Hoe kan ik mijn aquarium het best inrichten?


Hidde06

Well-known member
Lid geworden
31 juli 2023
Berichten
181
Leeftijd
19
Hoihoi, ik heb sinds kort een 150L aquarium, maar zit nou een beetje te spelen met de inrichting ervan. Heb redelijk wat plantjes en decoratie, maar ik ben opzoek naar de optimale inrichting. Hebben jullie tips? Denk bijvoorbeeld aan plantjes aan de voorzijde, plantjes bij elkaar of juist losse stekjes, decoratie bij elkaar of in de hoekjes etc. Hierbij wil ik graag rekening houden met mijn vissen in mijn visbestand die behoefte hebben aan veel zwemruimte, zoals de 2x Puntius ticto’s, 2x hyphessobrycon erythrostigma, 7x neon tetra’s. De rest van de vissen heeft niet zo veel behoefte aan veel zwemruimte. Alle hulp is welkom!!!

 
Je zou in het midden zwemruimte kunnen laten, planten klein voor, groter achter. Je hebt makkelijke en moeilijke planten. Als je geen co2 hebt en gewoon licht zou ik makkelijke planten nemen. Je hebt planten die uit de waterkolom voeding opnemen en uit de bodem. Je kunt dan werken met plantenvoeding van bijv aquariumbemesting. Filmpjes van Nickey geven over alle aspecten van het aquarium houden goede informatie. Ik zou een filmpje kijken over planten en voeding.
Verder is hout of stenen als decoratie wellicht leuk.
Eigenlijk kun je het zo gek niet bedenken, er is zoveel verschil in inrichting. Het is maar net wat je leuk vind en waar de vissen behoefte aan hebben.
 
Oke, dit helpt al wel ja. Alleen ik heb nog niet echt grote en kleine, wel een beetje verschil, maar niet heel duidelijk. Heb je ook nog tips over hoe mijn planten groter worden en sneller groeien? Tegen een klein budget?
 
Wat ik zelf gebruik zijn kleibolletjes van aquariumbemesting en de vloeibare voeding compleet. Ik hou me aan de aanwijzing van de dosering ( ongeveer). En ik koop planten die makkelijk zijn. De kans dat die blijven leven is groter. Dat is leuker en kost minder. En als een plant het goed doet, koop ik daar meer planten van. Zo komt mijn bak uiteindelijk goed vol met planten die het doen.
Maar iedereen heeft zijn of haar eigen manier. Mijn manier is nogal… makkelijk. In die zin dat je je ook meer in planten kunt verdiepen en dan meer weet hoe je ze kunt laten groeien.
Ik ben meer van de trail and error wat betreft planten. Het andere uiterste zijn sommige leden op dit forum, die maken supermooie bakken die hij/zij vooraf helemaal uitdenkt en dan opbouwt. Die bakken zijn 😍.
 
Op het forum worden regelmatig stekjes aangeboden tegen portokosten en als je bij "gevraagd' een verzoek zet om stekjes van makkelijke planten, is er vast wel iemand die je een paar bossen van het een en ander kan opsturen.
Verder inderdaad kleibolletjesbemesting en ik gebruik dan de losse poeders van aquariumbemesting.nl. (Nee, ik heb nog steeds geen aandelen). Dan voeg je niet meer toe dan je bak nodig heeft, al moet je dan wel gaan meten, maar dat raad ik je hoe dan ook toch aan in het begin.
Verder kun je googlen op 'aquascapen' (hoewel dat wel de Ferrari's onder de plantenbakken zijn) en 'tips om aquarium in te richten'. Daar kun je ideeën opdoen, wat je mooi vindt en tips om je bak prettig om naar te kijken kunt vinden.

Je vissen willen graag: schuilholletjes en drijfplanten. Je corydorassen willen graag fijn zand (korrelgrootte 0,4-0,8mm). Verder: leef je uit!
 

Terug
Bovenaan