Hoe ruiten schoon maken zonder te krassen?


GynnadVis

Well-known member
Lid geworden
8 september 2012
Berichten
756
Voorheen maakte ik altijd schoon met een oud pasje, echter als ik er nu vanaf onderaf in wil kijken dan zie ik enkele kleine krasjes (je moet goed kijken om ze te zien en je zou kunnen zeggen dan moet je maar niet zo kijken). Wellicht is dit gekomen doordat er een zandkorrel is blijven hangen op het pasje? Ondanks dat ik hier op let kan dit kennelijk toch gebeuren, hoe kun je zoiets voorkomen? Of valt dit eigenlijk niet te voorkomen en moet je hier maar mee dealen?
 
Beide.
Ik heb een tunze care magnet en die claimt 100% kras vrij te zijn en word beter ervaren dan een flipper.
Verschil tussen de tunze en de flipper is dat bij de tunze enkel de messen op het glas staan.
Daar is het bijna onmogelijk om er zand achter te laten komen.

Maar ik merk wel dat er links en rechts soms wel een krasje ontstaat, maar dat kan ook komen omdat ik soms de harde algen eraf steek met een scheermes
 
Beide.
Ik heb een tunze care magnet en die claimt 100% kras vrij te zijn en word beter ervaren dan een flipper.
Verschil tussen de tunze en de flipper is dat bij de tunze enkel de messen op het glas staan.
Daar is het bijna onmogelijk om er zand achter te laten komen.

Maar ik merk wel dat er links en rechts soms wel een krasje ontstaat, maar dat kan ook komen omdat ik soms de harde algen eraf steek met een scheermes

Aah kende deze nog niet, klinkt goed als ik het filmpje mag geloven:

 
Die mag-float zijn echt verschrikkelijk inderdaad, snap niet dat ze die nog steeds verkopen.
 
Gebruik zelf een stukje filterwatten of schuurspons voor het glas.
richting het zand / onder de zandrand doe ik gewoon met mijn vinger weghalen :))
 
Ik gebruik gewoon zo'n scheermesje op een stokkie zeg maar; ongeveer dit ding maar dan van Ali. Bietje voorzichtig doen in de buurt van je zand en dan gaat dat wel goed.
 
Zelf gebruik ik een goedkoop schuursponsje, daarmee oplettend dat ik 1 kootje van mijn middenvinger laat uitteken en daardoor goed voel als ik in de buurt van de bodem kom, dat laatste stukje kan je mits nodig met een pasje doen.
 
Ik gebruik ook wat filterwatten en druk dan wat harder of voor de hardere puntalg het schoonmaaksponsje uit de super.
 
Bankpasje.......
 
Blijft idd altijd wel een ding, ik gebruik ook een "oud" pasje en een schuurspons, maar bij allebei bestaat het risico dat er eens een korrel zand in of tussen komt, en dan heb je al snel een kras, ik ik spreek uit ervaring dat dan de meest enge woorden naar boven komen, want je probeert er alles aan te doen om het te voorkomen.
Vooral onderin is het risico groot met een zandbodem.
Ik denk dat zo goed mogelijk oppassen het enige is, en een krasje zal er altijd wel inkomen vrees ik, wat je ook gebruikt.
 
Ik denk dat zo goed mogelijk oppassen het enige is, en een krasje zal er altijd wel inkomen vrees ik, wat je ook gebruikt.
Wat je veel ziet is dat sommige mensen maar op en neer blijven gaan met hun gereedschap; zeker bij je bodem wil je dat liever niet. Kwestie van goed bijhouden en dan hoef je maar 1x (met wat kracht wellicht) naar beneden te duwen voorzichtig en je alg is daar weg. Dan kan er niets tussen gereedschap en glas komen.
 
hobbymesje of een pasje heb je het minste kans op krassen.
je houd ze onder een graad of 30 op het glas.

met een spons heb je zo krassen dan voel je het helemaal niet als je een korrel zand mee neemt.
 
Hier vorige week ook de eerste DIKKE kras op mijn nieuwe bak van een half jaar oud, veroorzaakt door een bankpas icm een zandkorrel.
Was er wel even ziek van :'(
 
zat laats ook kalk randen weg te schrobben met schuur sponsje vraag me wel af of da krassen kan op leveren zoveer ik kan zien nog niet
 
IMG_20201015_002701.jpg

Deze algenmagneet zat bij mijn grote bak toen ik die van iemand overnam. Geen idee van de kwaliteit ervan, maar sindsdien steeds de bakken mee gedaan. Volgens mij zonder krassen te hebben gemaakt. (Al boeit me dat voor die tweedehands bak weinig want die heeft er al tig. :juggle:)
 
Gebruik zelf ook een mag, geen problemen mee gehad. Vind ze ideaal voor grote ruit oppervlaktes. Ik blijf er altijd net boven de zandbodem mee. Het laatste stukje doe ik met de tandenborstel, zowel boven als onder.

Gr. Ed
 
Gewoon met een kwast
 

Bijlagen

  • 16027559651168261405213463672599.jpg
    16027559651168261405213463672599.jpg
    162.2 KB · Weergaven: 78
Ik wil wel eens zien hoe je met een kwast algen van je ruit krijgt.
die is daar toch veel te zacht voor
 
Ik gebruik ook de tunze care magnet, zeker als je het ijzerenmesje erop zet krijg je echt alle alg er gemakkelijk af. Wat tuinkabouter aangaf, krassen is bijna onmogelijk omdat alleen het mesje de ruit raakt :)
 
Toch vindt ik zo n Care Magnet ook link met een mesje maar goed ik heb er zelf geen ervaring mee en valt dat wellicht echt mee. Kun je met zo n ding een beetje makkelijk de hoeken om?
 
Toch vindt ik zo n Care Magnet ook link met een mesje maar goed ik heb er zelf geen ervaring mee en valt dat wellicht echt mee. Kun je met zo n ding een beetje makkelijk de hoeken om?
Mesje is niet scherp, het stalen “mes” is gewoon een lapje staal
 

Terug
Bovenaan