurt bij je er belang bij heeft.
 
Wel heel raar dat een schoolvisje überhaupt de kans krijgt om een ander te terroriseren.
Lijkt me dan toch zeer erg dat je gewoon te weinig van deze visjes hebt ipv teveel.
 
Ik heb de advertentie aangepast.
Ook heb ik er laatst nog 2 bij gekocht. Bij de winkel zeiden dat ze met ongeveer 5/6 genoeg hadden
 
Met te weinig begonnen en dan bij plaatsen gaat niet werken hier wat nuttig info en verklaard je probleem
Hasemania nana is vreedzaam te noemen, je zult ze soms wel achter andere vissen aan zien jagen, maar echt aanvallen doen ze niet. Ze zijn daarom prima te combineren met andere vreedzame vissen. Koperzalmen zijn echte scholenvissen, pas in een flinke school voelen ze zich echt goed op hun gemak. Houd ze daarom met minimaal zes exemplaren. Indien de school kleiner is kunnen ze soms eindeloos achter elkaar aanjagen. Voor de gemoedsrust van Hasemania nana is het dan ook verstandig om een flinke school te houden.
Je leest in een flinke school
 
20 van die dingen is nog beter , het zijn hele mooie visjes vind ik maar inderdaad soms wel etterbakken
 
6 stuks zijn met moeite een klasje te noemen.
Een school begint maar aan enkele tientallen exemplaren. Met minder dan 20 kan je gewoonweg geen natuurlijk, gezond, gedrag verwachten
 
6 stuks zijn met moeite een klasje te noemen.
Een school begint maar aan enkele tientallen exemplaren. Met minder dan 20 kan je gewoonweg geen natuurlijk, gezond, gedrag verwachten

Nou nou, 20 stuks is ook weer niet nodig. Als je rond de 10-12 zit, zit je wel goed.

Hoe groot is het aquarium waar ze in zitten en wat zit erbij? Heb je misschien een foto?
 
Nou nou, 20 stuks is ook weer niet nodig. Als je rond de 10-12 zit, zit je wel goed.

Hoe groot is het aquarium waar ze in zitten en wat zit erbij? Heb je misschien een foto?
Eens je zo'n type visjes in een echte school zien zwemmen hebt... dan verander je mening vanzelf.
 
Eens je zo'n type visjes in een echte school zien zwemmen hebt... dan verander je mening vanzelf.

Zo'n grotere school is een mooi gezicht, maar valt uit elkaar zodra het veilig is, dus in principe onnodig en afhankelijk van je eigen smaak. Je neemt een schooltje zodat de vissen zich veilig voelen, meer niet.

Ik heb een school met sympatrische soorten als Corydoras hastatus, Serrapinnus kriegi en Hyphessobrycon elachys. Samen zo'n 50 stuks. Een prachtig gezicht. Maar ik heb ook een groepje van 6 Enteromius hulstaerti, die het ook geweldig doen en constant aan het kweken zijn.

De inrichting van het aquarium is minstens net zo van belang als het aantal vissen dat gehouden wordt.
 
Misschien eens een zichtbrekende plant of decoratie in je bak plaatsen zodat ze elkaar niet constant in het vizier hebben.
 
Koperzalmen zijn geen scholenvisjes! De mannen vormen elke een territorium wat ze fanatiek kunnen bewaken. Hoe minder mannen hoe agressiever ze worden.
 
Koperzalmen zijn geen scholenvisjes! De mannen vormen elke een territorium wat ze fanatiek kunnen bewaken. Hoe minder mannen hoe agressiever ze worden.
vreemd dat ze dat wel overal zeggen dan , behalve jij :D:D:D
 
vreemd dat ze dat wel overal zeggen dan , behalve jij :D:D:D
Hetzelfde gedrag zie je ook bij Nematobrycon palmeri en Thayeria Boehlkei.

Mijn antwoorden wijken wat af van wat de massa zegt. Maar het zijn eigen waarnemingen.

Ook beweer ik dat 99% van alle zgn scholenvisjes geen scholenvisjes zijn. Meestal zijn het soorten die in kleine groepjes rond trekken, en alleen scholen bij gevaar.
 
dat scholen bij gevaar is zeker zo ja , mijn kardinalen zitten wel altijd mooi bij elkaar eigenlijk en die zitten in het wild ook in kleine groepjes
 

Terug
Bovenaan