Hoe natrium uit ontharst water krijgen?


O

OlliePindakaas

Guest
Beste,

Omdat het leidingwater van mijn appartementencomplex collectief wordt ontharst met natrium, ben ik op zoek naar methodes om mijn leidingwater te ontzilten. Daarbij heb ik gekeken naar zowel RO-, als DI-methode. Omwille iets anders begreep ik dat turf de-ioniseert. Omdat zouten (en dus ook natrium) in water als ionen 'uit elkaar vallen', dacht ik om turf te gaan gebruiken om mijn met natrium ontharst leidingwater van natrium te ontdoen.

Hoewel dit wellicht wat prijzig uit kan vallen, zal dat sowieso op korte termijn meevallen. Zo heb ik een 30kg zak met turfgranulaat én er zou maar weinig natrium in het leidingwater zitten; zo meet ik 1400 µS/cm uit de kraan. (Hoe meet ik eigenlijk de precieze natriumgehalte van mijn leiding- én aquarium-water?)

Met andere woorden: Welke methode zou jij gebruiken om enkel natrium uit het ontharst leidingwater te krijgen?
En: Hoe meet ik eigenlijk de precieze natriumgehalte van mijn leiding- én aquarium-water?
 
Vraag de lijst met parameters op bij je waterleverancier .
Dan kan je bv. met de link van bertus omrekenen .
Maar als er al 1400 microsiemens uit de kraan komt , dat is hoog hoor .
Normalere waards zijn tussen de 300 en 800 .
DI harsen zullen in jouw geval zeer snel uitgeput zijn .
 
Turf werkt enkel verzachtend voor de GH en KH ionen.

Die heeft de ontharder al vernietigd, dus turf werkt niet meer.

Ik zou een osmose unit gaan gebruiken. Zonder DI hars.

Daarna het water op pijl brengen met een GH/KH + poeder.
 
Hum, hoewel ik dacht dat ik al gereageerd had, zie ik die reactie niet meer. Bug of een droom?

Vraag de lijst met parameters op bij je waterleverancier .
Dan kan je bv. met de link van bertus omrekenen .
De ganse lijst is hier te lezen: https://www.dewatergroep.be/nl-be/drinkwater/jouw-drinkwater Na invoering van 3210 – Lubbeek als gemeente, wordt een uitgebreide lijst aan lokale waterwaarde geladen.

Verder denk ik dat ik niet genoeg waardes weet om de formule van @Bertus te gebruiken. Of vergis ik me daarin...

Bon, de reden dat ik op het idee kwam om turf te gebruiken, is omdat zowel turf als een onthardingsproduct calcium uit het water halen. Daarmee wisselen beide producten positieve ionen (Ca+, Mg+, etc.). Dit wordt ook bevestigd door een onderzoek van Productschap Akkerbouw in samenwerking met Wageningen UR:
Organische stof is belangrijk voor de levering van stikstof, fosfaat en andere nutriënten aan gewassen. Die levering kan op twee manieren. In de eerste plaats doordat er nutriënten vrijkomen bij de afbraak van organische stof. In de tweede plaats doordat organische stof in staat is om nutriënten op een losse wijze vast te houden en uit te wisselen met het bodemvocht. Dit laatste wordt veroorzaakt doordat organische moleculen zwak negatief elektrisch geladen zijn, waardoor ze positief geladen ionen als bijvoorbeeld ammonium (NH4+) of kalium (K+) kunnen vasthouden en ook weer loslaten (CEC). De uitwissel capaciteit door organische stof is vooral van belang in zandgronden. Klei- en leemdeeltjes zijn van zichzelf negatief geladen, en de CEC van klei- en leemgronden is dan vaak ook veel hoger dan die van zandgronden.

Bron (pdf): ZWART, Kor - Tien vragen en antwoorden over organische stof, blz. 2.3
Met als gevold dat turf - als organische stof - meer doet dan de dGh en dKh verlagen. Het is eigenlijk een zwakke kathode-wisselaar (wiki-link), of te wel een zwakke wisselaar van positief geladen ionen. Mogelijk dat turf (ook) natrium uit het water haalt, wanneer er tot geen dGh en dKh in het water aanwezig is... Alléé, zo werkt het tenminste op het land...

Zojuist mijn behandelde kraanwater gemeten, waaruit blijkt dat het onthardingsproduct verzadigd is, zodat het water 'niet meer wordt behandeld'. De waardes hiervan waren 732 ec µS/cm, 15 dGh en 120 mg/l Ca. Hiervan heb ik gelijk gebruik van gemaakt, door gelijk 50l te verversen.


Afgezien van turf als een mogelijke kathode-wisselaar, raden jullie een RO-apparaat aan?
 
Turf werk anders dan de klei.

Klei werk eerder als een buffer. En zal ionen vasthouden en loslaten. Zodoende hoeven kleigronden ook minder bemest te worden.

Turf werkt anders. Turf werkt als een zwakzuur. En zal daarom dan ook alleen zwak basische moleculen en de bijbehorende ionen binden.

Turf zal een Calciumcarbonaat binden. Hierdoor neemt het een calcium op en geeft een waterstofion af (H+).
Dit waterstofion reageerd met het carbonaat tot CO2.

Turf doet zit heel erg sterk met Calcium en Magnesium.

Echter de ontharder heeft Calcium en Magnesium al gewisseld voor Natrium.

Of turf ook hetzelfde werkt op Natriumcarbonaat??? Dat zou je moeten testen.
In theorie zou je denken van wel.

Maar of het reactiemechanisme ook hetzelfde werkt. Daar durf ik niets over te zeggen.

Testen is het advies.
 
water reiniging, omgekeerde osmose apparaat - Waterzuivering ...

https://www.hydrotense.eu › ... › Hoe werkt het? › Toepassing R.O.systeem

  1. In cache
Beoordeling: 9,3/10 - ‎65 stemmen
Met een reverse osmose systeem van Hydrotense maakt u zelf puur zuiver drinkwater, ontdaan ... Dus ook natrium wordt vrijwel volledig uit het water verwijderd.

Grappig dat hier dan ook staat dat osmosewater zuiver en gezond drinkwater is.

Ik moet zeggen, heb het ook wel gedronken. Maar er zit nagenoeg geen smaak meer aan.
 
Ondanks dat Marco werkt met ro-apparaten zijn wij geen mensen die daar voor onze aquaria snel naar zouden grijpen, omdat we vertrouwen op de kwaliteit van normaal drinkwater.

Echter, waar water op 1 plek normaalgesproken redelijk constant van kwaliteit is, geef jij duidelijk aan dat dat bij jou niet het geval is. Je meet sterk wisselende waarden. Juist dat zou voor ons een reden zijn om voor osmosewater te kiezen, uiteraard aangevuld tot geschikt aquariumwater.
 
Wij hebben hier een prima water kwaliteit.
Betr kan haast niet.


Mar om zeewater te maken, gebruik ik toch osmose.
Met het zout worden er weer mineralen ingebracht.
 
Wij hebben hier een prima water kwaliteit.
Betr kan haast niet.


Mar om zeewater te maken, gebruik ik toch osmose.
Met het zout worden er weer mineralen ingebracht.

Dankzij jouw post eens in het onderwerp zeewateraquarium en osmose gedoken Leuk. Weer een heel andere wereld.
 
Het ziet er inderdaad naar uit dat ik dit project moet gaan staken, om over te schakelen op een RO-apparaat.

Zo heb ik in het afgelopen weekend in totaal 215L water ververst van een aquarium met 170L netto aan water; dus 125% ververst. Dit heb ik gedaan met leidingwater, omdat het 'hoge' waardes heeft, dus het onthardingsproduct is verzadigd. Op vrijdagavond en zaterdagochtend heb ik telkens 50L ververst, om zaterdag avond 165L te verversen. Daarmee is de geleidbaarheid gehalveerd, maar de Sillicaten bijna vertienvoudigd. Hieronder een lijstje met enkele waardes van voor én na dit al verversen:
pH: 7,2 > 7,5
dGh: 20 > 20
dKh: 12 > 15
Ec: 2326 > 1082 µS/cm
Sio2: 1,6 > 12 mg/l
K: 21 > 6 mg/l

Hoewel de planten nu terug matig aan het parellen zijn, mag er nog wat veranderen aan de waardes. Zo mag de geleidbaarheid nog gehalveerd worden en de Sio2 mag sterk dalen. Dit krijg ik niet voor elkaar met mijn onthard leidingwater; ook niet in eventuele combo met turf. Met als gevolg dat ik definitief ga oriënteren op een RO-apparaat...

Of turf ook hetzelfde werkt op Natriumcarbonaat??? Dat zou je moeten testen.
In theorie zou je denken van wel.

Maar of het reactiemechanisme ook hetzelfde werkt. Daar durf ik niets over te zeggen.

Testen is het advies.
Zoals ik hierboven al aangaf, dit project zal ik moeten staken uit te scheven én wisselende waterwaardes. Wél heb ik al enkele dagen een emmer met 10l leidingwater en500g turfgranulaat staan in de studeerkamer (+/- 19°C). Deze woensdag zal ik de waterwaardes daarvan hier posten.


offtopic: Heeft iemand toevallig een lijstje met ideale waterwaardes voor vissen uit India?
 
Iemand trouwens ervaring met montmorilloniet?
 
Zoals je het hier aangeeft, lijkt het ons handig, om te kijken hoe je aan die hoge waarde komt voor de silicaten. Als dat komt uit het water uit je kraan, is het verstandig een filter te kopen voor de silicaten om die te verlagen voordat je het water door het ro-apparaat gooit.
Het membraam kan slecht tegen silicaten, en zal korter meegaan.
 
Het membraam kan slecht tegen silicaten, en zal korter meegaan.
Bedankt voor dit advies. Daarom heb ik per email contact opgenomen met OsmoseApparaat.nl en gevraagd naar een gepast RO-apparaat, dit ivm onthard water met veel silicaat. Hun reactie omtrent silicaat is:
Een osmoseapparaat reduceert o.a. het in het toevoerwater aanwezige silicaat al aan zienlijk. Mocht nog verdere reductie nodig zijn dan kunt u er in eerste instantie nog een DI-filter achter plaatsen.

Bedankt, zo te zien heb ik te hoge marges bij Po4 (gewenst: 2,5, max: 50 mg/l). Kzal me daar op in lezen...

Ondertussen zijn wij enkele dagen later met dit turf experiment. 5 dagen geleden heb ik 500g van deze turf in 10L leidingwater gedaan. De turf heb ik van iemand anders overgenomen. De veranderingen tov leidingwater dat NIET onthard is, zijn deze (Leiding-water > Turfexperiment-water):
pH: 7,5 -> 5,5
dGh: 22 -> 9
dKh: 17 -> 0
Nh4: <0,3 -> 2,0
No2: 0,0 -> 0,5
No3: 0,0 -> 50,0
Ec µS/cm: 732 -> 490
Po4: 0,0 -> >10
Sio2: 15 -> >20
Fe: 0,0 -> 0,0
K: 6 -> >15
Mg: 15 -> 10
Ca: 110 -> 20

Met andere woorden,

Turf doet zit heel erg sterk met Calcium en Magnesium.

(...)

Maar of het reactiemechanisme ook hetzelfde werkt. Daar durf ik niets over te zeggen.

Testen is het advies.
Hoewel Turf idd een organische stof is (te zien aan de nitrificatie), neemt het tot enkel Ca en Mg op. Opmerkelijk is wél dat Sio2 en K gestegen zijn... Daar heb ik eigenlijk géén verklaring voor, tenzij deze turf gewonnen is in Sio2 en K rijke veengrond...

Dus de hypothese dat ook turf K uit het water kan halen, is met dit 'wetenschappelijk' experiment ontkracht.

Met als gevolg, dat ik definitief op zoek ga naar een gepaste RO-appraat. In diezelfde email werden de volgende RO-apparaat geadviseerd:

Iemand advies? Ook hoe ik een 'Sio2-filter' voor een RO-apparaat kan plaatsen? Wellicht in een ton en vlottersysteem voor het RO-apparaat...
 
Dus de hypothese dat ook turf K uit het water kan halen, is met dit 'wetenschappelijk' experiment ontkracht.

Met als gevolg, dat ik definitief op zoek ga naar een gepaste RO-appraat. In diezelfde email werden de volgende RO-apparaat geadviseerd:

Is het erg dan dat Kalium niet door de turf uit het water wordt gehaald?
Planten hebben immers ook een behoefte aan Kalium.
 
Het membraam kan slecht tegen silicaten, en zal korter meegaan.

Beetje overdreven dit.

Gaat over het ontzouten van zeewater. Met zeer hoog silicaat. Waar dit eventueel een negatief effect heeft.

Dus op kraanwater is dit te verwaarlozen.


En silicaat is niet slecht voor een aquarium. Het kan hooguit kiezelalg geven. Maar heb daar zelf geen toename in gezien.
Dus gebruik nu ook weer 50/50 water. Ipv puur di water.
 
Bedankt voor dit advies. Daarom heb ik per email contact opgenomen met OsmoseApparaat.nl en gevraagd naar een gepast RO-apparaat, dit ivm onthard water met veel silicaat. Hun reactie omtrent silicaat is:



Bedankt, zo te zien heb ik te hoge marges bij Po4 (gewenst: 2,5, max: 50 mg/l). Kzal me daar op in lezen...

Ondertussen zijn wij enkele dagen later met dit turf experiment. 5 dagen geleden heb ik 500g van deze turf in 10L leidingwater gedaan. De turf heb ik van iemand anders overgenomen. De veranderingen tov leidingwater dat NIET onthard is, zijn deze (Leiding-water > Turfexperiment-water):
pH: 7,5 -> 5,5
dGh: 22 -> 9
dKh: 17 -> 0
Nh4: <0,3 -> 2,0
No2: 0,0 -> 0,5
No3: 0,0 -> 50,0
Ec µS/cm: 732 -> 490
Po4: 0,0 -> >10
Sio2: 15 -> >20
Fe: 0,0 -> 0,0
K: 6 -> >15
Mg: 15 -> 10
Ca: 110 -> 20

Met andere woorden,


Hoewel Turf idd een organische stof is (te zien aan de nitrificatie), neemt het tot enkel Ca en Mg op. Opmerkelijk is wél dat Sio2 en K gestegen zijn... Daar heb ik eigenlijk géén verklaring voor, tenzij deze turf gewonnen is in Sio2 en K rijke veengrond...

Dus de hypothese dat ook turf K uit het water kan halen, is met dit 'wetenschappelijk' experiment ontkracht.

Met als gevolg, dat ik definitief op zoek ga naar een gepaste RO-appraat. In diezelfde email werden de volgende RO-apparaat geadviseerd:

Iemand advies? Ook hoe ik een 'Sio2-filter' voor een RO-apparaat kan plaatsen? Wellicht in een ton en vlottersysteem voor het RO-apparaat...

Focus je niet teveel op silicaat.

Membraan houd 80% silicaat tegen. Wil je 95% moet je een DI of silicaat hars gebruiken.

Ik gebruik nu weer 50% kraanwater. En zie geen negatief effect vwb de silicaat.

Neem een makkelijk apparaat. Met filterhuizen.
Boosterpomp verhoogt de zuivering en de productie.

Ik heb deze.

2DA07FA5-A099-4599-BC3A-C1969EF6A0FD.jpeg
132BBBF3-1A8E-4836-AD1B-7E2E655221FA.jpeg
DC977B39-AB48-4933-9423-D3FA53478960.jpeg
 
Ik ben nog even in het silicaat verhaal gedoken. Het geeft in ieder geval vervuiling op het membraan, maar het is ingewikkelder dan dat het lijkt. Silicaten kunnen in veel vormen voor komen. Het ligt er dus een beetje aan welke je daar hebt. Dat is dan weer niet zo een voudig uit te vinden. Als je een reactieve vorm hebt kan je die er met een DI filter uit halen anders niet. Je hebt ook nog de vorm dat het er in zit als deeltjes, ik kan me voorstellen dat je die vorm bijvoorbeeld hebt na het expiriment met de turf. Zou je dat door een membraan halen gaat het snel bergafwaarts. Misschien dat je een mogelijkheid hebt om wat water over een DI filter te halen en dan de silica te meten. (ik denk dan bijvoorbeeld aan een filterkan van britta met zo'n patroon erin).
Als het dan na de filtering minder of weg is, dan is het dus de reactieve vorm waarvoor een DI filter (ionenwisselaar) zin heeft.
In dat geval is vooraf filteren dus zinvol. Filteren na het ro apparaat kan altijd, maar dan zal je membraam sneller vervuilen.
 
Beetje overdreven dit.

Gaat over het ontzouten van zeewater. Met zeer hoog silicaat. Waar dit eventueel een negatief effect heeft.

Dus op kraanwater is dit te verwaarlozen.


En silicaat is niet slecht voor een aquarium. Het kan hooguit kiezelalg geven. Maar heb daar zelf geen toename in gezien.
Dus gebruik nu ook weer 50/50 water. Ipv puur di water.

Ok :)
 
Ondertussen beginnen de waardes zich enigszins te herstellen. Zo is de silicaat deels natuurlijk gedaald naar 2mg/l, schommelt kalium rustig rond de 8mg/l en is de geleidbaarheid gedaald tot rond de 1000 µS. Hoewel de magnesium ook verder mag dalen van 18 naar 8mg/l, hoop ik dat de waardes enigszins aan het stabiliseren zijn.

Een RO-apparaat staat al op de wachtlijst, omdat in mijn complex kennelijk niet meer ontharst met natriumchloride. Wél wil ik zo'n apparaat, om een gezonder dGh te verkrijgen.


Is het erg dan dat Kalium niet door de turf uit het water wordt gehaald?
Planten hebben immers ook een behoefte aan Kalium.
Het klopt geheel dat de planten (en ook vissen?) zowel kalium als natrium nodig hebben. Voor zo ver ik het allemaal begrepen hebben, worden deze twee producten gebruikt om de osmose tussen cellen te bewerkstelligen. Zo onttrekt natrium het nodige uit de cellen, terwijl kalium juist het nodige onttrekt uit het water en het aan de cellen geeft. Daarmee heeft het plant het moeilijker, naarmate er meer natrium en/of kalium in het water zit. De stofwisseling/opname wordt namelijk bemoeilijkt.
Eenvoudig komt het er op neer, dat bij meer natrium en/of kalium ook meer voedingsstoffen aanwezig moet zijn, om de plant het te laten overleven. Aldus mijn warrige kop en autodidact in de limnologie...
 
Ondertussen zijn de wateronthardings weer in gebruik genomen, dus ik kan eindelijk terug verslag doen van het onthard water. De ontharding gebeurt met natriumchloride.

Hieronder de lijst van regionaal naar onthard water...
pH: 7,5 -> 7,5
dGh: 22 -> 0
dKh: 17 -> 16
Nh4: <0,3 -> 0,0
No2: 0,0 -> 0,0
No3: 0,0 -> 0,0
Ec µS/cm: 732 -> 754
Po4: 0,0 -> 0,0
Sio2: 15 -> >20
Fe: 0,0 -> 0,0
K: 6 -> 0
Mg: 15 -> 0
Ca: 110 ->0

Omdat ik zelf géén natrium kan meten, weet ik dus niet hoeveel Na nu in mijn kraanwater zit. Wél zijn de andere zouten (K, Mg en Ca) gedaald tot praktisch nul. Ook omdat de andere waardes tot zeer laag zijn, is vooral enkel Na verantwoordelijk voor de verhoging in de geleidbaarheid. Eventueel kan de Na dan zo worden berekend, maar dan moeten wij ook de geleidbaarheid weten van de andere producten, om na een voor mij onbekende formule de Na te weten te komen.

Bon, ondertussen heb ik al een Osmoseapparaat met boosterpomp (huismerk) aan geschaft, samen met een 100L regenton en een vlotter. Daarmee heb ik straks op een halve dag 100L RO-water thuis staan, want ik moet wel met 100% RO-water werken, nu er terug wordt onthard. Zoals al reeds eerder is gezegd, ook de regionale waterwaardes zijn te hoog om met DI-water te werken.
 
Natrium kun je verminder door omgekeerde osmose. Omgekeerde osmose is een techniek waarmee ionen – zouten en mineralen – uit het water filteren mede door osmotische druk.

Omgekeerde osmose installatie
Volgens mij heb jij connecties met Grunbeck want elke post bevat volgens mij een link van dit bedrijf;)
 

Terug
Bovenaan