Hoe krijgen ze zo'n witte / lichtgevende achtergrond?


Miro

Well-known member
Lid geworden
14 november 2019
Berichten
572
Leeftijd
34
Locatie
Woerden
Hoi,
Ik zat te kijken op http://aquascapen.nl/iaplc-2017-top-127/
En het viel me op dat op vrijwel alle foto's de aquaria een witte of lichtgevende achterwand hebben. Is dat fototechniek, computerbewerking of het type verlichting?
Groeten,
 
Vergeet niet dat al deze foto's zijn genomen met of door mensen welke goed zijn in fotograferen en vaak ook een bewerking van de foto's plaats vind, natuurlijk zal de achtergrond daar ook aan mee helpen.
Daarnaast zijn het "project" bakken welke een bepaalde tijd in gebruik zijn.
 
Ja, dit is natuurlijk top-of-the-bill, mooier vind je niet... Maar het lijkt net alsof je naar een landschap met lucht kijkt.
Heeft een van jullie een witte achtergrond? Of wit licht?
Mijn aquarium was altijd voor 90% groene en gele tinten.
 
Er zijn ook vrij veel bakken met gematteerd glas aan de achterkant. Misschien is dat wat Ts zag?
 
Ik denk ook dat er veel gebruik is gemaakt van de ADA light screens, of iets vergelijkbaars.
 
Meestal is de achterkant beplakt met een matte plakfolie, als je daar licht achter zet krijg je het effect waarbij het wit oplicht. Daarvoor moet je wel ruimte achter de bak hebben. Een solide witte achtergrond werkt niet omdat daar geen licht doorheen valt.

Ada light screens zijn ook een folie met daarachter een backlight panel, waardoor je een gelijkmatig licht achter je bak krijgt zonder dat het veel ruimte in beslag neemt.
Maar is prijzig speelgoed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Brem
Bedankt voor de uitleg allemaal.
 
kan je zelf maken door een kader achter het aquarium te steken (vierkant met een achterplaat), die wit te schilderen en daar een (rgb)ledstrip inwendig rond te kleven.
Matwitte folie op de achterruit geeft het diffuse effect
 
Buiten het Photoshop verhaal (verwijderen van achtergrond en wit inkleuren met hoog contrast), wordt er veel gebruik gemaakt van Ledverlichting (denk aan ledstrips of ledbalken). Best mooi om te zien inderdaad :)

Ik ken een winkel in Nijmegen die dat gedaan heeft. erg sjeik :)
 

Terug
Bovenaan