Hoe kan ik het beste bemesten?

cemedia

Well-known member
Lid geworden
29 november 2020
Berichten
750
Leeftijd
31
Locatie
Steenwijkerwold
Avond allen,

Momenteel heb ik in mijn bak echinodorus bleheri, waterpest, brazialiaanse klimop en wat drijvers.

De echi's krijgen kleibollen. Voor de rest heb ik van een bekende website met poeders mest, no3, po4 en kalium. Daarnaast geef ik co2 bemestig.

Stel dat ik alleen de echi's en drijfplanten behoud. kan ik dan stoppen met de poeders? en de co2? Nu heb ik af en toe baardalgjes, als ik stop met co2 is de co2 denk ik per definitie stabiel en zou dit dus verholpen moeten zijn?

Ik sla vast ergens de plank mis.. Hoor graag jullie meningen.
 
Drijfplanten hebben ook voeding nodig. Dus zou in dat geval blijven bemesten, kan dan wel minder wellicht.
Als je stopt met CO2 zou ik verlichting ook dimmen, zeker als je nu al baaldag hebt. Ik weet niet wat voor verlichting je hebt, maar ik heb mijn Juwel buizen succesvol gedimd met PVC buisjes.
 
Drijfplanten hebben ook voeding nodig. Dus zou in dat geval blijven bemesten, kan dan wel minder wellicht.
Als je stopt met CO2 zou ik verlichting ook dimmen, zeker als je nu al baaldag hebt. Ik weet niet wat voor verlichting je hebt, maar ik heb mijn Juwel buizen succesvol gedimd met PVC buisjes.
Ik leef vooralsnog in de veronderstelling dat baardalg door schommelingen in de co2 komt en niet persé door te weinig, toch?

Ik heb daytime matrix, die staat nu op 80% dacht ik. Ben die sowieso nog aan het afstellen..
 
Volgens velen is baardalg co2 gerelateerd dat kan maar kan ook vele andere oorzaken hebben volgens me.
Ik zelf werk ik al jaren met bio co2 en heb aardig wat licht boven mijn aquarium waardoor mijn ph/co2 waarde door de dag flinke schommeling geeft, zonder enige baardalg op de planten.
Baardalg is volgens me eerder door beschadigingen of groeistoornissen die verschillende oorzaken kunnen hebben(teveel of te sterk licht , rem plantenvoeding of co2, beschadigingen wortelgestel bij verplanten , teveel doc , enz...
 
Ik leef vooralsnog in de veronderstelling dat baardalg door schommelingen in de co2 komt en niet persé door te weinig, toch?

Ik heb daytime matrix, die staat nu op 80% dacht ik. Ben die sowieso nog aan het afstellen..
Ik denk ook dat baardalg bij instabiele CO2 kan optreden, maar bijvoorbeeld ook bij slechte verdeling (flow). Daarnaast ga je denk ik zonder het serieus dimmen van je verlichting eerder meer dan minder baardalg en andere algen krijgen als je helemaal stopt met je CO2. Dit staat los van de planten die je in je bak hebt (in mijn optiek).
Ik ben in mijn kleine bak sinds paar weken gestopt met CO2 en tegelijk verlichting naar 40%, met goed resultaat.
 
Volgens velen is baardalg co2 gerelateerd dat kan maar kan ook vele andere oorzaken hebben volgens me.
Ik zelf werk ik al jaren met bio co2 en heb aardig wat licht boven mijn aquarium waardoor mijn ph/co2 waarde door de dag flinke schommeling geeft, zonder enige baardalg op de planten.
Baardalg is volgens me eerder door beschadigingen of groeistoornissen die verschillende oorzaken kunnen hebben(teveel of te sterk licht , rem plantenvoeding of co2, beschadigingen wortelgestel bij verplanten , teveel doc , enz...
Ik denk ook dat baardalg bij instabiele CO2 kan optreden, maar bijvoorbeeld ook bij slechte verdeling (flow). Daarnaast ga je denk ik zonder het serieus dimmen van je verlichting eerder meer dan minder baardalg en andere algen krijgen als je helemaal stopt met je CO2. Dit staat los van de planten die je in je bak hebt (in mijn optiek).
Ik ben in mijn kleine bak sinds paar weken gestopt met CO2 en tegelijk verlichting naar 40%, met goed resultaat.
De baardalg zit op het hout en beetje steen, niet op de planten.

