Hoe laat ik deze bruine zeewieralgen verdwijnen?


NathaliePip

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
26 december 2021
Berichten
1,034
Locatie
Gelderland
Deze algen heb ik nog nooit gehad. Ze zijn ontstaan met het inbrengen van een stuk spiderwood. Ik dacht eerst dat het opstartalgen waren, maar ze gedijen mij een beetje te goed en te lang in de bak.
1. Ik lees dat het met opstart te maken heeft, maar zou graag praktische ervaringen horen. Heb jij ze gehad en zijn ze echt uit zichzelf weer verdwenen?
2. Zijn er tips om er vanaf te raken? Ik zuig ze nu met schoonmaken elke paar dagen weg.

P.s. Normale waterwaarden, geen co2, alleen anubias planten, discussen, otociclussen en corydoras.

Alvast dank voor t meedenken
 

Bijlagen

  • 8E095DA4-2FF4-477F-9251-9ED46F1F9F1A.jpeg
    8E095DA4-2FF4-477F-9251-9ED46F1F9F1A.jpeg
    391.9 KB · Weergaven: 68
  • 097BC876-2DD3-4959-BD63-897E5DF2FEAA.jpeg
    097BC876-2DD3-4959-BD63-897E5DF2FEAA.jpeg
    365.4 KB · Weergaven: 65
Dat zijn denk ik geen zeewieralgen maar Synedra of als het vertakt isStaghorn met bruinalg erop. Synedra is ook een diatoom net als de gewone bruinalg.
 
Inmiddels heb ik de oplossing: meer stroming langs het hout zorgt ervoor dat de alg is gestopt met groeien. 😀
 
Ik weet niet hoe groot het hout is maar ik zou het met een borstel schoonboenen en even 10 min in flink warm water leggen of insmeren met bv carbo.
 
Bedankt voor het meedenken. 😀

Weghalen was geen probleem. Gewoon met een slangetje afhevelen. Het komt heel makkelijk los. Het weghouden was een probleem, het was met twee dagen weer donzig dik terug. Maar na een keer goed afhevelen en vervolgens de stroming erop is het vrijwel weg.
 
Hopen dat het nu dan echt wegblijft.
 
T is nu een dag of vier weg. Ik hoop dat t zo blijft.
 

Terug
Bovenaan