Hoe maak je je aquarium energiezuinig?


Roomsnoes_06

Well-known member
Lid geworden
2 augustus 2022
Berichten
122
Leeftijd
22
Hoii,

Wij zijn thuis druk bezig om alles energiezuiniger te maken. Nu lukt dat met de overige apparaten redelijk maar blijft het aquarium toch een dingetje.
Ik heb een open aquarium van ongeveer 32L. De lamp is van superfish en brand ongeveer 6 uur per dag. De heater is volgens mij al redelijk zuinig en springt alleen aan als het nodig is. De temperatuur staat op ongeveer 22 graden
Het filter is een extern filter van eheim 500 en blijft de hele dag netjes zijn werk doen.
Het is een 'open' aquarium (een omgebouwde superfish Qubic 30) en er ligt voor de nieuwsgierigheid van de kat alleen een bij behorend glasplaatje op.

Is het mogelijk om het aquarium energie neutraler te maken?
Het is mogelijk om een nieuwe bak te nemen, met een kap, maar dan vraag ik me af of het mogelijk is om dan nog een extern filter te houden en of het zo'n kap ook echt verschil maakt.

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties :)
 
Tja ik zou me eerst afvragen wat zo n nano aan stroom kost want dat is bijna niks denk ik en persoonlijk zou ik daar niet in gaan investeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: frog
Door gebruik te maken van een glasplaatje waar de kat op kan liggen komt er geen licht in het bakje, maar isoleerd wel ,,mits hij of zij op de bak gaat liggen.
Maar zonder dollen hier kun je geen positief resultaat qua kosten uithalen.

Een aquarium met een lichtkap is met deze afmeting is zeker wel aan te bevelen.
 
We willen eventueel upgraden naar een aquarium van ongeveer 50 cm vandaar deze vraag.
Want is het mogelijk om een aquarium met een kap te laten verwarmen doormiddel van de lampen die in de luchtkap verwerkt zitten? Ik heb begrepen dat dit warmte afstraalt en een heater zou dan eigenlijk niet meer nodig zijn?

Door gebruik te maken van een glasplaatje waar de kat op kan liggen komt er geen licht in het bakje, maar isoleerd wel ,,mits hij of zij op de bak gaat liggen.
Maar zonder dollen hier kun je geen positief resultaat qua kosten uithalen.

Een aquarium met een lichtkap is met deze afmeting is zeker wel aan te bevelen.

Er ligt nu inderdaad een glasplaat op het aquarium en de lamp hangt daar boven. De lamp is inmiddels wel aan vervanging toe omdat hij zo heet word dat vastpakken niet meer mogelijk is. Maar de glasplaat laat dus in feite geen licht door? Waarom word het dan verkocht, want eigenlijk klinkt het dan een beetje nutteloos😅
 
Ja een led in de kap geeft warmte maar veel hangt af van hoe warm je de bak wil hebben, de temp in de ruimte waar hij staat. Bij de zomer zal een verwarming amper aanslaan maar in de winter is dat anders maar ik denk dat ook een 50/60cm bakje niet veel kost hoor.
Als je op de nano een afdekruit hebt dan laat die natuurlijk wel het licht door want anders heeft de verlichting geen nut en ik heb zoals elke nano bijna ook een afdekruit erop.

Misschien kun je hier iets mee:

 
Een lamp ( spot) die erg heet wordt moeten we niet gebruiken, maar goed een tl lamp wordt ook erg warm.Maar led is wel een oplossing.
Een glasplaat boven het watergedeelte laat weinig licht door, in procenten weet ik dit niet maar niet aan te bevelen.

Een lamp welke dan ook zal het water niet verwarmen, maar daar moet je je ook niet op focussen, het bakje wat jullie voor ogen hebben kost weinig aan energie, het is een zeker misverstand dat elk aquarium veel energie kost, zeker als het aquarium in een omgeving staat die gelijk is aan de omgevings temperatuur, en dan verwarm je weinig bij.
 
Toch is elke nano zover ik weet voorzien van een afdekruit. Wat ik dan wel weet is dat als deze wat beslaat dat dit het licht breekt.

Ik ben het met je eens dat zo n bakje niet veel op jaarbasis zal kosten.
 
Ik denk persoonlijk dat je aquarium al erg weinig stroom verbruikt.
Een verwarming op 22 graden in een woonkamer zal zeker in het voorjaar en de zomer vaak uit staan.
Verder kan je ook je viskeuze aanpassen, zo zijn er genoeg leuke visjes die in kamertemperatuur water prettig leven.

Ik heb even voor je gekeken naar filters en voor een capaciteit tot 150L bijvoorbeeld de JBL i100 interne filter verbruikt 8watt, de eheim 2211 externe zegt 5watt te gebruiken. In dit geval zou die externe dus zuiniger zijn, maar het scheelt 3w/uur. Dat is 26,3kw per jaar (3*24*365,25/1000), x €0,34 per kilowatt is dus €8,95 per jaar wat je zou besparen door het externe filter, als je eerst de interne zou hebben gehad. Stel je hebt die interne dus al, zo'n extern filter kost nieuw €63,-. In dit geval duurt het dan 7 jaar voordat je deze investering in een nieuw filter quitte speelt, kan dat uit? Dat is een keuze die je moet maken. (€63/€8,95)

Als je nieuw iets koopt kan je er best op letten maar een gigantische financiële besparing zal het niet worden.

Als je het doet om het milieu, bedenk dan dat het kopen van een nieuw filter ook impact heeft op het milieu (productie, verzending vanuit productieland, afval van het oude filter wat je niet meer gebruikt), dat is iets wat mensen bij het kopen van bijvoorbeeld een elektrische auto nog wel eens vergeten.

Ik heb zelf voor het aquarium alle apparaten die ik wil en alle opties in excel gezet en dan per stuk uitgerekend hoeveel stroom het gebruikt, misschien dat dat je kan helpen om een goede keuze te maken voor je nieuwe aquarium.

Wil je het zo zuinig mogelijk doen, kan kan je denk ik het best gaan voor vissen die kamertemperatuur fijn vinden, dat scheelt je een verwarming, LED verlichting en een zuinig filter.
 
dan per stuk uitgerekend hoeveel stroom het gebruikt
Dat kan de TS dan ook doen met de tool uit mn link maar ik denk dat alle bakken tot 60cm maar heel weinig stroom verbruiken op jaarbasis en dat de kosten minimaal zijn per maand.
 
De grootste slag sla je door een low tech aquarium te hebben met niet al teveel vis. Weinig licht betekent weinig stroom naar de lamp, geen co2 installatie met controller nodig, bescheiden filter. Je kunt warmte van de LEDs halen door de uitlaat van het filter erlangs te leiden, maar als je weinig licht hebt is dat het gedoe niet waard. En inderdaad in de winter zal een kap helpen voor minder verwarmen. De temperatuur heb je al gunstig gekozen.
 
kies een visbestand wat op kamertemperatuur kan, maar 32 liter kan niet zoveel in.
 
Dat kan ook maar een kleine verwarmer die enkel tijdens de koudere periode aanslaat kost ook geen vermogen hoor. Een hobby kost geld;)
 
Ik trek de stekker uit de heater in de zomer. Dan is het toch wat warmer in de woonkamer, en een beetje temperatuurschommeling is niet verkeerd voor de vissen.
Verder kun je met waterwissels een graadje lager gaan zitten voor het bijvulwater, en de heater uitzetten. Dan wordt het water door de warmte in de woonkamer opgewarmd.
Meer kan ik niet verzinnen.

En inderdaad @nilo1804 : ik ben het helemaal met je eens dat de energie voor het maken, het transport, het afval etc etc meestal over het hoofd wordt gezien.
 
Denk dat je dat aquarium beter zo kan laten voor wat het is. Zoveel stroom verbruiken ze niet.
Denk dat je besparingen eerder uit andere dingen haalt.
Keertje vaker de fiets pakken ipv de auto.
Keertje minder uit eten gaan.
Minder lang douchen en kan nog wel even door gaan.

Een keer je energiecontract onder de loep nemen kan misschien ook wel een flinke besparing opleveren.
 
Ik trek de stekker uit de heater in de zomer. Dan is het toch wat warmer in de woonkamer,
Dan slaat de heater ook niet aan dus kan je de stekker er net zo goed in laten zitten 🤷‍♂️
 
Ja ik laat hem er ook in want hij staat op zo n 25 graden en als het warmer wordt dan slaat ie inderdaad niet aan.
 
Denk dat je dat aquarium beter zo kan laten voor wat het is. Zoveel stroom verbruiken ze niet.
Denk dat je besparingen eerder uit andere dingen haalt.
Keertje vaker de fiets pakken ipv de auto.
Keertje minder uit eten gaan.
Minder lang douchen en kan nog wel even door gaan.

Een keer je energiecontract onder de loep nemen kan misschien ook wel een flinke besparing opleveren.
We leven maar 1x hoor:DD:pp
Maar ja die bak zal de kosten niet zijn inderdaad.
 
Een glasplaat boven het watergedeelte laat weinig licht door, in procenten weet ik dit niet maar niet aan te bevelen.
Je bent wel wat licht (of energie) kwijt ja. Schone glasplaten laten ongeveer 90% licht door. Met stof/kalkaanslag/algen erop gaat dat nog een eindje naar beneden. Dus dan "stook" je deels voor niets met je lampen.

Tegelijk, als het kiezen zou zijn tussen een open bak met directe verlichting (geen glasplaat ertussen) of een gesloten bak met indirecte verlichting (wel glasplaat), zou ik eerder voor het laatste kiezen. Praktischer, en als je de bak verwarmt zuiniger. Dan maar iets meer licht erop gooien.
 
Vaak is het ook wel raadzaam voor "springers" .
 
Ik denk dat het stroomverbruik van zo'n klein bakkie verwaarloosbaar is. Je moest eens weten hoeveel mijn "fishroom" verbruikt aan energie haha
 
Ik denk dat het stroomverbruik van zo'n klein bakkie verwaarloosbaar is. Je moest eens weten hoeveel mijn "fishroom" verbruikt aan energie haha
En dat is ook helemaal niet erg als het je hobby is.
 

Terug
Bovenaan