Wat is er nieuw

Hoe lang blijft kitnaad goed

• Onderwerp starter Onderwerp starter Basquaria
  • Startdatum Startdatum
B

Basquaria

Guest
wil een 2e hands aquarium kopen maar ben benieuwd hoe lang een kitrand/naad meegaat? kan iemand dat uit ervaring vertellen. Bedankt alvast

In principe jaaaaaren.
Ik heb ooit een bak gehad die jaren droog heeft gestaan (hamsters) weer in gebruik genomen.
Geen centje pijn.

Ik denk zelf dat er hier niemand oud genoeg is om uit ervaring te spreken, MITS de kit juist is aangebracht en onbeschadigd.

Ja,hoor. Hier waar ik nu woon,, 35 jaar geleden siliconen aangebracht.
Zit er nog steeds in.

Is idd zo geen standaard jaartal voor te zeggen.
Bertus geeft bv aan een bak te hebben die al 35 jaar staat maar er zijn ook voorbeelden van veel jongere bakken die ineens gaan lekken.
Vaak gevallen van slechte fabricage omdat er te weinig kit is gebruikt oid.

Ja je kan er moeilijk een aantal jaren op vast plakken hoor, maar als alles goed is gedaan dan hoef je je de eerste jaren zeker niet druk te maken.
Zoals John ook al zegt kan een jonge bak ook problemen geven. Hangt mede af denk ik van de kwaliteit en prijs van de bak.

Seabait zei:
Bertus geeft bv aan een bak te hebben die al 35 jaar staat maar er zijn ook voorbeelden van veel jongere bakken die ineens gaan lekken.
Seabait zei:

Lekken bij een draaiende bak die men na een tijd krijgt of na maanden/jaren stil te hebben gestaan heeft niet zoveel te maken met slechte fabricage, maar meer het slecht neer of weg zetten.
Een bak die draait en bv. slecht neerstaat(niet goed horizontaal en/of haaks)kan sneller gaan lekken.
Net als bakken die al een tijd stil staan maar niet op een goede manier worden weg gezet, daarvan zal de bak(het glas)zich zetten met alle gevolgen van dien, en als men deze deze nadien wel correct neerzet en vult met water dan is er kans dat het glas zich opnieuw zet waardoor er kans zit op lekken omdat de siliconen plots weer een andere rekbaarheid krijgt.

luc zei:
en als men deze deze nadien wel correct neerzet en vult met water dan is er kans dat het glas zich opnieuw zet waardoor er kans zit op lekken omdat de siliconen plots weer een andere rekbaarheid krijgt.

En wat zal meer rek hebben denk je,een juiste of een (te) dunne kitlaag?

Seabait zei:
luc zei:
en als men deze deze nadien wel correct neerzet en vult met water dan is er kans dat het glas zich opnieuw zet waardoor er kans zit op lekken omdat de siliconen plots weer een andere rekbaarheid krijgt.

En wat zal meer rek hebben denk je,een juiste of een (te) dunne kitlaag?

Er zullen ongetwijfeld wel eens slecht gekitte bakken tussen zitten, daar niet van.
Maar bakken die niet correct staan(zowel leeg als gevuld)zullen na een tijd zich gaan 'zetten'
deze hebben dan meer kans op lekkage.

Klopt als een bus. Luc.
Een bak scheluw neerzetten ,levert schuifkracht op.

Bij mijn kamerbak,die al 7 jaar staat,, buiten het lk achter.!!! spontaan aan de voorzijde ,onderop.
Kit uitgesneden ,schoon gemaakt,en wat dikker opgezet.
Draait nu weer 8 weken mee.

luc zei:
Er zullen ongetwijfeld wel eens slecht gekitte bakken tussen zitten, daar niet van.

Moet je maar eens hier met de lfs praten,kan hij over de "wel eens" gevallen dagen vertellen.
En niet alleen zelfgefabriekte bakken maar is zelfs van een merk een bepaald type bak uit de handel genomen ivm dit probleem.

Maar los van dat is het natuurlijk altijd sowieso verstandig om een aquarium waterpas neer te zetten.

Seabait zei:
luc zei:

Moet je maar eens hier met de lfs praten,kan hij over de "wel eens" gevallen dagen vertellen.
En niet alleen zelfgefabriekte bakken maar is zelfs van een merk een bepaald type bak uit de handel genomen ivm dit probleem.

Maar los van dat is het natuurlijk altijd sowieso verstandig om een aquarium waterpas neer te zetten.

Oke, je hebt gelijk, het ligt meestal/altijd aan slecht gekitte bakken. :juggle:

luc zei:
Oke, je hebt gelijk, het ligt meestal/altijd aan slecht gekitte bakken. :juggle:

Waar slaat dat nou weer op?

Ik geef in mijn eerste bericht vaak aan dus niet meestal of altijd.
Doe dan volgende keer mijn reactie niet van commentaar voorzien als je verder mijn motivatie van dat bericht niet wil horen.

iedereen bedankt voor de reacties. weer een stukje wijzer geworden.
En hou t graag leuk onder elkaar, tenslotte hebben we lol aan onze hobby

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan