Wat is er nieuw

Hoe lang aquarium nog indraaien

Berghuis

Active member
Lid geworden
24 december 2021
Leeftijd
23
Hallo, ik had m’n bak 6 weken laten indraaien, maar toen ik terug kwam van vakantie bleek de filter al ongeveer een week niet te werken. Ik heb dus de filter vervangen, de sponzen van de filter allemaal vernieuwd (stond op het internet dat er anders schadelijke stoffen in het water konden komen) en 75% van het water ververst. De bodem blijft hetzelfde en nu vraag ik me af hoe lang jullie aanraden de bak nog te laten indraaien, ik meet nul nitriet en ik wil graag nieuwe vissen nemen.

Hallo, ik had m’n bak 6 weken laten indraaien, maar toen ik terug kwam van vakantie bleek de filter al ongeveer een week niet te werken. Ik heb dus de filter vervangen, de sponzen van de filter allemaal vernieuwd (stond op het internet dat er anders schadelijke stoffen in het water konden komen) en 75% van het water ververst. De bodem blijft hetzelfde en nu vraag ik me af hoe lang jullie aanraden de bak nog te laten indraaien, ik meet nul nitriet en ik wil graag nieuwe vissen nemen.

Ja dat is lastig, in theorie heb je dus een nieuw filter maar wel al een bodem die al 6 weken meegaat.
Hoe lang is het nu geleden dat je het filter hebt vernieuwd? vanaf dat punt + 2 weken zou ik aanhouden.
Daarna rustig aan het visbestand opbouwen, dus niet alles in 1x maar telkens met een weekje of 2 ertussen :))

Ja dat is lastig, in theorie heb je dus een nieuw filter maar wel al een bodem die al 6 weken meegaat.
Hoe lang is het nu geleden dat je het filter hebt vernieuwd? vanaf dat punt + 2 weken zou ik aanhouden.
Daarna rustig aan het visbestand opbouwen, dus niet alles in 1x maar telkens met een weekje of 2 ertussen :))
Oké dank, heb het filter vandaag pas vernieuwd, dus dat wordt 2 weken wachten helaas…

Oké dank, heb het filter vandaag pas vernieuwd, dus dat wordt 2 weken wachten helaas…

Doe je overigens wel iets aan het "voeden" van de bacteriën in je bodem en filter?
Vaak voegt men wat visvoer toe wat gaat "rotten", maar pure ammoniak is ook een optie.

Doe je overigens wel iets aan het "voeden" van de bacteriën in je bodem en filter?
Vaak voegt men wat visvoer toe wat gaat "rotten", maar pure ammoniak is ook een optie.
Ja zeker, ik doe elke dag wat vlokvoer in het aquarium

Het hangt van meer factoren af en met een goed ingedraaid filter heb ik ook wel de boden vervagen en bij heel zuinig voeren gaat dat vaak wel goed. Maar als je nog geen bewoners ebt zou ik zeker even een paar weken wachten voor alle zekerheid.

Net een leuk artikel gelezen over opstarten met salmiak. Als je nog geen bewoners hebt zou je ook goed moeten kunnen testen met salmiak. Vleugje erin doen (de juiste hoeveelheid wordt in het artikel genoemd). Als je een goede populatie filter beestjes hebt dan zou dit snel omgezet moeten worden. Als je dus binnen korte tijd de toegevoegde ammoniak niet meer meet en ook geen nitriet dan zou het moeten werken. In theorie.

de sponzen van de filter allemaal vernieuwd (stond op het internet dat er anders schadelijke stoffen in het water konden komen
Mocht het ooit weer gebeuren kun je gewoon sponzen uitspoelen en weer gebruiken.

Net een leuk artikel gelezen over opstarten met salmiak. Als je nog geen bewoners hebt zou je ook goed moeten kunnen testen met salmiak. Vleugje erin doen (de juiste hoeveelheid wordt in het artikel genoemd). Als je een goede populatie filter beestjes hebt dan zou dit snel omgezet moeten worden. Als je dus binnen korte tijd de toegevoegde ammoniak niet meer meet en ook geen nitriet dan zou het moeten werken. In theorie.
https://aquaforum.nl/threads/met-salmiak-een-aquarium-biologisch-starten-in-3-tot-4-weken.166695/

Interessant! Ik ga het proberen

De bodem blijft hetzelfde en nu vraag ik me af hoe lang jullie aanraden de bak nog te laten indraaien, ik meet nul nitriet en ik wil graag nieuwe vissen nemen.
Wat je filterbacteriën doen is ammoniak omzetten naar nitriet. En dan zijn er andere bacteriën die dat omzetten naar nitraat.

Bij een nieuw filter staat je bacteriekantoorpand nog leeg, dat betekent dat er nog geen 'arbeid' plaats vindt, dus dat ammoniak nog niet wordt omgezet naar nitriet, en dat nog niet naar nitraat.
Als je geen nitriet meet kan dat twee dingen betekenen.
- Of er zit een bacteriecultuur die je nitriet al om zet naar nitraat, dan zou je dus nitraat moeten meten
- Of er zit geen bacteriecultuur waardoor nitriet niet wordt omgezet naar nitraat, dan meet je dus 0 nitraat.

