hoe lang gaat een co2 fles mee voor ze leeg is?


wfa

Member
Lid geworden
12 september 2020
Berichten
14
Leeftijd
66
dag, ik ben nog maar twee weken bezig met Co2 toevoeging. Ik geef 100 bellen per minuut. Weet iemand hoelang je ongeveer met een Co2 fles van twee kg kan doen?
 
Ik geef ongeveer 120 bellen met een fles van 2 kilo en schat dat ik er zo n 4-5 maanden mee doe dus ik denk dat je met 100 bellen zo n 5-6 maanden ermee kan doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: wfa
Helemaal afhankelijk van hoe lang het aan staat.
Hele dag non stop aan of via een pH controller uit aan uit aan etc.
 
Helemaal afhankelijk van hoe lang het aan staat.
Hele dag non stop aan of via een pH controller uit aan uit aan etc.

Dat klopt inderdaad en het hangt ook af van de kraanwaterwaarden en wat je wil bereiken nog. Heb je een hoge kh dan is meer co2 nodig om de gewenste ph te bereiken en wil je een lage ph dan heb je ook meer co2 nodig. Het is dus lastig om aan te geven hoelang je ermee doet en mijn getallen zijn dan ook meer hier van toepassing maar voor hetzelfde geld doe je er langer of korter mee.
 
5 maanden hier voor 450L teveel bellen om te tellen, 10m geleden gevuld bij voornegas 7,- 2L 😍
 
Bij normaal gebruik en ervan uitgaande dat je een grootte fles hebt die past bij de grootte bak, doe je er 4-6 maanden mee. Loont overigens ook om gewoon een reserve fles te hebben, zodat je planningstechnisch geen rare fratsen hoeft uit te halen om 'm bij te vullen voordat ie je co2-systeem weer inschakelt. ;)
Reservefles kan ook gewoon een 0,5 literflesje zijn natuurlijk.
 
Ik doe met een 10 Kg fles zo'n 9 maanden. 720L plantenbak met 320 Watt aan Ledlicht erboven. Ik zorg beestal dat ik 5 Gas-cilinders in huis (garage) heb. daardoor hoef ik maar eens per 3 a 4 jaar nieuwe cilinders te bestellen/ruilen.
 
Ik heb er 3 en vroeger had ik 1 op reserve maar nu ik maar 1 bak met co2 heb kan ikm2 op reserve houden. Gelukkig zit het vulstation hier rij dichtbij dus vullen is vrij makkelijk.
 
5 maanden hier voor 450L teveel bellen om te tellen, 10m geleden gevuld bij voornegas 7,- 2L 😍
Dat zijn betere prijzen.
Kan je daar gewoon je eigen fles laten vullen, of moet je een fles van hun hebben?
 
Op dit moment ben ik met de 13e maand bezig met een 6 kg. fles. Daar heb ik er twee van zodat ik kan wisselen. Het vullen van zo'n fles kost 22 euro. Hij is gekoppeld aan een planten bak, een Juwel Rio 180, met intensieve belichting.
 
Omdat het hier toch al over co2 gaat. Hoelang duurt het voordat co2 bij wisselen uit het water is?
 
wisselen?
Water wisselen bedoel je of fles wisselen?
Of bedoel je hoe lang kan je op je co2 in je water doordraaien terwijl de fles wordt gewisseld?

Ik heb voor dit doel 2 flessen.
Bij mij vrij grote bak plus bioloog is de hele nacht de CO2 uit en verschil in pH is 0.3 tussen avond en ochtend.
Dus je kan bij een lege fles echt wel effe naar de gas vuller heen en weer zonder dat nu alles in elkaar stort.
 
wisselen?
Water wisselen bedoel je of fles wisselen?
Of bedoel je hoe lang kan je op je co2 in je water doordraaien terwijl de fles wordt gewisseld?

Ik heb voor dit doel 2 flessen.
Bij mij vrij grote bak plus bioloog is de hele nacht de CO2 uit en verschil in pH is 0.3 tussen avond en ochtend.
Dus je kan bij een lege fles echt wel effe naar de gas vuller heen en weer zonder dat nu alles in elkaar stort.
Optie nummer 2 ! Bij fles wisselen inderdaad. 0.3 ph in een nacht is inderdaad goed te overzien.
 
Dan heb je veel verlies.
Zelfde waterwaarden bij mij op iets grotere bak en doe er 5 wk mee.
Wow ik doe er minstens 3 maanden mee. Kh4 en ph6.6. Wel zo,n dual stage van co2art. Heb er 7 maanden mee gedaan al zat ik de eerste maanden niet op 6.6 maar ongeveer 7.0. Heb wel ph verlagende soil.
 
Wow ik doe er minstens 3 maanden mee. Kh4 en ph6.6. Wel zo,n dual stage van co2art. Heb er 7 maanden mee gedaan al zat ik de eerste maanden niet op 6.6 maar ongeveer 7.0. Heb wel ph verlagende soil.
Met ph verlagende soil gaat je KH/PH tabel niet op, hoop dat je de co2 concentratie bepaald middels een dropchecker
 
Met ph verlagende soil gaat je KH/PH tabel niet op, hoop dat je de co2 concentratie bepaald middels een dropchecker

Ik ben dat met je eens ondanks een statement dat het wel werkt in een topic nog niet zolang geleden.
 
Even off topic maar voor degene die het leuk vinden kun je hier het e.e.a lezen over de tabel:

 
Met ph verlagende soil gaat je KH/PH tabel niet op, hoop dat je de co2 concentratie bepaald middels een dropchecker
Heb nog geen goede test gevonden voor het meten van mijn co2. Cornelius heeft wel een goede test (ph drop) alleen die durf ik niet met vissen.

Gebruik de kh/ph tabel wel als referentie alleen weet dat het er een marge naast zit. Mijn dropchecker is groen maar dat was die ook al toen ik 50bpm toevoegde. Misschien dat ik nog een 35ppm dropchecker koop om het verschil te zien.

Bij vervangen van fles heb ik weer de kh/ph tabel gebruikt als referentie maar kijk vooral naar mijn vissen bij verhogen van de co2. Al durf ik door de kh/ph tabel niet lager te gaan dan 6.6ph 😁
 
Misschien dat ik nog een 35ppm dropchecker koop om het verschil te zien.
Je kan toch alleen vloeistof kopen voor 20 en 30mg co2?
Vindt de co2art niet echt duidelijk blauw-groen heb dan liever dat ik het verschil tussen beide kan zien.

:stars:
Je bedoelt dus 20 of 30ppm vloeistof?
Want zoals John al zegt denk ik ook dat een 35ppm vloeistof eigenlijk nergens verkocht wordt... :juggle:
Tenzij je ze gaat aanmaken met broomthymolblauw en zelf gemengd KH-water natuurlijk?
 

Terug
Bovenaan