Ik heb inmiddels ondervonden dat ik in mijn aquarium toe kan met de helft van de dosering en dus ook de helft van de verversing.Wat ik doe:
-Zonnepanelen (terugverdientijd 4 jaar, door ze zelf te leggen)
-Huis wordt verwarmd (en gekoeld) door Airco's. Die zijn nog iets zuiniger dan een gewone Lucht/Water warmtepomp.
-Verversingen 720L aquarium, water komt uit de warmtepompboiler. Boiler was bijna gratis (100% subsidie).
-Elektrische verwarming aquarium staat alleen aan overdag
-Koeling aquarium d.m.v. de airco's.
-Ledverlichting in plaats van T5 (bespaart zo'n 10% energie, niet zo veel dus).
-Ledverlichting (watergekoeld) koel ik d.m.v. een slang door de grond in de kruipruimte. Het zou eigenlijk mooi zijn om hier in de winter de bak mee te verwarmen maar dan heb ik weer iets van een warmtewisselaar nodig en dat kost te veel ruimte.
Airco's zijn vandaag de dag zéér zuinig, in tegenstelling tot wat sommige mensen denken (energieslurpers).
Het aquarium zelf aansluiten op een warmtepomp heb ik nog wel overwogen maar is eigenlijk (voor mij) de moeite en investering niet waard, omdat ik maar erg weinig stroom kwijt ben aan aquariumverwarming. Het zijn vooral de 50% verversingen (EI methode) die veel energie kosten, en dat water laat ik dus wel uit mijn warmtepompboiler komen.
Ik heb inmiddels ondervonden dat ik in mijn aquarium toe kan met de helft van de dosering en dus ook de helft van de verversing.
Met het meten en bijhouden van je waardes kan je erop sturen om een minimale verversing te doen en minimaal bemesting hoeft toe te voegen
Uiteraard, maar over het hele jaar genomen leveren zonnepanelen flink wat op. Zeker zo lang de salderingsregeling er nog is.Blijft een mooi onderwerp dit
Paar kanttekeningen
Leuk zonepanelen maar zijn eigenlijk maar een beperkt aantal maanden echt rendabel lees uitgave/opbrengst je zult echt van late lente en zomer maanden moet hebben.
Beter gewoon gelijk van het gas af. bespaar je 200 euro per jaar aan gas vastrecht. Hybride is het net niet.Combi warmte pomp cv geld eigenlijk het zelfde verhaal zomers doet het geen moer en in de winters heeft het gebeuren toch weer gas nodig om de boel draaiende te houden (lees warmte)
mooi voorbeeld is hier de afgelopen maand Bekijk bijlage 286473
Blijft een mooi onderwerp dit
Paar kanttekeningen
Leuk zonepanelen maar zijn eigenlijk maar een beperkt aantal maanden echt rendabel lees uitgave/opbrengst je zult echt van late lente en zomer maanden moet hebben.
Combi warmte pomp cv geld eigenlijk het zelfde verhaal zomers doet het geen moer en in de winters heeft het gebeuren toch weer gas nodig om de boel draaiende te houden (lees warmte)
mooi voorbeeld is hier de afgelopen maand Bekijk bijlage 286473
Heb ten opzichte van december vorig jaar 12 m3 minder gas verbruikt en 150 kw meer elektra dus of het zoden aan de dijk zet
Daarnaast moet je bij de installatie van hybridecvketel of warmte pomp de opbrengst van je radiatoren ook mee nemen hier in kamer 20m3 al capaciteit bij moeten plaatsen (kreeg het met moeite naar de 20.5 graden)
Douche en slaapkamer is ook niet echt lekker warm te krijgen of duurt te lang
Kortom of zon gebeuren nu echt pretig is te noemen en of het echt kosten gaat besparen we gaan het zien
Zie je nu, een goudvis is dus toch een warmwater vis.En -20 graden is altijd nog steeds 253 graden kelvin. Dus absoluut gezien erg warm!!
Zal altijd een discussie blijven.
Maar mensen worden bang gemaakt met de “bijnaam” van waterstof.. “knalgas”
Net als nucleaire energie is er een keer iets heel erg mis gegaan en word iedereen bang gemaakt met dat voorbeeld.
Kijk maar naar Edison - tesla..
Nikolai had de wisselspanning al uitgevonden en voorzag daarin de toekomst, Edison ging iedereen bang maken met wisselspanning en zeggen dat gelijk veiliger was etc.
Terwijl we (toen en) nu weten dat wisselspanning net zo veilig is en voordeliger te produceren en transporteren is.
Nee er wordt hier niet aan de thermostaat gedraaid staat op 20.5 graden vast en dan gebeurt er ditJe moet met die warmtepomp wel wat anders omgaan dan cv. Zeker met een hybride.
Als jij net als vroeger die thermostaat een zwieper geeft. Dan gaat die gelijk in de gas modus.
Maar houd jij je huis op constante waarde. Dus geen (of minimaal) nachtverlaging. DAn kan je bijna zonder gas.
Het gevaar met hybride toestellen is, dat ze snel op gas overgaan. Als je ineens teveel vraagt.
Dus met slimmer stoken. Kun je echt alleen je WP gebruiken.
Nou ik weet niet hoe jij rendabel ziet bij mij is iets rendabel als het iets opbrengt in de wintermaanden doet dat het dus nietUiteraard, maar over het hele jaar genomen leveren zonnepanelen flink wat op. Zeker zo lang de salderingsregeling er nog is.
Dus tsja, een beetje rendabel in de winter en zéér rendabel in de zomer maakt nog altijd 'rendabel' over het hele jaar. Dus ik snap je punt eigenlijk niet.
Is zeker om te janken.Nee er wordt hier niet aan de thermostaat gedraaid staat op 20.5 graden vast en dan gebeurt er dit Bekijk bijlage 286479 tot 17 uur is de cv/warmtepomp verantwoordelijk voor het gas verbruik is ook niet zo raar wan de gemiddelde dag temperatuur lag hier rond de 2.2 graden
das gewoon niet voldoende om alle warmte door de warmte pomp te laten opwekken.
de opbrengst van zonnepanelen is hier verwaarloosbaar sterke nog gisteren helemaal niets Bekijk bijlage 286480 en zo is het meer niet als wel
voor vandaag ziet het er ook niet gunstig uit Bekijk bijlage 286485 helaas geen ander overzicht van de afgelopen dagen maar ook dat was om te
Nou ik weet niet hoe jij rendabel ziet bij mij is iets rendabel als het iets opbrengt in de wintermaanden doet dat het dus niet
okt 54 kwh
nov 24 kwh
dec 15 kwh
Gezien het feit dat we 14 euro per maand betalen voor de panelen zie je misschien mijn punt daarnaast heb ik de pech dat ik niet meer panelen als 8 kwijt kon dat gewoon te kort om ook zomers 0 op de meter te krijgen
dus rendabel hangt van veel factoren af en zal per geval verschillen.
Dat vermoeden heb ik ook al een tijdje Marcel ben helaas afhankelijk van de firma die de woningbouw aangeeftIs zeker om te janken.
Ik weet niet er met die zonnepanelen is. Maar een 2kw systeem zou wel beter moeten werken.
Mijn systeem is maar 600 watt. En zijn de blauwe panelen. Zwarte doen het beter.
Ik weet niet of jij al een volledig jaar hebt. Maar een goed systeem levert zeker wel 900 kwh per 1000 wattpiek op jaarbasis.
De warmtepomp zou veel beter moeten werken. En zou veel meer op stroom moeten werken.
Misschien je aanvoer temperatuur te hoog ingesteld.
Heb je wel een modulerende thermostaat? Of gaat deze aan/uit?
Er zijn mensen die de hele winter op een elga draaien. Dus jij moet met die daikin toch wel beter kunnen.
Als ik jou was zou ik eens gaan kijken op tweakers.net.
Nee er wordt hier niet aan de thermostaat gedraaid staat op 20.5 graden vast en dan gebeurt er dit Bekijk bijlage 286479 tot 17 uur is de cv/warmtepomp verantwoordelijk voor het gas verbruik is ook niet zo raar wan de gemiddelde dag temperatuur lag hier rond de 2.2 graden
das gewoon niet voldoende om alle warmte door de warmte pomp te laten opwekken.
de opbrengst van zonnepanelen is hier verwaarloosbaar sterke nog gisteren helemaal niets Bekijk bijlage 286480 en zo is het meer niet als wel
voor vandaag ziet het er ook niet gunstig uit Bekijk bijlage 286485 helaas geen ander overzicht van de afgelopen dagen maar ook dat was om te
Nou ik weet niet hoe jij rendabel ziet bij mij is iets rendabel als het iets opbrengt in de wintermaanden doet dat het dus niet
okt 54 kwh
nov 24 kwh
dec 15 kwh
Gezien het feit dat we 14 euro per maand betalen voor de panelen zie je misschien mijn punt daarnaast heb ik de pech dat ik niet meer panelen als 8 kwijt kon dat gewoon te kort om ook zomers 0 op de meter te krijgen
Begrijp ik BenHoe rendabel of zonnepanelen zijn moet je niet berekenen alleen over een enkel seizoen maar over het hele jaar. Zo zal je in een deel van de lente, zomer en deels de herfst energie "over" hebben die je in de winter tekort komt.
Dat vermoeden heb ik ook al een tijdje Marcel ben helaas afhankelijk van de firma die de woningbouw aangeeft
Aangezien deze geen idee heeft hoe het systeem in elkaar steekt ( is een andere als diegene die de installatie heeft gedaan) begrijp je mijn 🙄
Daarnaast heeft de woningbouw in al zijn wijsheid gewisseld van zonepanelen plaatser dus tja das ook niet handig (andere panelen en andere omvormer) helaas nog geen jaar overzicht van de panelen
Kosten zijn idd hoog, bijna alles word gebouwd met SIL4 componenten qua elektra en bewaking, reactor zelf is als een bunker en kost idd ook een hoop.Maar goed, bij Nucleaire energie zou ik dan nog wel wat kanttekeningen willen maken en niet alleen over de kosten. Die liggen trouwens ontzettend hoog. De bouw, het onderhoud en niet onbelangrijk, de bewaking. Daarna krijg je de veroudering dan de afbraak, pas naar jaren en jaren mogelijk. En als allerlaatste het afvalprobleem! Ja, en wat dat misgaan betreft; er gaat bij alles een keer wat mis. Alleen wanneer hier wat mis goed is het ook goed mis! Verder, helaas leven er in deze wereld idioten. Deze idioten worden door nog grotere idioten al of niet gekozen om leiding te geven. Dit soort figuren wil je deze technieken echt onthouden!
okt 54 kwh
nov 24 kwh
dec 15 kwh
Bedankt voor de link MarcelDat hoor je maar al te vaak. De installateur weet er niet genoeg van. Nieuwe techniek. En dan nog een woningbouw ertussen.
Hier
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1936782
Een topic over je daikin. Er was iemand die daikin zelf heeft laten komen. Installateur heeft veel fouten gemaakt. Daardoor slecht rendement.
Dus moraal van dit verhaal. Je moet er zelf bovenop blijven zitten.
Bedankt voor de link Marcel
Ga maandag/dinsdag in conclaaf met de woningbouw of de monteur van daikin mag gaan kijken want nu is het met de pet op
Ben benieuwd
Wat de pv betreft heb je helemaal gelijk deze liggen niet echt optimaal helaas en beginnen pas op te brengen in de genoemde maanden zon beetje vanaf april tot sept daarna is het niet echt je dat of dat voldoende gaat wezen om de andere 6 maanden goed te maken we gaan het zien.Ik zou dan ook laten kijken naar het waterzijdig inregelen van je installatie, want daar kan ook vaak heel veel verbeterd worden. Daarnaast je probleem eens voorleggen in het topoc wat @biljoenblik noemt of het algemene lucht/water warmtepompen topic op Tweakers, want daar zit een heleboel kennis en ervaring. Wat je schetst over de prestaties van je WP systeem is echt van de zotte. Ik heb alleen met vriezend of slecht WP weer (koude mist, bijvoorbeeld) nog een beetje gas nodig voor de verwarming, maar verder alleen voor koken en warm water.
Voor wat betreft je PV is het afhankelijk van de oriëntatie van je panelen en hoeveel wattpiek je hebt liggen om te bepalen of wat je schetst realistisch is. Je zult, zoals eerder gezegd, ook moeten kijken naar het hele jaar, want vanaf april/mei begint het met PV pas echt te lopen.
Sws is een schommeling van 2 graden gewoon knuddeWat de pv betreft heb je helemaal gelijk deze liggen niet echt optimaal helaas en beginnen pas op te brengen in de genoemde maanden zon beetje vanaf april tot sept daarna is het niet echt je dat of dat voldoende gaat wezen om de andere 6 maanden goed te maken we gaan het zien.
wat de wp betreft ben me zelf al aan het inlezen 1 ding zit me van af het begin al dwars iegelijk de instelling van een graad verschil nodig hebben voor dat de boel gaat werken dus je zet de thermostaat op 20,5 dan gaat ie pas verwarmen bij 19,5 en verwarmt door naar 21,5.
Nu zullen er zijn wat maakt dat nu uit die 19,5 graden maar heb hier huisgenote die de helle dag noodgedwongen in een stoel zit dus stil das is dat geheel niet prettig ook de 21,5 niet is weer te warm (voor mij dan zeker)
Ga je tip over de instelling waterzijdig inregelen van je installatie zeker mee nemen bedankt daarvoor 😀.
Wat de pv betreft heb je helemaal gelijk deze liggen niet echt optimaal helaas en beginnen pas op te brengen in de genoemde maanden zon beetje vanaf april tot sept daarna is het niet echt je dat of dat voldoende gaat wezen om de andere 6 maanden goed te maken we gaan het zien.
wat de wp betreft ben me zelf al aan het inlezen 1 ding zit me van af het begin al dwars iegelijk de instelling van een graad verschil nodig hebben voor dat de boel gaat werken dus je zet de thermostaat op 20,5 dan gaat ie pas verwarmen bij 19,5 en verwarmt door naar 21,5.
Nu zullen er zijn wat maakt dat nu uit die 19,5 graden maar heb hier huisgenote die de helle dag noodgedwongen in een stoel zit dus stil das is dat geheel niet prettig ook de 21,5 niet is weer te warm (voor mij dan zeker)
Ga je tip over de instelling waterzijdig inregelen van je installatie zeker mee nemen bedankt daarvoor 😀.
Hieronder gelijk de link waar het over de verwarming begint
leuk bakje zeg 😀
Techniek zeer interessant zeker het verwarmings-gebeuren het nadenken waard
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.