Weet u toevallig wat ik precies moet nemen dan? Er staan zoveel verschillende op
Sporenelementen
Nitraat (macro)
Fosfaat (macro)
Carbo (koolstofbron)
De carbo zou ik vooralsnog niet aanschaffen. Dit is niet echt nodig en het blijft een chemisch goedje. Er zijn ook planten die niet tegen Carbo kunnen, dus het hangt een beetje van je plantenbestand af of je het wel of niet gebruiken kunt. Het zijn met name de echte waterplanten die er zwaar onder leiden of het loodje door leggen.
De poeders waar ik naar linkte los je op in water, aanbevolen wordt osmose water, omdat ik geen osmose thuis heb, heb ik gedistilleerd water gekocht dat dit doel ook prima dient.
Er zijn heel veel forumleden die deze plantenvoeding gebruiken. Het is fijn dat je nitraat en fosfaat apart kunt bijsturen, dit kan met de All in One (AIO) niet.
Het gaat er dan wel van uit dat je de hoeveelheden nitraat en fosfaat voordat je begint kunt meten maar die testjes zitten standaard in een testkoffer. Of je 'reset' de bak door een hele grote waterwissel.
Je kunt het gebruiken voor de Estimative Index (EI), waarbij men streeft naar een verhouding nitraat:fosfaat = 20:2 en wekelijks 50% van het water wisselt. Dan hoef je de de waardes van nitraat en fosfaat ook niet meer te meten omdat je de bak als het ware iedere week 'reset'.
Zelf ben ik van de EI afgestapt maar ik hanteer nog steeds een verhouding van 20:2. Ik ververs bijna altijd minder dan 50% en voeg het nitraat en fosfaat naar rato toe. Als ik bijvoorbeeld maar 25% ververse (de helft van 50%) voeg ik ook maar de helft van de macro elementen toe.
Verdunnen / oplossen
Kalium nitraat : 81.5 gram KNO3 in 500 ml water. 10 ml verhoogt het nitraat met 20 ppm per 50 liter
Kalium fosfaat: 7.2 gran KH2OI4 in 500 ml water. 10 ml verhoogt het fosfaat met 2 ppm per 50 liter
Sporen (CSM+B): 55 gram = 1 zakje, oplossen in 500 ml water.
Als je de verhouding nitraat en fosfaat niet hoeft bij te stellen, kun je dus van beiden even veel toevoegen.
ALs je nog vragen hebt, horen we het wel.