Wat is er nieuw

Hoe kom ik hier vanaf?

Blub

Active member
Lid geworden
15 maart 2025
Leeftijd
31
Ik heb een paar weken geleden een paar opstartwormpjes in mijn aquarium gezien. Deze lijken nu weg te zijn, maar er zitten nu heel veel hele kleine wormpjes in (1 a 2 mm)

De bak draait al een aantal maanden en ik heb er niks nieuws in gedaan.
Het is een 20 liter met een sponsfilter voor 100 liter. En een klein intern filter waarvan ik de inhoud niet weet. Deze had ik er in gedaan met filtermedia uit de grote bak om het opstarten te versnellen.
Er zit 1 helenaslak in en 2 jonge gardneris (zodra ze groot genoeg zijn gaan ze in de grote bak)
Voeren doe ik met de hand en er komen dan ook geen voerresten op de bodem.

Wat is de beste manier om er vanaf te komen?
Aquarium helemaal leeghalen en alles goed spoelen? Filters helemaal schoonmaken en dan met nieuw filtermateriaal in het kleine filter weer opnieuw opstarten?
Of is er een betere manier??

De vissen eten de wormpjes niet.

Bijlagen

• 20250828_144107.jpg
    20250828_144107.jpg
    2.2 MB · Weergaven: 26
Iets minder voeren, kilivissen gaan ze wel eten als ze honger hebben. Uiteindelijk verdwijnen de wormpjes wel, niet iets om je zorgen over te maken.
Nog minder? Ik voer ze om de dag. Allebei 1 granulaatkorrel (klein) of 1 artemia.

Voer ze is 2 dagen niet en dan met een pasje de wormen samenvegen en in de waterkolom brengen zodat ze zweven, als ze honger hebben eten ze die wel op, kili's houden van levend voer.

Heb je misschien veel vuil van plantendelen?
Nee. Helemaal geen vuil van planten.
Had er in vitro in gedaan er is zelfs nog geen blaadje afgestorven.
Verder hevel ik ook elke week de bodem af, maar er komt zo goed als niks uit.

Voer ze is 2 dagen niet en dan met een pasje de wormen samenvegen en in de waterkolom brengen zodat ze zweven, als ze honger hebben eten ze die wel op, kili's houden van levend voer.
Ik ga kijken wat ze doen als ik 2 dagen niet voer.
De wormen zweven al in het water. Heb niks vast op het glas zitten

Ik zou niet de bodem afhevelen elke week maar incidenteel want dan verstoor je de bacteriecultuur en je kan ongewenste stoffen in het water krijgen.
Ik doe dat normaliter hooguit 2x per jaar.

Ik zou niet de bodem afhevelen elke week maar incidenteel want dan verstoor je de bacteriecultuur en je kan ongewenste stoffen in het water krijgen.
Ik doe dat normaliter hooguit 2x per jaar.
Met afhevelen ga ik niet in de bodem. Echt er alleen tijdens waterwissel erboven langs zodat alles wat er los op ligt meekomt.

Gaat vanzelf weg. Soms maakt de natuur ergens een sprong mee (bijv dus uitbraak wormpjes) omdat er blijkbaar ergens een niche open ligt. Voedsel in een of andere vorm. Dat corrigeert zich wel weer. 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan