Ik bedoel dat ik geen ammoniak kan meten met mijn teststrookje
Dat klopt, dat kan alleen met druppeltesten.
Je kunt overwegen om een losse ammoniaktest aan te schaffen. Nu vind ik persoonlijk druppeltesten aan te raden, omdat ze wat nauwkeuriger af te lezen zijn dan teststrips. Ik heb ze hier eigenlijk allemaal inmiddels in huis, die teststrips swipe ik er soms even snel doorheen als een soort eerste probe, maar het echte meten is weten doe ik met die druppeltests. Mijn aquaria zijn goed ingedraaid en hebben nu een soort cyclus, ik weet inmiddels hoe snel de boel ongeveer vervuilt (heb dat een poosje bijgehouden), daar hanteer ik dan een verversschema op, en eens in de zoveel tijd meet ik eens wat nauwkeuriger na of dat nog klopt.
Idealiter heb je dan een situatie waarin je eigenlijk nooit ammoniak of nitriet in je water meet, omdat je filtercapaciteit gewoon passend is en alles altijd wordt omgezet, en waarin dan in de loop van de tijd langzaam wat nitraat bij op bouwt (wat goed is voor je planten maar ik hoge mate niet zo geweldig voor je vissen), en die concentratie aan nitraat verdun je vervolgens door 'vuil' water in te wisselen voor vers water.
Theoretisch gezien kan je globaal wel zeggen dat als je geen nitriet (meer) meet, maar wel een steeds verder oplopend nitraat, dat dat dan ook moet betekenen dat je ammoniak wordt omgezet, anders zou je (ook nog) nitriet meten.
Los ammoniak meten geeft wel meer inzicht in je processen, want je meet meer aan je water. Maar echt noodzakelijk hoeft het niet te zijn. Mits je over een langere periode je waterwaarden goed bij houdt, zodat je weet dat je meetwaarden er eentje zijn in een reeks (dan maak je een soort curve), en je dus niet toevallig tijdens een piek meet, of tijdens juist niet een piek, als je snapt wat ik bedoel.
In jouw geval zou ik het zelf denk ik wel willen meten, omdat je aquarium nu niet stabiel draait, je al met een 'ingedraaide' bodem zit, en het ergens in de verte misschien nog mogelijk is dat je daar nog een nitraatwaarde uit meet, terwijl er niks in je filter gebeurt.