Vandaag heb ik de verlichting toevallig weer met 5% terug geschroefd, eerst eens kijken wat dat uit haalt :)

CO2 toevoegen voor mijn planten bestand voelt gewoon als weggooien van geld…
 
Als je nu al baardalg hebt dan zou ik zeker de co2 niet stoppen of verlagen maar eerder verhogen. Neem aan dat de co2 stabiel is bij je. Of je dimt het licht waardoor de vraag naar voeding lager is.
Je kan kiezen voor de EI of een lichte EI en bij de laatste zou je wekelijks 10/1 kunnen toevoegen met makkelijke planten. Vaak zie je de baardalg eerst op dode objecten zoals hout/steen.
Voor de planten heb je waarschijnlijk genoeg co2 als ik het zo lees maar omdat je toch baardalg hebt is de verhouding licht/co2 niet goed.
Op hoeveel lumen zit je nu?
 
Ik denk ook dat baardalg bij instabiele CO2 kan optreden, maar bijvoorbeeld ook bij slechte verdeling (flow). Daarnaast ga je denk ik zonder het serieus dimmen van je verlichting eerder meer dan minder baardalg en andere algen krijgen als je helemaal stopt met je CO2. Dit staat los van de planten die je in je bak hebt (in mijn optiek).
Ik ben in mijn kleine bak sinds paar weken gestopt met CO2 en tegelijk verlichting naar 40%, met goed resultaat.
Hier ben ik het dan ook mee eens.
 
Ik zit sinds gisteren, op 80% met 10 modules. Dat zou ongeveer 22,3 lumen per liter moeten zijn..
 
Ja dan heb je vaak wel co2 nodig en daar zit ik ook op met co2. Hoe hoog je co2 is weet ik niet maar tegen de baardalg zou je meer kunnen dimmen of de co2 wat verhogen.
Heb je een dropchecker en een foto daarvan?
Ik neem aan dat de distributie goed is in de bak.
 
Baardalg of de nagenoeg gelijksoortige penseelalg krijg ik doorgaans op plaatsen waar teveel stroming is.
En redelijk ver van de uitstroom.
Ik denk dat je hierdoor kunt spreken van de combinatie weinig co2 en veel stroming.

CO2 is hier via een controller, dus instabiel zou het niet moeten zijn.
Ik heb de co2 verhoogd en ben daardoor de baardalg kwijt geraakt.

Nu ben ik bezig dat evenwicht te behouden, door iets minder te belichten en daardoor ook iets minder hoge co2.

Minder licht, omdat ik groene alg op de planten heb. Een mooi groen dekentje op de bladeren van met name de Echinidorus en valisneria.
 
Ik zit sinds gisteren, op 80% met 10 modules. Dat zou ongeveer 22,3 lumen per liter moeten zijn..

Die mudules geven toch iets van 180 lumen per watt.

Ik heb gemerkt dat (mede door combi van kleuren) het percentage op de controller niet altijd ook het percentage minder lumen is.

Ik meet daarom het opgenomen vermogen van de verlichting. En reken het percentage uit van het max vermogen.
Dan het actuele vermogen keer lumen per watt.
Ik heb 70% wit en 70% rood. Dat komt op 65% vermogen.
 
Die mudules geven toch iets van 180 lumen per watt.

Ik heb gemerkt dat (mede door combi van kleuren) het percentage op de controller niet altijd ook het percentage minder lumen is.

Ik meet daarom het opgenomen vermogen van de verlichting. En reken het percentage uit van het max vermogen.
Dan het actuele vermogen keer lumen per watt.
Ik heb 70% wit en 70% rood. Dat komt op 65% vermogen.
Als ik de site mag geloven 1725 lumen per module. Ik heb er 10 (6 sunlike neutral en 4 color). Is 17250 op 100%. Nu op 80 is dat dan toch 13800. Op 619 liter (binnnen maten 158*58*60 water)? Of maak ik een fout?
 
Ja dan heb je vaak wel co2 nodig en daar zit ik ook op met co2. Hoe hoog je co2 is weet ik niet maar tegen de baardalg zou je meer kunnen dimmen of de co2 wat verhogen.
Heb je een dropchecker en een foto daarvan?
Ik neem aan dat de distributie goed is in de bak.
Gehad, waren toen op 3 plekken groen gelig. Gisteren er weer in gehangen, als t licht brand eens kijken..
 
Ik zit sinds gisteren, op 80% met 10 modules. Dat zou ongeveer 22,3 lumen per liter moeten zijn..
Is te veel. Ik zou voorlopig ruim onder de 20 lumen gaan zitten en de bestaande baardalg stelselmatig verwijderen. Objecten smeer ik royaal met een kwastje in met Easy Carbo, paar uurtjes laten intrekken en weer in je bak zetten. Dan sterft het af.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk met een led controller zoals de Lumines van Aquatlantis bijvoorbeeld.
 
Is te veel. Ik zou voorlopig ruim onder de 20 lumen gaan zitten en de bestaande baardalg stelselmatig verwijderen. Objecten smeer ik royaal met een kwastje in met Easy Carbo, paar uurtjes laten intrekken en weer in je bak zetten. Dan sterft het af.
Dat is het beste als het niet de planten betreft en dan ook zorgen dat de baardalg wegblijft.
 
Ik heb het idee dat het spontaan opkomen van baardalg niet altijd te voorkomen is, je een beperkte invloed hebt het nooit te krijgen.

Verlichting/voeding vraag kan variëren afhankelijk van plantengroei, dat vindt ik het lastigste?

Op het moment dat mijn planten (eichi’s) de oppervlakte bereiken/bedekken moet ik eigenlijk al bijstellen of snoeien?
Stengelbladeren zijn gemakkelijker in onderhoud.

CO2 kan je met een controller redelijk constant houden mits KH en kalibratie regelmatig gecontroleerd wordt, dropchecker nog nooit gebruikt maar overweeg het nog steeds (30mg/L)

Heb ook wel eens last van baardalg maar ga als eerste verlichting in stappen van 5% dimmen (bijvoorbeeld 35>30>25%, heb teveel lumen in maximale stand), maar wanneer mag je resultaat verwachten, duurt altijd langer (weken) dan je zou willen (dagen).

Met een carbo stootkeur (was maar 3 x dosis) heb ik slechte ervaringen maar ook met normale dosis v.w.b. tetra’s

Mijn laatste baardalg probleem lijkt inmiddels opgelost, her en der nog wat lichte baardalg op achterwand neem ik voor lief en zal hopelijk na verloop van tijd weggaan.

Waterwissel is bij mij wekelijks altijd 25% maar lees vaak dat bij een baardalg probleem 50% is aan te bevelen, klopt dat?
 
Laatst bewerkt:
tel dat ik alleen de echi's en drijfplanten behoud. kan ik dan stoppen met de poeders? en de co2?
Goeie vraag!
In theorie wel, in de praktijk zou ik dan toch een kleine dosering blijven toevoegen. Ik zou persoonlijk iets minder micro's doseren.

Je planten die je hebt kunnen prima zonder CO2, zou wel een koolstofbron blijven toevoegen in de vorm van EasyCarbo oid
Ik weet niet of je CO2 in gasvorm toevoegt: je planten zijn nml gewent aan een bepaalde hoeveelheid, dus die moeten al hun interne systemen aanpassen. En op dat moment is de plant kwetsbaar en extra gevoelig voor alg. - en dan mn de langzame groeiers.
(dat is ook de reden waarom je van bemestingsstrategie (dus ook CO2) moet veranderen na een grote snoeibeurt)
 
Toch heeft Coen baardalg op hout en steen en dan heb je teveel licht tov de co2. Ik zou daarom licht dimmen en de planten zijn makkelijke planten dus dat lijkt me geen probleem.
Planten houden de algen nog buiten de deur maar als op dode ornamenten wel baardalg komt dan is de balans licht/co2 niet goed.
 
Toch heeft Coen baardalg op hout en steen en dan heb je teveel licht tov de co2. Ik zou daarom licht dimmen en de planten zijn makkelijke planten dus dat lijkt me geen probleem.
Eens!
Ik weet niet of je CO2 in gasvorm toevoegt: je planten zijn nml gewent aan een bepaalde hoeveelheid, dus die moeten al hun interne systemen aanpassen. En op dat moment is de plant kwetsbaar en extra gevoelig voor alg. - en dan mn de langzame groeiers.
(dat is ook de reden waarom je van bemestingsstrategie (dus ook CO2) moet veranderen na een grote snoeibeurt)
Ik ben hier met CO2 cold turkey gestopt 3 weken geleden en direct verlichting sterk terug. Tot nu toe niets aan de hand . Plantengroei vertraagt uiteraard, maar baardalg komt niet terug na verwijderen. Micros en macros toevoeging overigens ook sterk gerudeceerd.
Disclaimer: Ik heb makkelijke planten.
 
Laatst bewerkt:
Als ik de site mag geloven 1725 lumen per module. Ik heb er 10 (6 sunlike neutral en 4 color). Is 17250 op 100%. Nu op 80 is dat dan toch 13800. Op 619 liter (binnnen maten 158*58*60 water)? Of maak ik een fout?
De color heeft 1050 lumen op 100% Dus alle kanalen op 100%
De neutral heeft 1725 lumen op 100% en regel je met kanaal wit.

Ik heb blauw op 0% als ik rood en wit op 100% zet is dat geen 1050 lumen. Want blauw is uit.
Als ik alles op 100% zet gebruik ik 79 watt. Als ik dan uiteindelijk 51 watt verbruik, is dat 65% van het totaal. Dus ook 65% van het lumen totaal.

Als je alleen witte modules zou hebben. Dan zou het percentage wit ook het percentage vermogen moeten zijn.
Maar je zit nog met de 2 andere kleur kanalen.
 
Hoe een simpele vraag nogal wat teweeg brengt :D

Ik zal later vandaag reageren.. nu niet in de gelegenheid
 
Hoe een simpele vraag nogal wat teweeg brengt :D

Ik zal later vandaag reageren.. nu niet in de gelegenheid
Tja mik er een potje Pokon in was een korter antwoord geweest Coen maar ja daar was je ook niet mee geholpen hoor;)
 
Is te veel. Ik zou voorlopig ruim onder de 20 lumen gaan zitten en de bestaande baardalg stelselmatig verwijderen. Objecten smeer ik royaal met een kwastje in met Easy Carbo, paar uurtjes laten intrekken en weer in je bak zetten. Dan sterft het af.
Ik spuit momenteel met waterstofperoxise 3%. Niet al het hout kan zomaar uit mn bak, zijn flinke stukken namelijk.. De kleintjes heb ik dat in het verleden wel eens mee gedaan. Omdat ik binnnekort toch wat wil gaan rescapen haal ik ze er dan uit, zal ze eens in spuiten.

Hoe regel je dat %? Computer programma? Welke verlichting heb je precies?
Ja, ik gebruik Daytime Matrix verlichting met 6x sunlinke module en 4x color. Aangesloten op een TC420.

Ik heb het idee dat het spontaan opkomen van baardalg niet altijd te voorkomen is, je een beperkte invloed hebt het nooit te krijgen.

Verlichting/voeding vraag kan variëren afhankelijk van plantengroei, dat vindt ik het lastigste?

Op het moment dat mijn planten (eichi’s) de oppervlakte bereiken/bedekken moet ik eigenlijk al bijstellen of snoeien?
Stengelbladeren zijn gemakkelijker in onderhoud.

CO2 kan je met een controller redelijk constant houden mits KH en kalibratie regelmatig gecontroleerd wordt, dropchecker nog nooit gebruikt maar overweeg het nog steeds (30mg/L)

Heb ook wel eens last van baardalg maar ga als eerste verlichting in stappen van 5% dimmen (bijvoorbeeld 35>30>25%, heb teveel lumen in maximale stand), maar wanneer mag je resultaat verwachten, duurt altijd langer (weken) dan je zou willen (dagen).

Met een carbo stootkeur (was maar 3 x dosis) heb ik slechte ervaringen maar ook met normale dosis v.w.b. tetra’s

Mijn laatste baardalg probleem lijkt inmiddels opgelost, her en der nog wat lichte baardalg op achterwand neem ik voor lief en zal hopelijk na verloop van tijd weggaan.

Waterwissel is bij mij wekelijks altijd 25% maar lees vaak dat bij een baardalg probleem 50% is aan te bevelen, klopt dat?
Verlichting ben ik ook aan het dimmen, gisteren voor de 3e keer verlaagd. Co2 iets verhoogd. Wil mijn diffuser nog eens vervangen voor een inline systeem, maar daar kom ik niet aan toe.. Op deze manier is het vrij kostmaar ivm het verlies (bak is 180*60*70, dus aantal bellen per minuut is niet meer te tellen :D, fles is zo leeg).

