Wat is er nieuw

hoe lang duurt het voor kalk uit je bodem is gewassen.

jan fokke

Well-known member
Lid geworden
11 augustus 2011
Leeftijd
43
Ik denk dat mijn zandbodem kalk bevat. Vorige week na verversen kH gemeten en toen was die 7 en nu net weer gemeten en toen meette ik een kH van 10. Verder heb ik er geen dingen in zitten waar kalk in zou kunnen zitten. Of iemand anders moet een verklaring hebben voor de stijging van de kH waarde.

Vreemd, wat voor soort en eventueel merk bodem gebruik je?
Heb je ook je ververswater op KH gemeten?

soort weet ik niet bodem zat er al in toen ik het aquarium kocht maar toen ik overstapte op zuid amerikaans wel bodem getest op kalk en hier geen kalk in aangetroffen.

Gebruik tegenwoordig osmose water aangelengt met leidingwater (leidingwater is hier 14) als ververs water sinds 3 a 4 weken. (zie foto album). Vorige week was aquarium water had kh van 10 en verver water van 5 dus zou dan uit moeten komen op ongeveer 6 a 7 toen ook gemeten in aquarium.

Of kunnen er ook andere waarden van toepassing zijn op de stijging van de kH.

Deze bodem is dezelfde als toen het nog een malawi bak was?

Heb je destijds bijzondere toevoegingen gedaan voor het malawi biotoop?

Ik kan me voorstellen dat er destijds, met de hoge KH (carbonaat hardheid) verl carbonaten zijn neergeslagen in de bodem.
Deze komen nu vrij, omdat je osmose water gebruikt.

Als de bodem zelf geen kalk bevat, moet het toch een keer ophouden.
Ik heb destijds wel mijn bodem moeten vervangen. De bodem bevatte kalk.

Naar mijn weten zijn er geen speciale toevoegingen aan de bodem toegevoegd (toen ik aqua kocht was het al malawi).
Ja er moet uit eindelijk wel een balans in komen alleen hoop ik niet dat dit een paar weken of maanden gaat duren.
En om de hele bodem te gaan moeten vervangen zie ik ook niet heel erg zitten planten doen het nu wel mooi goed

Met Malawi heb he hoge PH.
Zuid Amerikaan wordt het water zachter, lagere PH. Dan lost de kalk ook op.

Oke maar dan moet er toch op een gegeven moment een evenwicht ontstaan in het water

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan