Hoe krijg ik mijn aquarium glas helder?


F

Fleurtje

Guest
Hallo,

Eerste keer dat ik hier een vraag stel. Ik heb nu sinds 2 maanden 2 sluierstaarten. Ik heb me goed ingelezen en veel informatie gevraagd bij de dierenwinkel. Ze zitten in een grote bak met filter en lamp en veel planten, krijgen speciaal sluierstaard voer en soms doperwten. Alleen heb ik een probleempje, er blijft een troebele waas in mn aquarium hangen. Ik gebruik waterverbeteraar op advies van een vriend van mij die sluiers kweekt, maar hij blijft troebel. Ik ververs elke week een derde van het water. Hoe krijg ik mijn bak nu zo mooi glas helder?
 
Hallo,

Eerste keer dat ik hier een vraag stel. Ik heb nu sinds 2 maanden 2 sluierstaarten. Ik heb me goed ingelezen en veel informatie gevraagd bij de dierenwinkel. Ze zitten in een grote bak met filter en lamp en veel planten, krijgen speciaal sluierstaard voer en soms doperwten. Alleen heb ik een probleempje, er blijft een troebele waas in mn aquarium hangen. Ik gebruik waterverbeteraar op advies van een vriend van mij die sluiers kweekt, maar hij blijft troebel. Ik ververs elke week een derde van het water. Hoe krijg ik mijn bak nu zo mooi glas helder?
Hallo Fleur, welkom.

Kun je een foto plaatsen van het aquarium waarop het probleem te zien is?
Ik vermoed dat je het over een witte waas hebt?

PS
Als je in Nederland woont heb je in de regel geen waterverbeteraar nodig, alleen bij hoge uitzondering en als er bv werkzaamheden aan het leidingnet zijn geweest/breuk en de waterleidingmaatschappij het water chloreert.
 
De achterwand van de bak is een spiegel, je kunt zo goed zien hoe troebel het is

1545930259536696430980.jpg
 
Dat is zeker troebel.
Misschien van het hout,hoeveel liter water heeft je aquarium en welk filter heb je?
 
Mijn bak is 22 liter en ik heb een aquaflow 50. Deze is alleen wel van 3 modellen geleden.

Ps: voor er misverstanden ontstaan, tuurlijk verhuis ik mijn vissen naar een grotere bak zodra ze groter worden, maar zolang het kan even hierin en ben nu bezig
met ruimte maken.:smitten:
 
O jee, die bak is veeeel te klein en eigenlijk alleen voor garnalen geschikt. Het zijn flinke vervuilers en hebben zo n 50 liter per vis nodig. Dat verklaart wel de witte waas.
 
Je begon hoopvol met het eerste bericht maar helaas is dit geen goede situatie Fleurtje...
 
Zoals ik al zei,de vissen gaan binnekort naar een andere bak van minimaal 100 liter. Alleen is het meubel, nog de bak nog niet binnen. Deze heb ik laatst besteld. Graag antwoordt op de vraag.
 
De bak zal automatisch helder worden als de vissen groter zitten. Sluiers vervuilen nu eenmaal HEEL veel en dat zal de waas verklaren. Ook is waterverbeteraar niet nodig in principe, kraantjeswater is perfect veilig in Belgie en Nederland.
 
Denk dat je met zo'n kleine bak en 2 vervuilende vissen de bak nooit glashelder zult krijgen. Voor nu elke dag je water geheel verversen.
 
Zoals ik al zei,de vissen gaan binnekort naar een andere bak van minimaal 100 liter. Alleen is het meubel, nog de bak nog niet binnen. Deze heb ik laatst besteld. Graag antwoordt op de vraag.


?????? Die wordt jou gegeven, he.

Moet je dat wel aannemen. door die 22 liter water en filter lukt dat nooit.
 
Ze zitten in een grote bak met filter en lamp en veel planten, krijgen speciaal sluierstaard voer en soms doperwten.

Mijn bak is 22 liter en ik heb een aquaflow 50. Deze is alleen wel van 3 modellen geleden.

Ps: voor er misverstanden ontstaan, tuurlijk verhuis ik mijn vissen naar een grotere bak zodra ze groter worden, maar zolang het kan even hierin en ben nu bezig
met ruimte maken.:smitten:

Jammer dit...
 
Met sluiers moet je veel meer verversen dan 1/3. Ik ververs 3/4 iedere week, ik heb 2 sluiers in een 180l Aquarium met een 1000l/h filter. Het zijn echt varkens als ze wat groter worden.

Ik wil je ook niet verder ontmoedigen maar ook een 100l bak gaat krap worden. Een uitgegroeide sluier wordt rond de 15/20cm waardoor je Aquarium minimaal een lengte van 1m wordt geadviseerd. Bij deze maat zit je al aan 200L.

Kijk maar eens in mijn fotoalbum en je ziet hoe groot ze worden. Mijn Aquarium is 94cm
 
Ze zitten dus niet in een grote bak :)

ook ik herhaal wat de rest al aangeeft: meer ruimte en een pot/extern filter erop en je water is prachtig.
 
Denk dat je met zo'n kleine bak en 2 vervuilende vissen de bak nooit glashelder zult krijgen. Voor nu elke dag je water geheel verversen.
Ik zou niet elke dag al je water geheel verversen, maar elke dag de helft van het water. Of wellicht om de dag, zodra je meer gaar verversen zal de bak wel helderder worden.

En goed dat je al bezig bent met een grotere bak, dan gaat het zeker nog makkelijker om het water helder en goed te houden :thumbs:

Maar had je dienbak al besteld? Zo niet is het wellicht de moeite om te overwegen of je niet nog wat groter kan.... vooral met goudvissen is het hoe groter hoe beter, maar ook hoe makkelijker onder controle te houden.
 
ik heb ook die witte waas met 1 sluier maar ik vermoed dat het door het opstarten komt of komt het door de waterverbeteraar? had hem voor me dochter der verjaardag in een kom gehad maar vond het zo zielig en had een grotere bakkie gekocht maar na lezen nu een bak gekocht van 80 x40 x40 waar die nu 2 dagen inzit eerste dag zonder de sluier opgestart. mischien meer beplating heb er nu 1 tros waterpest instaan die aardig was gegroeit in het tweede bakje en overgezet naar me nieuwe had in me vorige een aquaflow 100 en die was kraakhelder maar nu bij me nieuwe bak niet.
 
zit nu dan die aquaflow 100 in en een jbl 160 cristalprofi
 
sorry ook nog een luchtpomp
 

Terug
Bovenaan