Hoe lang verlichting aan bij opstarten en daarna?


P

papegaai01

Guest
Ik ben druk bezig met mijn aquarium. Ik heb alleen even een vraag over verlichting.

1. Hoe veel uur per dag moet je deze aanzetten bij het indraaien?

2. Als de bak is ingedraaid en er zitten vissen is hoe lang heb je dan het licht aan per dag? En van hoe laat tot hoe laat?


In de winter is het in de ochtend donker, gaat de verlichting dan langer aan per dag?


Alvast bedankt.
 
Veelal wordt 8 uur aangehouden, maar dat kan verschillen, zelf heb ik de verlichting heel laag staan ( gedimd) en kan het daardoor ook langer aan hebben.
Dus gemiddeld 8 uur per dag, zowel met de opstart als met vissen erin.
 
Dank voor de snelle reactie. Ik werk zelf overdag en wil in de avond nog genieten van mijn aquarium. Kan ik bijvoorbeeld het licht om 14:00 aandoen en om 22:00 weer uitdoen? En kan dat ook tijdens de wintermaanden aangezien het dan in de ochtend nog donker is.
 
Een plant heeft een bepaalde licht behoefte welke hij in een dag nodig heeft, hoe je dat verdeeld is niet zo belangrijk, ook hebben de verschillende planten veel of minder licht behoefte, rode planten veel meer dan b.v. een Echinodorus, dus dat zal je een beetje moeten aankijken ook de plaatsing in de bak is van belang, een rode plant zo dicht mogelijk bij de lichtbron( meest midden van de bak) en een Anubias er juist weer zo ver mogelijk er vanaf.
 
Zoals Ton al aangeeft is doorgaans 8 uur voldoende en wanneer je dat laat aangaan is minder van belang. Wat nog een rol kan gaan spelen is dat tot 2 uur er wellicht veel lichtinval in de bak is en daar moet je denk ik wel rekening mee houden (vooral als het zonlicht is).
 
Mijn verlichting gaat geleidelijk aan om 14u en gaat geleidelijk uit om 00:00 uur.
 
Mijne staat aan van 10:00 tot 22:00
Foto periode is 8 uur (dan is het licht sterk genoeg voor fotosynthese)
 
Hoe doe je dat met voeren dan? Ik neem aan dat je dat moet doen als het licht aangaat?

Ik sta op 6:45 op en vertrek om 7:30. Ik ben dan rond 18:00 weer thuis,
 
Ik zou voeren als het licht aan is of eventueel als er voldoende daglicht in de bak valt. Ik voer ook vaak rond 8 uur en dan is het licht nog uit maar met het daglicht zijn ze al wel wakker en zien het voer gelijk.
 
Ik zou voeren als het licht aan is of eventueel als er voldoende daglicht in de bak valt. Ik voer ook vaak rond 8 uur en dan is het licht nog uit maar met het daglicht zijn ze al wel wakker en zien het voer gelijk.
Maar hoe doe je dat in de winter dan? Dan is het om 8 uur nog donker.

Wat ik eigenlijk wil gaan doen is om 6:30 licht aan en om 10:30 uit en dan om 14:30 weer aan en dan om 22:00 weer uit. Zoiets dus
 
Dat kan ook want zelf hanteer ik een pauze van 12 tot 2 tussen de middag. Om 8 uur is het buiten nog donker dan maar goed de kamerverlichting is ook redelijk te noemen en dan zie je toch dat ze al wel wakker zijn. Maar het is ook geen probleem als je voert wanneer je thuiskomt hoor.
 
Top, dank je wel voor de antwoorden
 
Hahaha ja die heb ik wel gehad :)
 
Toch geen Ara ?? Een grijze roodstaart of een Amazone zeker ?

Aantal jaren geleden gehad toen ik nog groter woonde. Een koppel Amazone papegaaien en een koppel roodstaart papegaaien en een witkuif kaketoe
 
Aantal jaren geleden gehad toen ik nog groter woonde. Een koppel Amazone papegaaien en een koppel roodstaart papegaaien en een witkuif kaketoe
Zo'n witkuif kaketoe is echt zo'n mooi dier als hij die kuif open zet en kon die spreken ?
Ik zou al zo lang zo'n mooie vogel willen houden maar als die begint te krijsen dan krijg ik gegarandeerd last met mijn buren.
 
Aantal jaren geleden gehad toen ik nog groter woonde. Een koppel Amazone papegaaien en een koppel roodstaart papegaaien en een witkuif kaketoe
Dan had je toch wel enorm veel spijt dat je ze moest weg doen want die kunnen redelijk oud worden he.
 
Zo'n witkuif kaketoe is echt zo'n mooi dier als hij die kuif open zet en kon die spreken ?
Ik zou al zo lang zo'n mooie vogel willen houden maar als die begint te krijsen dan krijg ik gegarandeerd last met mijn buren.

Ja die kon spreken. Had toen een vrijstaande woning dus geen problemen. Maar zou niet gauw weer papegaaien nemen. Echt heel veel week
 
Aquarium maakt geen lawaai he en heb je zo geen vuil van zoals van vogels.
 

Terug
Bovenaan