Hoe laat ik mijn vissen het beste wennen voordat ze de bak in gaan?


Ja5perW

Well-known member
Lid geworden
3 augustus 2021
Berichten
154
Leeftijd
24
Zoals de titel al zegt hoe kan ik dit het beste doen? (Ik hoop dat ik de vraag op de goede plek achterlaat)
Ik dacht dat corydora's giftige stoffen kunnen afgeven en daarom beter een poosje in het water laten hangen voor de temperatuur en dan in het aquarium loslaten.
En bij de rasbora galaxy of bengaals vuurtje oid. kan ik beter de druppelmethode doen denk ik? En zou dit dan uitmaken of ze dan samen in een emmertje gaan en dan druppelen of kan dat beter niet bij elkaar komen?
Ik ga morgen een groepje galaxies ophalen (misschien nog een koppeltje dario dario erbij als ik me niet in kan houden) en vroeg me af hoe ik ze het beste kan laten wennen.
Weet iemand wat het beste is en of dit verschilt per vis?
 
corydora's hebben giftige stekels. Maar ik denk niet dat ze dit afgeven zomaar.

Druppelmethode is altijd het veiligst. Bij elkaar kan
 
Overwennen... tja.

Waar haal je de vissen vandaan, hoe is dat aquariumwater t.o.v. jouw aquariumwater thuis.

kijk ga je vissen overwennen die in de winkel op een ph van 8.0 zitten en bij jou thuis in de bak op 6.0 terecht komen dan zou ik inderdaad iets als een druppelmethode gebruiken... maar dat is bij 999/1000 mensen niet van toepassing (omdat de meeste mensen gewoon kraanwater gebruiken).

maar als het water zo ongeveer een beetje gelijk is, geeft dat in een emmer/zakje zitten alleen maar onnodig stress.
in zo'n geval zeg ik: even de zak in de bak leggen om op temperatuur te laten komen en dan zonder water toevoegen zo de vissen de bak in.

Uiteraard nooit het water uit de winkel in de bak gooien.
wat ik doe: ik leg een groot net over een lege emmer, de inhoud van het zakje (water incl vissen) giet je door het net heen.
het water zakt in de emmer en de vissen (die dus in het net zitten) kan je zo in de bak plaatsen.
 
Wat ik vaak doe is mij eigen aquarium water meenemen naar de winkel daarin vervoeren samen met het water uit winkel kunnen ze thuis meteen in het aquarium. Water niet in het aquarium doen
 
corydora's hebben giftige stekels. Maar ik denk niet dat ze dit afgeven zomaar.

Druppelmethode is altijd het veiligst. Bij elkaar kan
Corydoras geven gif af op het moment dat er gevaar is (zoals dus uitvangen en verhuizen) door dat giftig feromoon waarschuwen ze andere familieleden dat er gevaar is, 1 nadeel ze gaan er zelf dood aan aan dat gif.

Anyway, overwennen van corydoras: plop en drop methode werkt het beste ZONDER het transportwater in de bak te gooien
 
bij corydoras of bij lange transporten doe ik ook zoals Nicolientje. Dan is de shock van het andere water veiliger dan langer in het transportwater blijven.
 
Uiteraard nooit het water uit de winkel in de bak gooien.

Mag ik weten wat je hier op tegen hebt? Ik heb het tot nu toe altijd het transportwater gewoon in mijn bak gegooid.
 
Dat vraag ik me ook af, het is maar een klein beetje water....en ja ze hebben er in gepoept/vervuilt maar dat doen ze ook in de bak waar ze inkomen.
Geeft ook alleen maar meer stress nog 1 keer in een netje.
 
Dat vraag ik me ook af, het is maar een klein beetje water....en ja ze hebben er in gepoept/vervuilt maar dat doen ze ook in de bak waar ze inkomen.
Geeft ook alleen maar meer stress nog 1 keer in een netje.
Is helemaal geen extra stress, netje leegkiepen in een emmer door het netje heen dus visjes komen gewoon in het netje zonder aanraken of gejaag en dan plop netje legen in het aquarium
 
Mag ik weten wat je hier op tegen hebt? Ik heb het tot nu toe altijd het transportwater gewoon in mijn bak gegooid.
ziektes, ammonia vervuiling, nieuwe soorten algen, etc.. vissenwinkels doen aan quarantaine als ze goed zijn maar veel doen dat niet sinds ze dat zogenaamd al bij de kweker deden. Wat vaak dus maar half waar is sinds hier zoveel vissen op elkaar kunnen zitten. Ook vaak door stres van vervoer naar winkels ontwikkelen ziektes sneller. het water is vaak wel veilig maar als het toch niet hoeft waarom zou je het risico nemen. Over ginds dat netje zou ik niet voor alle vissen gebruiken. Pleco's ancistrus, (sommige meervallen) en corydora's zouden er mogelijk in verstrikt kunnen raken. Ook kogelvissen moet je niet zo verplaatsen maar met een bakje met water.
 
Bedankt voor alle reacties!
Conclusie is dus dat de corydora's het beste kunnen wennen aan de temperatuur en dan er meteen in doen en voor de andere vissen ook tenzij de waterwaarden ver uit elkaar liggen?
 
Ik plop en drop zodra ik thuis kom met de vissen, laat ze niet aan de temperatuur wennen.
 
Bedankt voor alle reacties!
Conclusie is dus dat de corydora's het beste kunnen wennen aan de temperatuur en dan er meteen in doen en voor de andere vissen ook tenzij de waterwaarden ver uit elkaar liggen?
Yup! Met lang transport zelfs beter. Uitzondering 2; hele gevoelige vissen/dieren, dan kan overwennen middels druppelen wel verstandiger zijn. Maar meeste kan zo met de zogeheten plop and drop
 
ziektes, ammonia vervuiling, nieuwe soorten algen, etc.. vissenwinkels doen aan quarantaine als ze goed zijn maar veel doen dat niet sinds ze dat zogenaamd al bij de kweker deden.
Mijn inzien mag dat kleine beetje ammonia vanuit het transportwater geen effect hebben op een ingedraaid aquarium. Een degelijk filter moet dit in een korte tijd kunnen klaren, anders gaan de vissen het überhaupt niet overleven m.i.

Veel ziektes zijn commensale flora, die verkeerd gegroeid zijn, bijv buikwaterzucht. Die zitten dan ook voor (een gok, geen bron) 80% op de vis zelf. Wederom denk ik dat de kleine hoeveelheid water minder ziekteverwekkers zal bevatten dan de vis zelf.

Algen is wel een risico, die zullen inderdaad veel meer in het water aanwezig zijn dan op de vis zelf. Echter zal een alg niet groeien als je voor de juiste condities zorgt in een aquarium. Vandaar dat ik daar ook niet zo bang voor ben. Tevens kun je deze algen meekrijgen met de aanschaf van nieuwe planten..


Maar goed, dit is mijn theorie. Vandaar dat ik graag andere meningen wilde horen (;
 
Yup! Met lang transport zelfs beter. Uitzondering 2; hele gevoelige vissen/dieren, dan kan overwennen middels druppelen wel verstandiger zijn. Maar meeste kan zo met de zogeheten plop and drop
Wat zijn voorbeelden van hele gevoelige vissen? De hele kleintjes zoals boraras brigittae oid?
 
Algen is wel een risico, die zullen inderdaad veel meer in het water aanwezig zijn dan op de vis zelf.
Zover ik heb begrepen komen algen als sporen via de lucht en die zijn altijd in je bak aanwezig maar zolang de omstandigheden niet goed zijn voor hun doen ze niks.
Net als dat blauwalg (een bacterie) ook latent aanwezig is in een bak.
 
Ik plop en drop zodra ik thuis kom met de vissen, laat ze niet aan de temperatuur wennen.
En hier heb je niet veel uitval mee?
Mijn inzien mag dat kleine beetje ammonia vanuit het transportwater geen effect hebben op een ingedraaid aquarium. Een degelijk filter moet dit in een korte tijd kunnen klaren, anders gaan de vissen het überhaupt niet overleven m.i.

Veel ziektes zijn commensale flora, die verkeerd gegroeid zijn, bijv buikwaterzucht. Die zitten dan ook voor (een gok, geen bron) 80% op de vis zelf. Wederom denk ik dat de kleine hoeveelheid water minder ziekteverwekkers zal bevatten dan de vis zelf.

Algen is wel een risico, die zullen inderdaad veel meer in het water aanwezig zijn dan op de vis zelf. Echter zal een alg niet groeien als je voor de juiste condities zorgt in een aquarium. Vandaar dat ik daar ook niet zo bang voor ben. Tevens kun je deze algen meekrijgen met de aanschaf van nieuwe planten..


Maar goed, dit is mijn theorie. Vandaar dat ik graag andere meningen wilde horen (;
Het klinkt inderdaad wel logisch dat zulke kleine hoeveelheden in de meeste gevallen niks uitmaken voor je bak. Anderzijds is het ook heel gemakkelijk om de vissen in het netje op te vangen, dus kan de vraag zijn of het het risicootje waard is om het water mee te gieten??
 
Ik vind het wel leuk/interessant om te lezen hoe iedereen het anders doet. Ik las online ook nog dat sommigen steeds een beetje aquarium water toevoegen aan de transportzakjes, iedere 10 minuutjes een beetje erbij terwijl ze al in het water hangen om aan de temperatuur te wennen. Dit vond ik ook nog wel klinken als een logische manier.
 
Wat zijn voorbeelden van hele gevoelige vissen? De hele kleintjes zoals boraras brigittae oid?
Denk aan dieren die niet op kraanwater gehouden worden, zoals blackwater vissen. Parosphromenus, wildvorm Betta, maar ook Scalare en discus die op afwijkende waarden gehouden worden.
 
Ik vind het wel leuk/interessant om te lezen hoe iedereen het anders doet. Ik las online ook nog dat sommigen steeds een beetje aquarium water toevoegen aan de transportzakjes, iedere 10 minuutjes een beetje erbij terwijl ze al in het water hangen om aan de temperatuur te wennen. Dit vond ik ook nog wel klinken als een logische manier.
Dit is de manier die ik gebruik. Duurt soms een hele tijd voor het naar mijn zin is. Mijn pH is eenn eind lager dan in de meeste gevallen, maar vooral is mijn water veel zachter.
De TDS van het leidingwater hier ligt rond de 800, in mijn bak is het nooit hoger dan 100, meestal een heel stuk lager. Dat wil ik een beetje gelijk trekken.
 
Ik vind het wel leuk/interessant om te lezen hoe iedereen het anders doet. Ik las online ook nog dat sommigen steeds een beetje aquarium water toevoegen aan de transportzakjes, iedere 10 minuutjes een beetje erbij terwijl ze al in het water hangen om aan de temperatuur te wennen. Dit vond ik ook nog wel klinken als een logische manier.
Dat doe ik bijv. met nieuwe L-nummers die ik uit het buitenland haal, het is dan niet zozeer de waterwaardes waar ze aan moeten wennen maar de compleet nieuwe bacteriecultuur en je hebt pas zekerheid dat de groep het red als je ze aan het eten krijgt, wat vooral bij l-nummers weleens een dingetje is, zo had ik een groep L397 uit Antwerpen gehaald en rustig over laten wennen (uur over gedaan door telkens wat water te mengen) en pas na 6 dagen kreeg ik ze aan het eten
 
Bedankt voor de hulp iedereen! Heb ze een poos laten dobberen en elke 10 minuten ongeveer een schep aquariumwater bij het zakje ingedaan, dit zo'n 5x. Lijkt allemaal goed te zijn gegaan, zwommen gisteravond rustig rond, wat en schuw en moesten nog op kleur komen maar dat is niet gek. Zag wel een aantal met een wat lege buik, dus ik denk dat ze wel wat voer kunnen gebruiken. Nu dacht ik altijd dat je een poosje niet moet voeren nadat ze in de bak zitten, maar ik denk dat ze vanmiddag wel een beetje kunnen krijgen toch?
 
Ik wacht meestal 24 uur met voeren, dan bij een nog nieuwe bak een nitriet test voor ik voer en 2 uur na het voeren weer een test.
 
Ik wacht meestal 24 uur met voeren, dan bij een nog nieuwe bak een nitriet test voor ik voer en 2 uur na het voeren weer een test.
Oké dan wacht ik nog even tot vanavond. Waarvoor doe je de test? Om te kijken of je niet te veel hebt gevoerd?
 
Persoonlijk doe ik de vissen aan de temperatuur wennen, daarna doe ik ze zonder het water van de zak in de bak. Ik doe geen water overgieten o.i.d.
Corydoras kunnen inderdaad door stress gif afscheiden. Daarom dit water ook nooit mee het aquarium in, sowieso transport water van andere vissen ook niet.

Als je vissen echt aan andere waterwaarden wilt laten wennen hebben ze wel langer nodig dan een paar uur en zul je met een tweede (quarantaine)bak moeten werken zodat ze langzaam aan de andere waterwaarden kunnen wennen.
 
Ik voer altijd vlak nadat ik de vissen heb toegevoegd. Half uurtje later ofzo. Nu is het bij een nieuw aquarium beetje opletten maar je zou ze nu een beetje kunnen voeren en vanavond nog weer een beetje.
 
Oké dan wacht ik nog even tot vanavond. Waarvoor doe je de test? Om te kijken of je niet te veel hebt gevoerd?
Bij een nieuwe bak doe ik het om zeker te zijn dat het filter de nieuwe bezetting kan verwerken. Ik voer sowieso nooit teveel, eerder te weinig ;) ik heb zoveel biologisch materiaal in de bak dat er voldoende micro organismen zijn die de dieren weten te vinden.

Bij een goed draaiend aquarium is het extra testen niet echt nodig, of je moet ineens een hele grote groep toevoegen. Kwaad kan het sowieso nooit.
 
Andere problemen van meteen in nieuw water gooien die misschien wel erger zijn. Zijn osmose en diffusie. als de osmotische waarde hoger is van het water dat ie gewend is raakt de vis water kwijt uit zijn lichaam. Andersom als de osmotische waarde lager is neemt de vis water op wat ook schadelijk kan zijn.

beetje omslachtig maar Ik heb dit geleerd en als je interesse hierin hebt kan ik wat aantekeningen sturen. Ik heb echter geen idee hoe erg de osmotische waarde van een zoetwater aquarium kan verschillen per bak. Dit is echter wel de reden waarom zoutwater vissen ingewikkelder zijn om over te zetten.
 
Bedankt voor de reacties allemaal! Van de 20 is er eentje die het helaas niet gered heeft, dit viel mij wel mee. Nu zal ik ook geen uitval meer krijgen door het vervoer lijkt me?
 

Terug
Bovenaan