Dat tweede betekent dan ook gelijk dat er geen ammoniak wordt omgezet naar nitriet, want anders had je nitriet gemeten. Dus dan zitten er ook nog geen bacteriën die ammoniak omzetten naar nitriet.

Al je nu je water regelmatig gaat meten op deze drie stoffen (ammoniak, nitriet en nitraat) vertelt dat je waarschijnlijk wel hoe ver je filter in z'n indraaiproces is. Als je toenemend nitraat meet (als je je water niet ververst zal dit in de loop der tijd opbouwen), en daarbij al een poosje geen nitriet meer meet, kun je er denk ik wel van uit gaan dat je filter voldoende is ingedraaid. En dan in etappes vissen toevoegen, omdat je filter zich hier ook weer op moet instellen.

Veel succes! En vooral ook plezier!

Wat je filterbacteriën doen is ammoniak omzetten naar nitriet. En dan zijn er andere bacteriën die dat omzetten naar nitraat.

Bij een nieuw filter staat je bacteriekantoorpand nog leeg, dat betekent dat er nog geen 'arbeid' plaats vindt, dus dat ammoniak nog niet wordt omgezet naar nitriet, en dat nog niet naar nitraat.
Als je geen nitriet meet kan dat twee dingen betekenen.
- Of er zit een bacteriecultuur die je nitriet al om zet naar nitraat, dan zou je dus nitraat moeten meten
- Of er zit geen bacteriecultuur waardoor nitriet niet wordt omgezet naar nitraat, dan meet je dus 0 nitraat.

Dat tweede betekent dan ook gelijk dat er geen ammoniak wordt omgezet naar nitriet, want anders had je nitriet gemeten. Dus dan zitten er ook nog geen bacteriën die ammoniak omzetten naar nitriet.

Al je nu je water regelmatig gaat meten op deze drie stoffen (ammoniak, nitriet en nitraat) vertelt dat je waarschijnlijk wel hoe ver je filter in z'n indraaiproces is. Als je toenemend nitraat meet (als je je water niet ververst zal dit in de loop der tijd opbouwen), en daarbij al een poosje geen nitriet meer meet, kun je er denk ik wel van uit gaan dat je filter voldoende is ingedraaid. En dan in etappes vissen toevoegen, omdat je filter zich hier ook weer op moet instellen.

Veel succes! En vooral ook plezier!
Oké dank! En adviseert u dus komende tijd mijn water niet te verversen?

Nu heb ik geen verstand/ervaring met de salmiakmethode en is het mij niet geheel duidelijk of het hier nu gaat om testen of indraaien maar met indraaien met salmiak is het volgens mij niet de bedoeling dat er planten in het aquarium zitten omdat het licht ook uit blijft. Weet niet hoe dit bij Ts is.

Goede vraag! Naar ik begrijp zijn Algen gek op NH3 wat salmiak in wezen ook is. Dat zou je dus willen mijden. Van de andere kan zal dat in elk aquarium geproduceerd worden door de vissen. Dus je zou denken dat als de hoeveelheid niet overdreven wordt, er eigenlijk geen verschil is met een natuurlijke situatie.

Ik ben geen expert met deze methode maar volgens mij adviseert men ook deze methode te gebruiken zonder gelijk planten in de bak te doen.

Maar ik denk dat de meting zoals Barwaz die heel mooi beschreef ook zou moeten werken.

Ik weet eigenlijk niks van de salmiak methode, tot voor kort had ik geantwoord dat dat waarschijnlijk een dieet van oud-Hollands snoep zou moeten wezen 😉.

Water verversen hoeft eigenlijk pas op het moment dat de schadelijke stoffen die er in zitten zo hoog in concentratie zijn geworden dat ze gevaarlijk zijn voor wat er in je bak leeft. Nu leeft er nog niks in.
Je bacteriën zullen groeien naarmate het aanbod van om te zetten stoffen. Als je nu water ververst haal je ammoniak en nitriet uit het water, dus daarmee haal je eigenlijk 'werk' voor je bacteriën weg. Dus zullen ze minder 'personeel aannemen' en zal je bacteriecultuur minder snel groeien.

Wel zou ik voor je er nieuwe vis in zet een grote waterwissel doen. Afhankelijk van wat je aan nitraat meet, dus als er veel nitraat in zit zou ik vooral veel water wisselen om dat nitraatgehalte weer wat omlaag te brengen. Meet je minder nitraat, dan hoef je ook minder te verversen. Gebruik je een testkoffer? Dan zou ik voordat je er vis in doet en wanneer je ammoniak en nitriet 0 zijn, gewoon eens even alle testjes uitvoeren. Dan heb je ook weer iets om alles wat erna in je bak gebeurt aan te kunnen vergelijken.

