Is te veel. Ik zou voorlopig ruim onder de 20 lumen gaan zitten en de bestaande baardalg stelselmatig verwijderen. Objecten smeer ik royaal met een kwastje in met Easy Carbo, paar uurtjes laten intrekken en weer in je bak zetten. Dan sterft het af.
Ik spuit momenteel met waterstofperoxise 3%. Niet al het hout kan zomaar uit mn bak, zijn flinke stukken namelijk.. De kleintjes heb ik dat in het verleden wel eens mee gedaan. Omdat ik binnnekort toch wat wil gaan rescapen haal ik ze er dan uit, zal ze eens in spuiten.
Hoe regel je dat %? Computer programma? Welke verlichting heb je precies?
Ja, ik gebruik Daytime Matrix verlichting met 6x sunlinke module en 4x color. Aangesloten op een TC420.
Ik heb het idee dat het spontaan opkomen van baardalg niet altijd te voorkomen is, je een beperkte invloed hebt het nooit te krijgen.
Verlichting/voeding vraag kan variëren afhankelijk van plantengroei, dat vindt ik het lastigste?
Op het moment dat mijn planten (eichi’s) de oppervlakte bereiken/bedekken moet ik eigenlijk al bijstellen of snoeien?
Stengelbladeren zijn gemakkelijker in onderhoud.
CO2 kan je met een controller redelijk constant houden mits KH en kalibratie regelmatig gecontroleerd wordt, dropchecker nog nooit gebruikt maar overweeg het nog steeds (30mg/L)
Heb ook wel eens last van baardalg maar ga als eerste verlichting in stappen van 5% dimmen (bijvoorbeeld 35>30>25%, heb teveel lumen in maximale stand), maar wanneer mag je resultaat verwachten, duurt altijd langer (weken) dan je zou willen (dagen).
Met een carbo stootkeur (was maar 3 x dosis) heb ik slechte ervaringen maar ook met normale dosis v.w.b. tetra’s
Mijn laatste baardalg probleem lijkt inmiddels opgelost, her en der nog wat lichte baardalg op achterwand neem ik voor lief en zal hopelijk na verloop van tijd weggaan.
Waterwissel is bij mij wekelijks altijd 25% maar lees vaak dat bij een baardalg probleem 50% is aan te bevelen, klopt dat?
Verlichting ben ik ook aan het dimmen, gisteren voor de 3e keer verlaagd. Co2 iets verhoogd. Wil mijn diffuser nog eens vervangen voor een inline systeem, maar daar kom ik niet aan toe.. Op deze manier is het vrij kostmaar ivm het verlies (bak is 180*60*70, dus aantal bellen per minuut is niet meer te tellen
😀, fles is zo leeg).
Goeie vraag!
In theorie wel, in de praktijk zou ik dan toch een kleine dosering blijven toevoegen. Ik zou persoonlijk iets minder micro's doseren.
Je planten die je hebt kunnen prima zonder CO2, zou wel een koolstofbron blijven toevoegen in de vorm van EasyCarbo oid
Ik weet niet of je CO2 in gasvorm toevoegt: je planten zijn nml gewent aan een bepaalde hoeveelheid, dus die moeten al hun interne systemen aanpassen. En op dat moment is de plant kwetsbaar en extra gevoelig voor alg. - en dan mn de langzame groeiers.
(dat is ook de reden waarom je van bemestingsstrategie (dus ook CO2) moet veranderen na een grote snoeibeurt)
In gas idd.
De color heeft 1050 lumen op 100% Dus alle kanalen op 100%
De neutral heeft 1725 lumen op 100% en regel je met kanaal wit.
Ik heb blauw op 0% als ik rood en wit op 100% zet is dat geen 1050 lumen. Want blauw is uit.
Als ik alles op 100% zet gebruik ik 79 watt. Als ik dan uiteindelijk 51 watt verbruik, is dat 65% van het totaal. Dus ook 65% van het lumen totaal.
Als je alleen witte modules zou hebben. Dan zou het percentage wit ook het percentage vermogen moeten zijn.
Maar je zit nog met de 2 andere kleur kanalen.
Zie hieronder dan de site van Azaqua, dan ko ik toch echt op 1725? Blauw en rood gebruik ik alleen voor zons opkomst en ondergang, dat laat ik verder uit. De witte leds (en groen) branden wel mee op kanaal wit. Dan zou ik dus nog lager uitkomen in lumen dan ik heb voorgerekend, toch?
Daytime PRO Module SunLike-Color
PRO Module Sunlike-Color is speciaal voor het zoetwateraquarium ontwikkeld. Een briljante kleurenweergave van groene aquariumplanten door de groene piek in het spectrum. Rode en blauwe leds zijn aanwezig om rode en blauwe tinten te intensiveren. Van deze module is het daglicht (wit+groen), rood en blauw met behulp van een dimmer afzonderlijk aan te sturen. Daarmee kunnen dan effecten als ochtendrood en maanlicht mee worden nagebootst.
- Bevordert optimale en gezonde plantegroei.
- Originele "Sunlike" led van Seoul Semiconductor
- Volspectrum witlicht SMD-led met een efficientie van 230 Lumen/Watt
- Brillant Green LED van Luxeon met golflengte van 520 – 540 nm voor een optimale planten kleurenweergave
- Royal Blue LED van Luxeon met een golflengte van 440 – 455 nm
- Pure Red LED van Luxeon met een golflengte van 620 – 630 nm
- PAR (Photosynthetische Aktive Radiation): 4,45 µmol/J (spec.)
- Stralingshoek: 120°