hoe lang voordat een nieuw filter goed is ingedraaid?


A

accw

Guest
Hi allemaal, even een ingeleide vraag met hopelijk een kort antwoord.

Ik heb afgelopen week een nieuw aquaiumpje aangeschaft en ingericht. (opschaling vanuit een Cube 20L)
Deze (aquafish Start 50L) staat nu in te draaien.
Nu heb ik deze ingericht met een nieuwe bodem maar wel met hout, stenen en planten (en een aantal liter water) uit de goed draaiende Cube 20.
Doordat ik de de Cube 20 heb af moeten breken zijn de bewoners na 24 proefdraaien (heel langzaam wennend) al overgegaan in de nieuwe bak.
De oude interne pomp heb ik steeds draaiende gehouden in de Cube totdat de nieuwe bak gereed was en draaide met de nieuwe pomp en is deze ook verhuisd.
Op dit moment heb ik dus alles over in het nieuwe aquarium en deze draait met 2 pompen.

Ik heb dit zo gedaan om het nieuwe aquarium zo snel mogelijk van de nodige biocultuur te voorzien plus dat de oude pomp nu al gelijk het water biologisch filtert.
De vissen en garnalen lijken super tevreden dus nu is eigenlijk alleen de vraag......

"Hoe lang zal ik de oude pomp in het aquarium laten hangen / Wanneer is de nieuwe pomp in staat de biologische filtering over te nemen?)

Alvast bedankt voor het meedenken.

mvg,
Alex
 
Nu heb ik deze ingericht met een nieuwe bodem

Op dit moment heb ik dus alles over in het nieuwe aquarium

Omdat je een nieuwe bodem hebt liggen moet je toch bedacht zijn op een NH3/4 en NO2 piek. Heel voorzichtige/weinig voeren is het devies.


"Hoe lang zal ik de oude pomp in het aquarium laten hangen / Wanneer is de nieuwe pomp in staat de biologische filtering over te nemen?)

Minimaal 4 weken in mijn ogen, ik zou het zelf nog langer doen, week of 6.
Denk er aan dat als je een van de filters weghaalt, je ook de helft van de biologische media weg haalt, dus wederom de bak in de gaten houden en terughoudend voeren.

Meten = weten.

Edit: kun je het filtermateriaal van het oude filter niet kwijt in het nieuwe?
 
Hi Nicole,

Dank je voor info en waarschuwing.
Ik wil zo snel mogelijk van het oude filter af omdat er nu heel veel stroming is in de bak. Ik ben bang dat ik penseel- en baardalg ga krijgen als ik dit zo houd.
Ik heb de pompjes al zoveel mogelijk geknepen en ze zo gericht dat elkaar niet versterken.

Ik zal het water de komende tijd veel verversen om zo de pieken te voorkomen.
Meten is weten (mee eens) maar weet wat je meet (mijn toevoeging ;-) )
Als moleculair bioloog en in het bedrijfsleven was "meten" en daarop conclusies trekken mijn dagelijks werk. Ik heb alleen wel geleerd dat je ook heel voorzichtig moet zijn.
Als meet instrument voor het aquarium water heb ik zo'n testkit van JBL (ProScan) waar je mbv je telefoon en kleurenkaart je teststrip kan aflezen.
Lekker makkelijk en gelijk een overzicht van veel waarden MAAR.... weet wat je meet...
Ik heb verschillende telefoons en belichtingsomstandigheden geprobeerd en de verschillen in waarden zijn vaak groot.
Het vertrouwen is hiermee redelijk verdwenen.

Hoe meet jij?
 
Ik wilde net al zeggen dat die JBL proscan als onbetrouwbaar bekend staat.

Ik meet met druppels, heb de Sera koffer, in het verleden de duurdere JBL, maar de goedkopere koffer van Colombo is net zo goed. Dit https://www.wesdijk.nl/dieren/watertesten/155-wespro-testkoffer-1000000001075.html is ook Colombo trouwens.

En dan nog, druppeltesten zijn ook nog maar indicaties. Of je moet al heel exact bv 5 of 10 ml kunnen afmeten en er moet uit elk flesje een even grote druppel vallen. Helaas is dat niet altijd het geval - toch geeft het in mijn ogen een zeer goede indicatie. Of ik nou bv 9 of 12 NO3 in mijn bak heb zitten, waarschijnlijk lees ik met bijgevoegde kaart dan 10 af.

Testen in zo'n situatie geeft mij wel rust. En tijd... je bespaart jezelf denk ik ook onnodige waterwissels.

Ik denk dat het zou volstaan als je een NH3/4 en NO2 test in huis hebt, tenzij je ook nog andere waardes wil meten in de toekomst. Dan is de aanschaf van een koffer bij mijn weten goedkoper.
 
Om vrij zeker te zijn zou ik alles rustig 4 weken laten indraaien als dat kan.
 
@NicoleE

Dank je.
Mijn local fish shop heeft Colombo materialen dus daar zal ik eens gaan neuzen.
Misschien dat ik eerst van die teststrips koop en naast de JBL gebruik.
Ik lees ze liever met het oog af dan dat ik het aan mijn camera over laat.
En het is inderdaad meer ter indicatie dan dat een hele zuivere waarde nodig is.

Thanx again :)
 
Ik zou gewoon druppeltesten kopen en voor dik 35 euro heb je al een koffertje met de belangrijkste testen.
 
thanx @jessicapilon voor je input... ik laat deze dan nog maar even hangen :)
Ik weet niet precies wat je bedoelt met "ik laat deze dan nog maar even hangen"...

Teststrips (ik was eigenwijs) in het algemeen staan als onbetrouwbaar bekend. Heb zelf wel eens gehad dat er NO2 werd gemeten met de strips, mee na met de druppeltest en er zit niks in. Er zijn velen met dit soort ervaringen - of resultaten die heel erg afwijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: accw
Zelf zou ik helemaal geen teststrips gebruiken maar veel mensen weten dit niet en denken dat ze een goede indicatie krijgen hiermee echter is dit niet de realiteit. Laat ik zeggen dat ik ooit met strips ben begonnen hoor:deal:
 
  • Leuk
Waarderingen: accw
Ik geloof dat de strips wel een aardige indicatie kunnen geven, maar de JBL Proscan is afhankelijk van de camera en die blijkt tussen de verschillende apparaten erg af te wijken.
Tussen de verschillende Samsung telefoons vond ik bizar veel variatie die ook nog eens afhankelijk was van de hoeveelheid licht (onder normale omstandigheden).
Ik heb dan liever een setje waarbij ik zelf naar controle kleurtjes kijk. Maar jullie hebben gelijk dat de druppeltesten betrouwbaarder zijn.
Voorlopig gebruik ik mijn huidige teststrips op en ververs bij twijfel een deel van het water.
 
plaatje bij praatje
aquarium.jpg
 
Nogmaals wat hierboven gezegd wordt. Waarom zou je geld uitgeven aan iets wat toch niet klopt.

Ik had ook een proscan en test strips.
Proscan gaf nitriet 1 aan.
Strips ook

Druppeltest gedaan nitriet 0 2x getest en 1 op de oppervlakte en 1 zo een 5cm boven bodem.

Beide keren nitriet 0.
 

Terug
Bovenaan