Goeie vraag!
In theorie wel, in de praktijk zou ik dan toch een kleine dosering blijven toevoegen. Ik zou persoonlijk iets minder micro's doseren.

Je planten die je hebt kunnen prima zonder CO2, zou wel een koolstofbron blijven toevoegen in de vorm van EasyCarbo oid
Ik weet niet of je CO2 in gasvorm toevoegt: je planten zijn nml gewent aan een bepaalde hoeveelheid, dus die moeten al hun interne systemen aanpassen. En op dat moment is de plant kwetsbaar en extra gevoelig voor alg. - en dan mn de langzame groeiers.
(dat is ook de reden waarom je van bemestingsstrategie (dus ook CO2) moet veranderen na een grote snoeibeurt)
In gas idd.

De color heeft 1050 lumen op 100% Dus alle kanalen op 100%
De neutral heeft 1725 lumen op 100% en regel je met kanaal wit.

Ik heb blauw op 0% als ik rood en wit op 100% zet is dat geen 1050 lumen. Want blauw is uit.
Als ik alles op 100% zet gebruik ik 79 watt. Als ik dan uiteindelijk 51 watt verbruik, is dat 65% van het totaal. Dus ook 65% van het lumen totaal.

Als je alleen witte modules zou hebben. Dan zou het percentage wit ook het percentage vermogen moeten zijn.
Maar je zit nog met de 2 andere kleur kanalen.
Zie hieronder dan de site van Azaqua, dan ko ik toch echt op 1725? Blauw en rood gebruik ik alleen voor zons opkomst en ondergang, dat laat ik verder uit. De witte leds (en groen) branden wel mee op kanaal wit. Dan zou ik dus nog lager uitkomen in lumen dan ik heb voorgerekend, toch?

Daytime PRO Module SunLike-Color​

PRO Module Sunlike-Color is speciaal voor het zoetwateraquarium ontwikkeld. Een briljante kleurenweergave van groene aquariumplanten door de groene piek in het spectrum. Rode en blauwe leds zijn aanwezig om rode en blauwe tinten te intensiveren. Van deze module is het daglicht (wit+groen), rood en blauw met behulp van een dimmer afzonderlijk aan te sturen. Daarmee kunnen dan effecten als ochtendrood en maanlicht mee worden nagebootst.



- Bevordert optimale en gezonde plantegroei.
- Originele "Sunlike" led van Seoul Semiconductor
- Volspectrum witlicht SMD-led met een efficientie van 230 Lumen/Watt
- Brillant Green LED van Luxeon met golflengte van 520 – 540 nm voor een optimale planten kleurenweergave
- Royal Blue LED van Luxeon met een golflengte van 440 – 455 nm
- Pure Red LED van Luxeon met een golflengte van 620 – 630 nm
- PAR (Photosynthetische Aktive Radiation): 4,45 µmol/J (spec.)
- Stralingshoek: 120°
 
Voor nu iig co2 iets verhoogd. dropcheckers worden nog niet erg groen (30mg reagens). benieuwd of dat nog bij trekt. Heb ze er gisteren na de WW ingehangen, toen de Co2 al uit was, dus dat is ook niet helemaal eerlijk.. Aankijken hoe het gaat, anders over een week of 2 de verlichting nog iets verder dimmen.
 
Na een uur of 3-4 is zo n dc wel op kleur Coen. Ik heb om 10 uur de helft ververst en nu kleurt hij hier weer lichtgroen.
 
Op deze manier is het vrij kostmaar ivm het verlies (bak is 180*60*70, dus aantal bellen per minuut is niet meer te tellen :D, fles is zo leeg).

Ik kan een reactor aanbevelen, ik gebruik deze bijzonder degelijke reactor in de grote uitvoering voor een 246L bak, maar elke andere goede zelfbouw is ook prima.

Momenteel rond de 160 dr/min met een volledige oplossing, nauwelijks onopgelost opstapeling van CO2 bovenin reactor.

Ben ook nog steeds CO2 aan het tunen om verlies te beperken, mijn KH lag een hele punt hoger dan 3 maanden geleden dus ook PH anders ingesteld , ook streamer uitgezet en skimmer maar 3 x 15 minuten….
met als resultaat dit verloop, nauwelijks verlies in de nacht, verlichting 12u tot 22u met ramp-up/down 90m
IMG_0508.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ik spuit momenteel met waterstofperoxise 3%. Niet al het hout kan zomaar uit mn bak, zijn flinke stukken namelijk.. De kleintjes heb ik dat in het verleden wel eens mee gedaan. Omdat ik binnnekort toch wat wil gaan rescapen haal ik ze er dan uit, zal ze eens in spuiten.


Ja, ik gebruik Daytime Matrix verlichting met 6x sunlinke module en 4x color. Aangesloten op een TC420.


Verlichting ben ik ook aan het dimmen, gisteren voor de 3e keer verlaagd. Co2 iets verhoogd. Wil mijn diffuser nog eens vervangen voor een inline systeem, maar daar kom ik niet aan toe.. Op deze manier is het vrij kostmaar ivm het verlies (bak is 180*60*70, dus aantal bellen per minuut is niet meer te tellen :D, fles is zo leeg).


In gas idd.


Zie hieronder dan de site van Azaqua, dan ko ik toch echt op 1725? Blauw en rood gebruik ik alleen voor zons opkomst en ondergang, dat laat ik verder uit. De witte leds (en groen) branden wel mee op kanaal wit. Dan zou ik dus nog lager uitkomen in lumen dan ik heb voorgerekend, toch?

Daytime PRO Module SunLike-Color​

PRO Module Sunlike-Color is speciaal voor het zoetwateraquarium ontwikkeld. Een briljante kleurenweergave van groene aquariumplanten door de groene piek in het spectrum. Rode en blauwe leds zijn aanwezig om rode en blauwe tinten te intensiveren. Van deze module is het daglicht (wit+groen), rood en blauw met behulp van een dimmer afzonderlijk aan te sturen. Daarmee kunnen dan effecten als ochtendrood en maanlicht mee worden nagebootst.



- Bevordert optimale en gezonde plantegroei.
- Originele "Sunlike" led van Seoul Semiconductor
- Volspectrum witlicht SMD-led met een efficientie van 230 Lumen/Watt
- Brillant Green LED van Luxeon met golflengte van 520 – 540 nm voor een optimale planten kleurenweergave
- Royal Blue LED van Luxeon met een golflengte van 440 – 455 nm
- Pure Red LED van Luxeon met een golflengte van 620 – 630 nm
- PAR (Photosynthetische Aktive Radiation): 4,45 µmol/J (spec.)
- Stralingshoek: 120°
Staat fout op azaqua.

De color geeft 1050 lumen. Zie: https://daytime.de/led-aquariumleuc...-pendix/led-module-suesswasser/sunlike-color/
140 lumen per watt en de module is 7,5 watt.
IMG_4932.png
IMG_4933.png
 
Staat fout op azaqua.

De color geeft 1050 lumen. Zie: https://daytime.de/led-aquariumleuc...-pendix/led-module-suesswasser/sunlike-color/
140 lumen per watt en de module is 7,5 watt.
Bekijk bijlage 377707Bekijk bijlage 377708
Maar dan zijn we het er toch over eens dat ik nu zelfs minder dan 20 lumen geef? Dus als ik alle reacties optel kan ik het beste gewoon weer even geduld hebben en kijken hoe het ontwikkeld..
 
Beide dropcheckers op de foto. De eerste is rechts voor in de bak, co2 zit rechts achter. De andere is links achter in de bak, vlak bij de filter uitstroom, dus de hele ronde co2 verder van de diffusor.
CO2 staat nu ongeveer een uur aan, net als de zonsopkomst. Het is 30mg reagens.
 

Bijlagen

  • IMG_1429.jpeg
    IMG_1429.jpeg
    1.4 MB · Weergaven: 7
  • IMG_1430.jpeg
    IMG_1430.jpeg
    1.5 MB · Weergaven: 7
Als je minder dan 20 lumen geeft dan heeft het weinig zin om met een reagens van 30ppm een groengele dropchecker na te streven.
 
We kunnen vaststellen dat er voldoende co2 is begrijp ik? Samen met het verlagen van de verlichting vrijdag zal er dan verbetering moeten gaan optreden?
 

Bijlagen

  • IMG_1431.jpeg
    IMG_1431.jpeg
    2.9 MB · Weergaven: 8
  • IMG_1432.jpeg
    IMG_1432.jpeg
    2.4 MB · Weergaven: 8
Terug
Bovenaan