Wat is er nieuw

Hoe ontsmet ik dit allemaal?

Tinoush

Well-known member
Lid geworden
24 september 2012
Beste mensen,
Ik heb mijn aquarium verkocht maar wil alle scape hergebruiken in mijn nieuwe aquarium. Alleen voordat ik dat doe wil ik zeker zijn dat iedere soort parasiet of bacterie eerst dood is.
Ik heb mijn hout nu in een bakje water in de tuin staan zodat het blijft zinken. Wat kan ik het beste hier in doen dat alles doodt maar ook niet schadelijk is voor vissen als het ingezogen wordt door hout. Ik lees potassium permanganate maar kan dat nergens te koop vinden in Nederland. Mag weer niet in Nederland denk ik. Iets anders dat ik kan gebruiken? Bleek gaat niet want hout trekt het in en geeft het later weer af.
Bedankt voor meedenken.
1000052216.jpg

Easy Carbo? Er zijn voor planten ook middeltjes om slakken eitjes etc te doden. Kan ff niet op de naam komen.. wellicht andere leden.

Ik zou het hout laten drogen en dan insmeren met Easy carbo. Paar dagen laten indrogen en dan goed afspoelen.

Hout onverdund insprayen (is reeds 3%) in geventileerde ruimte of buiten uit de wind maar pas op voor ogen/luchtwegen, eventueel meerdere keren.
Na een uurtje weer terug in water.

Ik gebruik lege sprayflesjes van de Pearle brilglazen reiniger
Soms zelfs onderwater in aquarium om baardalg zeer lokaal aan te pakken.

1000017422.jpg

Laatst bewerkt:
Hout onverdund insprayen (is reeds 3%) in geventileerde ruimte of buiten uit de wind maar pas op voor ogen/luchtwegen, eventueel meerdere keren.

Bekijk bijlage 379762

Gelukkig maak je geen reclame :DD 😉

Ik heb het ook maar dan van de Etos en smeer het in met een kleine kwast en dat werkt ook goed en dat doe ik ook zo met carbo.

Joh, ik zou de boel even afvegen, afspoelen en klaar. Alle bacteriën e.d. die in je oude bak zaten, zullen ook in je nieuwe bak zitten. Met totaal ontsmetten bereik je maar zelden iets wat op de lange termijn verschil maakt.

Misschien de tuin waar het ingewaterdt word ook een beetje mee ontsmetten.
Halamit was voorheen iets om te ontsmetten in dierenverblijven.

Bekijk bijlage 379762

Bedankt. Ik hal het even. Is het veilig om later weer aquarium in te doen? Hout bedoel ik.

Joh, ik zou de boel even afvegen, afspoelen en klaar. Alle bacteriën e.d. die in je oude bak zaten, zullen ook in je nieuwe bak zitten. Met totaal ontsmetten bereik je maar zelden iets wat op de lange termijn verschil maakt.
Ik had parasieten in mijn vorige aquarium waar ik niet vanaf kwam. Het is een fresh start.

Misschien dat @Gino88 dat weet maar hebben parasieten geen gastheer nodig? Dan zouden ze niet op hout zitten denk ik maar ik ben niet zeker.

Bekijk bijlage 379762

Verkopen ze ook niet meer. 😤
1000052238.png

Ja ik snap je angst hoor en dat je alle risico wil vermijden. Je kan er een boel ellende door hebben natuurlijk.

Is het veilig om later weer aquarium in te doen? Hout bedoel ik.
waterstofperoxide breekt snel af in water, volgens mij al binnen enkele minuten.
Jouw hout zit tijdelijk in een separate bak dus geen probleem.
Als je waterstofperoxide in het aquarium gebruikt is het beter het filter tijdelijk (uurtje ofzo) uit te zetten, hierover is meer te lezen op dit forum

Laatst bewerkt:
Misschien dat @Gino88 dat weet maar hebben parasieten geen gastheer nodig? Dan zouden ze niet op hout zitten denk ik maar ik ben niet zeker.

Ik had parasieten in mijn vorige aquarium waar ik niet vanaf kwam. Het is een fresh start.
Het is met de meeste inwendige parasieten inderdaad zo dat ze niet lang buiten zo'n vis zullen overleven. Of ze kunnen het wel, en doen dat in veel aquaria dan ook (dan zul je met een microscoop van alles kunnen vinden als je bijv een stuk hout afschraapt), maar niet in hoeveelheden die gezonde vissen ziek zou maken.

Witte poep kan verder door veel verschillende dingen komen. Ik snap je voorzichtigheid wel hoor. Maar hoe zeker weet je dat je vissen parasiet X hadden en dat die nog volop op de ornamenten e.d. zou zitten. Het komt niet zo vaak voor dat er een of andere super bug in een bak zit waar alles voor op de schop moet zeg maar. 🙂

Waterstofperoxide verkoopt elke drogist bijna wel. Etos. Kruidvat en de DA wel in elk geval.
ook online goed verkrijgbaar.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan