Wat is er nieuw

hoe lang met 2 kilo fles?

hanmar

Well-known member
Lid geworden
18 augustus 2011
mijn bak is 500 liter(460 liter netto)veel planten een beetje oppervlakte beweging.
de 2 kilo fles staat er nu 5 1/2 week op en de flesdruk loopt terug,een teken dat de fles leeg raakt.kan dit ongeveer kloppen?
mijn dennerle "eitje" is mijn mooi groen. ongeveer 150 bellen per min.

grt hans.

Ik had op mijn vorige aquarium (150 liter) 60 bpm. Daar deed ik 10 maanden mee.
Wel met een magneetventiel, dus als de lampen uit zijn geen toevoer van CO2.
Dus ik vind dat jou fles best wel snel leeg gaat.

heb ook een magneet ventiel,11,5 uur licht en 10,5 uur toevoer van co2.
alles is gecontroleerd dicht.

grt hans.

Misschien zat er geen 2kg in de fles. Toch maar vooraf wegen, als deze leeg is.

Ik heb een 190 literbak en doseer 150 bellen en doe er 4-5 maanden mee. Kh is 4 en de ph daalt dan van 7.8 naar 6.6

biljoenblik zei:

is inderdaad een mogelijkheid.
niet aan gedacht(gekocht bij veldhuis)

grt hans

De kans dat hij niet voldoende was gevuld is er natuurlijk altijd.

hanmar zei:
biljoenblik zei:

is inderdaad een mogelijkheid.
niet aan gedacht(gekocht bij veldhuis)

grt hans

Beste Hanmar,

Kom een keer langs met de fles, dan kijken wij dat hier even na en mocht blijken dat het aan de fles ligt, ruilen wij dese even om voor een fles die dan wel goed is.

Met vriendelijke groeten,
Harry

Bedankt voor het aanbod ,Harry maar is me toch echt te ver.

Grt.hans

Heeft er iemand een idee hoeveel bellen een 500 ml fles afgeeft voor hij leeg is? Kan ik berekenen wanneer ik een reserve fles moet kopen.

Hoeveel bellen geef je dan nu?? Zover ik weet is er een formule voor maar hoe die is kan ik niet zo zeggen.

jessicapilon zei:
Hoeveel bellen geef je dan nu?? Zover ik weet is er een formule voor maar hoe die is kan ik niet zo zeggen.
Is er iemand die die formule wel weet?

ik kan het zo snel ook niet vinden voor je. Hoelang je doet met een fles hangt van meer factoren af maar er moet ook een formule zijn dacht ik om het aantal bellen co2 te berekenen.

willy99 zei:
Heeft er iemand een idee hoeveel bellen een 500 ml fles afgeeft voor hij leeg is? Kan ik berekenen wanneer ik een reserve fles moet kopen.

Je kan ook de fles wegen voor je hem aansluit en dan na bv 1 week weer opnieuw wegen. Dan weet je hoeveel gram je hebt verbruik en ook hoelang je ongeveer met de fles kan doen.

jessicapilon zei:
willy99 zei:

Je kan ook de fles wegen voor je hem aansluit en dan na bv 1 week weer opnieuw wegen. Dan weet je hoeveel gram je hebt verbruik en ook hoelang je ongeveer met de fles kan doen.
Ja op die manier kun je het ook uitrekenen idd.
Hoop dat ik er aan denk als ik hem weer heb laten vullen...

Zet hem gelijk op de weegschaal, bij je bak.
Kan je zo kijken.

Bertus zei:
Zet hem gelijk op de weegschaal, bij je bak.
Kan je zo kijken.

LOL - natuurlijk, Bertus je hebt helemaal gelijk!
Ik ben niet helemaal wakker geloof ik 😉

500 ml weet ik niet, 500 gram = +/- 4 miljoen bellen

Als je de druk in de gaten houdt weet je ook wanneer je fles bijna leeg is. Van zodra de druk begint te zakken begin je aan de laatste 5% CO2.

Bedankt Gapak maar ik vind het wel raar. Dat is in mijn 2 kilo dus 16 miljoen bellen.
Als ik dat deel door 150 bellen per minuut dan kom ik op 106.666.666 minuten aan co2.
Dat gedeeld door 60 minuten is dan 1.777,777 uren en dat delen door 8 uur per dag is 222 dagen co2.
Maar bij 5 maanden is de fles leeg en ik doe er dus niet ruim 7 maanden mee zoals mijn berekening laat zien. Hoe zou dat dan kunnen??

Bij je berekening hou je geen rekening met de foutenmarges. Want het is waarschijnlijk niet exact 2 kg CO2 in je fles, het zijn niet exact 16 miljoen bellen per 2 kg, het zijn waarschijnlijk niet exact 150 bellen per minuut, en 8 uur, is dat timergestuurd? Maar die timer is waarschijnlijk niet perfect dat het exact 8 uur aan gaat.

Herhaal ik jou berekening maar dan met alle onzekerheden ingecalculeerd dan kan ik alleen zeggen dat de fles in jou situatie tussen de 3 en de 11 maanden zou moeten meegaan en dus klopt het dat ze na 5 maanden leeg kan zijn.