Ik weet eigenlijk niks van de salmiak methode, tot voor kort had ik geantwoord dat dat waarschijnlijk een dieet van oud-Hollands snoep zou moeten wezen 😉.

Water verversen hoeft eigenlijk pas op het moment dat de schadelijke stoffen die er in zitten zo hoog in concentratie zijn geworden dat ze gevaarlijk zijn voor wat er in je bak leeft. Nu leeft er nog niks in.
Je bacteriën zullen groeien naarmate het aanbod van om te zetten stoffen. Als je nu water ververst haal je ammoniak en nitriet uit het water, dus daarmee haal je eigenlijk 'werk' voor je bacteriën weg. Dus zullen ze minder 'personeel aannemen' en zal je bacteriecultuur minder snel groeien.

Wel zou ik voor je er nieuwe vis in zet een grote waterwissel doen. Afhankelijk van wat je aan nitraat meet, dus als er veel nitraat in zit zou ik vooral veel water wisselen om dat nitraatgehalte weer wat omlaag te brengen. Meet je minder nitraat, dan hoef je ook minder te verversen. Gebruik je een testkoffer? Dan zou ik voordat je er vis in doet en wanneer je ammoniak en nitriet 0 zijn, gewoon eens even alle testjes uitvoeren. Dan heb je ook weer iets om alles wat erna in je bak gebeurt aan te kunnen vergelijken.
Thanks voor alle info! Op mijn teststrookje staat geen ammoniak, wel nitriet, is het noodzakelijk dat ik ook de ammoniak meer?

Dan is de bak dus nog bezig met indraaien. Nog even afwachten dus totdat de bacteriën die nitriet omzetten naar nitraat helemaal op stoom zijn.

Dan is de bak dus nog bezig met indraaien. Nog even afwachten dus totdat de bacteriën die nitriet omzetten naar nitraat helemaal op stoom zijn.
Ik bedoel dat ik geen ammoniak kan meten met mijn teststrookje

Oh, zo. Dus of er nitriet bij is weet je nog niet? Ja, het is wel fijn om al die waarden in beeld te hebben. Aanwezigheid van nitraat duid erop dat er bacteriën zijn die dat maken. De volgende vraag is of dat er genoeg zijn. Als je geen nitriet en ammoniak meet dan weet je ook of het er genoeg zijn om de vraag aan te kunnen.

Ik bedoel dat ik geen ammoniak kan meten met mijn teststrookje
Dat klopt, dat kan alleen met druppeltesten.
Je kunt overwegen om een losse ammoniaktest aan te schaffen. Nu vind ik persoonlijk druppeltesten aan te raden, omdat ze wat nauwkeuriger af te lezen zijn dan teststrips. Ik heb ze hier eigenlijk allemaal inmiddels in huis, die teststrips swipe ik er soms even snel doorheen als een soort eerste probe, maar het echte meten is weten doe ik met die druppeltests. Mijn aquaria zijn goed ingedraaid en hebben nu een soort cyclus, ik weet inmiddels hoe snel de boel ongeveer vervuilt (heb dat een poosje bijgehouden), daar hanteer ik dan een verversschema op, en eens in de zoveel tijd meet ik eens wat nauwkeuriger na of dat nog klopt.
Idealiter heb je dan een situatie waarin je eigenlijk nooit ammoniak of nitriet in je water meet, omdat je filtercapaciteit gewoon passend is en alles altijd wordt omgezet, en waarin dan in de loop van de tijd langzaam wat nitraat bij op bouwt (wat goed is voor je planten maar ik hoge mate niet zo geweldig voor je vissen), en die concentratie aan nitraat verdun je vervolgens door 'vuil' water in te wisselen voor vers water.

Theoretisch gezien kan je globaal wel zeggen dat als je geen nitriet (meer) meet, maar wel een steeds verder oplopend nitraat, dat dat dan ook moet betekenen dat je ammoniak wordt omgezet, anders zou je (ook nog) nitriet meten.

Los ammoniak meten geeft wel meer inzicht in je processen, want je meet meer aan je water. Maar echt noodzakelijk hoeft het niet te zijn. Mits je over een langere periode je waterwaarden goed bij houdt, zodat je weet dat je meetwaarden er eentje zijn in een reeks (dan maak je een soort curve), en je dus niet toevallig tijdens een piek meet, of tijdens juist niet een piek, als je snapt wat ik bedoel.
In jouw geval zou ik het zelf denk ik wel willen meten, omdat je aquarium nu niet stabiel draait, je al met een 'ingedraaide' bodem zit, en het ergens in de verte misschien nog mogelijk is dat je daar nog een nitraatwaarde uit meet, terwijl er niks in je filter gebeurt.

Oké dank! En adviseert u dus komende tijd mijn water niet te verversen?
Als er geen dieren in zitten zou ik dat inderdaad niet doen en gewoon volledig opnieuw indraaien. Regelmatig 'vervuilen' en ammonia, nitriet en nitraat meten. Zodra de eerste twee niet meetbaar zijn en je wél nitraat meet weet je filter zijn werk doet 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan