Hoe krijg ik mijn bak 'donker'?


b2-t2

Well-known member
Lid geworden
9 maart 2010
Berichten
57
Locatie
Leiden
Dag beste mensen.

Aldus ben ik een grachtenbak begonnen:

279418b2t2_0_82_dscn1857.jpg


Ik vind mijn bak echter te licht, want op de bodem van de gracht is het vrij donker natuurlijk.

Ik heb een Juwel Rio 240, die lampen (T5) zijn niet dimbaar behalve als je de bak ombouwt en je heel handig bent (begin ik liever niet aan).

Ik heb nu een van de reflectoren onder de lamp gehangen. Deze lamp straalt nu dus omhoog. Het is bij deze Juwelbak niet mogelijk om 1 buis los te draaien en de andere te laten branden. Het is een alles-of-niets systeem.
Op mijn foto is de achterste lamp omhoog gericht en brandt de voorste. Maar... nog steeds te licht.

Wellicht dat een andere kleur lamp uitkomst gaat bieden en bij deze mijn verzoek om jullie advies.

Ik wil een mysterieus, donker sfeertje cre�ren. Een verloren, onbekende wereld op de bodem van de gracht, waar je op ontdekking kunt. Tussen afval en oude spullen heersen de vissen in deze wereld.

Is een rode lamp wellicht een optie? Ik hoor graag jullie ervaringen met verschillende kleuren lampen en wat jullie me kunnen aanraden.
Als je zelf een bak hebt staan met een 'donker' sfeertje, dan zie ik daar graag een foto van :)

Hartelijk dank voor het meedenken!!!

;)
 
Re: Hoe krijg ik mijn bak donker?

Ik heb gewoon stukken PVC over de buizen geschoven.

Erg leuk idee je inrichting! Maar kan zo'n blikje wel? Gaat dat op den duur geen gevolgen hebben?

Edit: fototje ervan.
477956_0_82_pvcomlamp.jpg

Het resultaat kan in m'n fotoboek zien. Erg donker :)
 
Re: Hoe krijg ik mijn bak donker?

je kan bijv. het water donkerder maken met elzenproppen.

edit: spelfoutje :)
 
Re: Hoe krijg ik mijn bak donker?

Dat blikje is wat scherp een vis die daar zijn kop insteekt kan snijwonden op lopen.
 
Re: Hoe krijg ik mijn bak donker?

Water donker maken,zie je niets meer.
Wat MCC heeft,zijn ook hoesjes voor.
 
Best leuk :thumbs: Ik zou het winkelwagentje eruit halen, in de eerste plaats om de evt stoffen die vrijkomen( kar is van gegalvaniseerd staal). En in de 2e,omdat de verhouding met het bierflesje niet klopt.
Voor donker maken, zou ik thee een proberen.
 
Mondeo zei:
Best leuk :thumbs: Ik zou het winkelwagentje eruit halen, in de eerste plaats om de evt stoffen die vrijkomen( kar is van gegalvaniseerd staal). En in de 2e,omdat de verhouding met het bierflesje niet klopt.
Voor donker maken, zou ik thee een proberen.

Is kinderboodschappenwagen.
 
Het ging er toch om dat het donkerder werd? Dat lukt prima met stukken pvc. Je hoeft ook niet de hele buis te dempen ;)
 
Bedenk wel dat als je het echt donker wilt maken, je plantjes naar de sodemieter gaan..

Maar waar heb je dat winkelwagentje gekocht? Dat wil ik ook, namelijk..
 
Het winkelwagentje heb ik via MP bemachtigd. En ik weet dat het niet op schaal is met de bierflesjes en dergelijke, maar ik ontkom er niet aan hier en daar wat concessies te doen. Een hele winkelwagen past gewoon niet.

Ik maak me niet zo'n zorgen over de stoffen die vrijkomen. Blik is aluminium met een laagje kunststof epoxy, staal bestaat uit ijzer, nikkel, chroom en koolstof. Dat zijn allen geen zware metalen, dus dat zou goed moeten gaan. Ik moet er geen geval koper of lood inknikkeren.

Dat scherpe randje van het blikje is wellicht wel een punt... kzal eens een vingertest doen.

Terug OT: MCC, heb jij de volledige lamp afgeschermd met een pvc buis, of heb je daar nog een sleuf in gemaakt oid?
 
Je zou de boel ook wat kunnen dimmen door er wat (eenden)kroos in te gooien. Dat is nog biotoopcorrect ook! ;)
 
Zit er al in, gaat alleen nog niet zo hard. Zal nog wat extra scheppen ;)
 
b2-t2 zei:
Terug OT: MCC, heb jij de volledige lamp afgeschermd met een pvc buis, of heb je daar nog een sleuf in gemaakt oid?

Ik heb zelf de volledige lamp afgedekt. Maar met wat creatieve idee�n kun je daar heel leuk mee spelen. Gaatjes, sleuven en verzin het maar.
 
mcc95 zei:
b2-t2 zei:
Terug OT: MCC, heb jij de volledige lamp afgeschermd met een pvc buis, of heb je daar nog een sleuf in gemaakt oid?

Ik heb zelf de volledige lamp afgedekt. Maar met wat creatieve idee�n kun je daar heel leuk mee spelen. Gaatjes, sleuven en verzin het maar.

25mm PVC of 32? Gaat dat spul niet smelten ook?
 
Dit is 32 mm die ik nog had liggen. Nee hoor het word net zo warm als de TL-buis zelf maar nog steeds net zo hard als het behoort te zijn.
 
Haha gaaf gedaan die bak,mis nog wel een fiets of een brommer! ;)

Heb hier ook een stuk pvc buis van 32 mm over de balk maar aan het eind van de dag als het licht bijna uitgaat kan ik met flink knijpen de pvc buis iets vervormen.
 
Heb jij onderarmen met een omtrek van 50 cm dan John? :p Ik krijg dat echt niet voor elkaar hoor.
 
Onderarmen zijn rond de 35cm ;)

Dikste gedeelte dan he,richting m'n polsen wordt het een stuk minder...
 
je zou iets van een rubbertje ofzo om het scherpe randje van het blikje heen kunnen drukken of iets dergelijks, denk ook dat vissen zicht daar aardig aan kunnen verwonden. wel heel mooi gedaan natuurlijk :thumbs:
 

Terug
Bovenaan