Haha, ja ok zo klopt het wel weer dus. Ja natuurlijk zijn er foutmarges maar dat het zo uiteen kan lopen had ik niet verwacht. Dan is 5 dus niet zo gek nog niet begrijp ik 😉
Nu snap ik waarom ik dacht dat de berekening niet klopte. bedankt voor de uitleg :thumbs: .

Volgens de app Aquarium Calculator zou je met deze gegevens bij 24 uur per dag CO2 toevoer hier 4,4 maanden mee moeten kunnen doen.

Wanneer de CO2 12 uur uit gaan tijdens de nacht, dan wordt dit theoretisch 8,8 maanden.

Ik gebruik zelf een 500 grams fles, maar merk dat ik ook sneller leeg dan volgens de calculatie, maar zoals hierboven aangegeven zijn er genoeg foutmarges welke koud niet meeberekent worden.

Blijft dus een kwestie van zoeken en praktijkervaring opdoen.......\

Misschien ook de waterkwaliteit/hardheid meenemen? Hebben we het over een plantenbak met veel of weinig planten. Of wellicht een wat rotsachtiger geheel? Er zijn nogal wat factoren die meebepalen...

Groet,
Ben

Ja het is afhankelijk van vele factoren natuurlijk. Oppervlaktebeweging kun je ook nog noemen.
Dus aangeven hoelang een fles exact mee zal gaan is een mission impossible.

Haha, ja ok zo klopt het wel weer dus. Ja natuurlijk zijn er foutmarges maar dat het zo uiteen kan lopen had ik niet verwacht.

Tja, als je gaat rekenen met fouten dan merk je altijd dat de fout van de diverse factoren nog zo klein mag zijn, door die fouten mee te nemen in berekeningen worden ze alleen maar groter en groter (het omgekeerde, een kleiner wordende fout is zelden waar).

Misschien ook de waterkwaliteit/hardheid meenemen? Hebben we het over een plantenbak met veel of weinig planten. Of wellicht een wat rotsachtiger geheel? Er zijn nogal wat factoren die meebepalen...

Als je uitgaat van een bepaald debiet waarmee CO2 gedoseerd wordt hebben deze factoren geen invloed op de berekening.

Even rekenen...

1kg vloeibare co2 is 0,536m3 bij 20�C
Er van uit gaande dat een bel 0.2ml is(4 druppels water)
Zitten er 2680000 bellen in 1kg co2.

In een basis aquarium aan 30 bellen per minuut zou dat komen op 62 dagen continu co2 gebruik.

Nu topic goed gelezen 🙂

150 bellen/min,
297 uren co2 per kg. 🙂

Dit is een pure schatting omdat ik niet weet hoe groot uw bellen zijn.
Maar 0.2ml/bel lijkt me heel aannemelijk.

Volgens Gapak zitten er in een 500gram fles zo n 4 miljoen bellen. Dat scheelt nogal 😉.
Precieze schatting is moeilijk denk ik.

Het enige wat je met zekerheid kan zeggen is hoeveel kubiek een kg co2 is.
De grootte van een bel hangt van de druppelteller af.
Zou je in principe ook nog kunnen testen, maar wordt wat omslachtig.

Maar volgens mij is gapak er van uit gegaan van 0.05ml per bel. Dus de grootte van een druppel water.
Mijn ervaring is dat co2 bellen meestal wat groter zijn in druppeltellers.

1kg vloeibare co2 is 0,536m3 bij 20�C

Volgens mij maak je hier een fout, 1 kg vloeibare CO2 is natuurlijk geen halve kuub, dat zou niet in mijn CO2-flesje raken.

Wat wel klopt is dat 1 kg gasvormige CO2 = 0,536 m� bij 15�C (denk dat je dat bedoeld, 20�C kom ik op 0,547 uit) �n bij 1 atmosfeer. De druk in de bellenteller is natuurlijk hoger aangezien de CO2 nog in het aquarium moet raken, dus daar klopt de berekening al niet meer.

De grootte van de bel doet er dus helemaal niet toe, tenzij je een manometer op je bellenteller gaat zetten, wel hoeveel CO2 daarin zit. Volgens de FAQ van JBL is dat ongeveer 0,125 mg. Daar ben ik vanuit gegaan al zal dat natuurlijk ook heel erg verschillen bij diverse systemen (belgrootte, druk, ....) vandaar dat ik de fouten ben gaan meenemen in de berekening. En zo bekeken zal zelfs bij hetzelfde systeem de hoeveelheid CO2 in een bel die door het systeem wordt gejaagd aan een debiet van 30 bellen per minuut niet gelijk zijn aan de hoeveelheid CO2 die door het systeem wordt gejaagd aan een debiet van 100 bellen per minuut. Een hoger debiet is namelijk een hogere stuwdruk volgens mij dan ook minder manometrische druk (aangezien er niet zoveel veranderd aan de rest van het systeem, de druk in het aquarium blijft gelijk en het afsluitertje aan de CO2-fles verschil sowieso om dit debiet te halen) en dus krijgen de bellen een lagere dichtheid. Hoe hoger het debiet, hoe minder CO2 er dus in een bel zit.

Zware kost op de late avond.
En natuurkunde is voor mij al weer wat jaartjes geleden.

P*V/T=C is het volgens mij :book:

Maar toevallig heb ik momenteel door omstandigheden 2 bellentellers achter elkaar zitten, en ik kan jullie vertellen dat het verschil in bellen meer dan een factor 2 is 🙄

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan