Hoe kan ik te veel garnalen voorkomen?


F

femkees

Guest
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum en kon zo gauw geen onderwerp hierover vinden. Als deze er wel al is geef mij gerust een seintje!

Ik heb ongeveer een maand geleden 15 garnaaltjes gekocht, blue dream en glas garnalen, voor mijn aquarium (90x50x40). Ze wonen samen met 1 algeneter borstelneus, 2 kardinaal tetera's en 8 neon tetera's.

Ik vind het hele leuke beestjes om naar te kijken, maar ik zie nu na een maand dat ze al minstens 20 baby's hebben. Overal waar ik kijk zie ik piepkleine garnaaltjes! Ik wist wel dat ze zouden gaan paren, maar ik had niet verwacht dat ze zo snel zo veel kleintjes zouden krijgen.

Hoe zorgen jullie er voor dat het aquarium niet overbevolkt raakt met garnalen? Stoppen de garnalen vanzelf met paren als ze met te veel zijn? Houden jullie ze met vissen die de garnalen eitjes of baby's opeten? Of moet ik een aantal garnalen steeds vangen en verkopen, want dat lijkt mij niet zo'n hele leuke bezigheid.

Graag tips, alvast bedankt!
 
Overbevolking van garnalen is niet zo snel, ze vervuilen niet erg en hebben niet veel water nodig dus dat is geen probleem, de meeste mensen willen juist veel garnalen hebben ;)

Anders iets minder voeren voor de vissen, dan gaan ze vanzelf de garnaaltjes eten, mocht het een probleem worden, maar dat zie ik niet zo gauw gebeuren.

P.s. dit topic staat hier prima.
 
Echt overbevolking van garnalen heb je niet zomaar idd of je moet het er zelf teveel vinden ;)
Hoeveel graden is het water van je bak? misschien staat dat te hoog en dan kweken garnalen ook extra snel bv.
 
Ik denk dat er van die piepkleintjes ook nog wel een aantal zullen worden opgegeten of het niet redden dus wacht rustig af hoeveel het er gaan halen zou ik zeggen. Neocaridina s fokken vrij snel dus je kan wel wat kleintjes verwachten.
 
en je kan ze altijd op marktplaats aanbieden als het er teveel worden natuurlijk, en anders is er wellicht iemand met grote hongerige vissen.... :juggle:
 
Dank voor jullie reacties/tips. Wordt gewaardeerd! Ik zal de temperatuur van het water checken en eventueel de vissen minder voeren. Tot nu toe lijken er nog heel veel baby garnalen in leven, dus ik ben benieuwd hoe mijn bak er over een paar weken uitziet
 
Dank voor jullie reacties/tips. Wordt gewaardeerd! Ik zal de temperatuur van het water checken en eventueel de vissen minder voeren. Tot nu toe lijken er nog heel veel baby garnalen in leven, dus ik ben benieuwd hoe mijn bak er over een paar weken uitziet

Is wel altijd een leuk gezicht zo'n bak vol met van die krioelende beestjes :D
 
Je kan je geen betere schoonmaakploeg wensen in je aquarium. Eventueel kan je nog wel een koppeltje vissen toevoegen met deze afmetingen. Dus misschien is het ook nog een idee om een leuke vis toe te voegen die kleine garnaaltjes weg snackt om het aantal nieuwe garnalen wat meer in toom te houden.
 
Heb je misschien een tip welke vis(sen) ik zou kunnen nemen, die alleen de kleintjes eet en niet de volwassen?

En kan het zijn dat de garnalen zich niet meer op hun gemak gaan voelen met zo'n vis erbij die kleintjes eet? Want nu zitten ze open en bloot door heel het aquarium heen, waaruit ik opmaak dat ze zich wel op hun gemak voelen
 
Zodra je een vis toevoegd ookal is het een zogenaamd nanovisje, zul je je garnalen veel minder zien, is netzoiets als een jager in het bos loopt, dan zie je ook geen reeen en zwijntjes en dergelijke
 
Zullen dan enkel kleine blue dreams zijn trouwens want larven van de glasgarnalen hebben brak water nodig om de eerste tijd te kunnen overleven.
Heb je foto's van de garnalen?
 
Zodra je een vis toevoegd ookal is het een zogenaamd nanovisje, zul je je garnalen veel minder zien
Dan heb ik stoere garnalen denk ik, ze liggen de hele dag te zonnen op het strand voorin de bak:D
De 10 Potloodjes die ik heb tonen ook weinig interesse in de garnalen.
 
Ik heb geprobeertfoto's te maken, maar dit is erg moeilijk gebleken met mijn camera. Ik denk inderdaad dat het geen glasgarnalen zijn, maar wat het dan wel is weet ik ook niet. ze zijn doorzichtig en je ziet in hun lijfje een bruin bolletje en een bruine streep. Hier een (wat onduidelijke) foto:
inCollage_20190508_200743257.jpg
 
En hier nog 1
inCollage_20190508_200906265.jpg
 
Zodra je een vis toevoegd ookal is het een zogenaamd nanovisje, zul je je garnalen veel minder zien, is netzoiets als een jager in het bos loopt, dan zie je ook geen reeen en zwijntjes en dergelijke

Na uren kijkplezier van dolle avonturen tussen mini japonicas en kogelvissen kan ik toch verhalen vertellen hoor lol.
Allemaal beesten met eigen karakter, lafaards en helden :) Eens die allemaal gewend zijn op elkaar gaat dat eigenlijk nog vrij goed. Mijn zwangere hangt rustig in de wortels van de drijfplanten te grazen n en 4 cm verderop zat een kogelvis te happen naar een slak onder het blad van een drijfplant.
Zotte beesten :)
 
De natuurlijke schommelingen van onze huiskamertemperatuur is veelal prima voor veel garnalen-soorten, zowel verschillen tussen dag/nacht alsook tussen de seizoenen.. dan zie je in het voorjaar soms ineens een stortvloed aan jongbroed om in de koudere maanden weer een beetje stil te vallen.
Heb zelf al jaren geen verwarming meer bij de garnaaltjes, die houd de temp te stabiel wat mij betreft en kan inderdaad leiden tot een grote mate van voortplanting.

Komt bij dat ik ook wel merk dat een te grote populatie het grut kan triggeren om te stoppen met voortplanten.. ze regelen het vaak zelf ook al een beetje, garnaaltjes zijn slimmer dan ze er uit zien ;)
 
@kellemes dat is goed om te horen dat ze vanzelf minder baby's maken, ik was bang dat ze nooit zouden stoppen met voortplanten :eek:

Verwarming weghalen is voor mij geen optie aangezien er ook vissen bij zitten, maar vind ik wel een goeie tip!
 
Dat is een mini Japonica
 

Terug
Bovenaan