Hoe snel doet CO2 Ph dalen?


Rastaman

Well-known member
Lid geworden
1 november 2020
Berichten
209
Leeftijd
79
Hoe snel doet CO2 toevoegen PH dalen, cq hoe snal stijgt PH als geen CO2 wordt toegevoegd? Ik vroeg me dit af ivm magneetventiel. Als je 's nachts geen co2 toevoegt, gaan dan de ph niet weer stijgen en dan overdag weer door co2 toevoegen dalen? Lees, gaat je ph niet schommelen door gebruik van magneetventiel? Of is dit te verwaarlozen?
 
Hoe snel het daalt ligt eraan hoeveel je toevoegt (kun je instellen via een naaldventiel).
Te snel / veel toevoegen vinden je vissen niet leuk en kan je ph controller of drop check ook niet snel genoeg meten dus heb je het risico op doorschieten. (drop check duurt sowieso een paar uur)

Over het algemeen stijgt snachts je ph weer omdat je co2 verliest via je wateroppervlak en eventueel beweging / valverlies in je buizen en /of bioloog. Als je heel weinig verlies hebt zou het ook gelijk kunnen blijven aangezien planten snachts co2 produceren.

Tegelijk is wat verlies in de nacht niet erg zolang je ph maar / laag / redelijk stabiel is wanneer je lampen aangaan (daarom zet men co2 meestal een uurtje voor de lampen aan).

De co2 voeg je toe vanwege je planten. Die gaan het pas gebruiken als er licht is.
 
Laatst bewerkt:
ik verlies s nachts na afsluiten co2 ongeveer 0,2 tot 0,3,tot hij weer inschakeld. op mijn rio 240.dat is mijn inziens verwaarloosbaar
 
ik verlies s nachts na afsluiten co2 ongeveer 0,2 tot 0,3,tot hij weer inschakeld. op mijn rio 240.dat is mijn inziens verwaarloosbaar
Dat was hier net zo en door de co2 wat eerder dan het licht aan te laten gaan is de h weer op peil als het licht aangaat.
 
Ik denk dat het goed is om meteen even een aandachtspunt te noemen. Ik heb meegemaakt dat een drukregelaar, naaldventiel niet meer goed werkte. Op een dag kwam ik thuis en vond dode vissen in de bak vanwege zuurstoftekort door een teveel aan Co2. Ik heb toen een nieuwe aangeschaft om voor mezelf de nodige gemoedsrust te krijgen. Uitval is bij elke diersoort altijd vreselijk om mee te maken.

Mijn advies is dan ook als je bezig bent met instellen Co2 doe dat in zeer kleine stapjes en zorg dat je thuis bent om het in de gaten te houden. Een gele dropchecker vloeistof is funest, dit moet groen zijn. Vissen zwemmen aan de oppervlakte..bij zuurstofgebrek.
 
Ik denk dat het goed is om meteen even een aandachtspunt te noemen. Ik heb meegemaakt dat een drukregelaar, naaldventiel niet meer goed werkte. Op een dag kwam ik thuis en vond dode vissen in de bak vanwege zuurstoftekort door een teveel aan Co2. Ik heb toen een nieuwe aangeschaft om voor mezelf de nodige gemoedsrust te krijgen. Uitval is bij elke diersoort altijd vreselijk om mee te maken.

Mijn advies is dan ook als je bezig bent met instellen Co2 doe dat in zeer kleine stapjes en zorg dat je thuis bent om het in de gaten te houden. Een gele dropchecker vloeistof is funest, dit moet groen zijn. Vissen zwemmen aan de oppervlakte..bij zuurstofgebrek.
Geen paniek, ik ben nog lang niet toe aan co2. Ben me aan het inlezen voor de volgende bak waar ik wellicht co2 zou willen om ph te verlagen ivm viskeuze. ( niet zozeer omdat ik moeilijke planten wil) . Maar dank voor de antwoorden.
 
Geen paniek, ik ben nog lang niet toe aan co2. Ben me aan het inlezen voor de volgende bak waar ik wellicht co2 zou willen om ph te verlagen ivm viskeuze. ( niet zozeer omdat ik moeilijke planten wil) . Maar dank voor de antwoorden.
Ph verlagen met CO2 is een slecht plan
 
Ph verlagen met CO2 is een slecht plan
ohh? Ik begreep dat het juist de meest stabiele manier was? Wat is uw advies in deze?
 
Co2 is een vorm van plantenvoeding maar vaak wordt het ook wel gebruikt om de ph te laten dalen maar je moet wel ervoor zorgen dat hierdoor de co2 niet te oog oploopt.
 
ohh? Ik begreep dat het juist de meest stabiele manier was? Wat is uw advies in deze?
Zuren toevoegen.
CO2 is een gas dat snel weer uit het water wilt ontsnappen, zoutzuur niet.
Of je gebruikt water uit een kation ionen wisselaar dat is ook flink zuur.

Met CO2 ga je in principe je vissen vergassen om een bepaalde PH te behalen.
Althans als je de PH wilt verlagen speciaal voor een bepaald soort vissen is het denk ik een iets extremere daling dan 1PH wat al fors is..
 
een verdubbeling in CO2 gehalte zorgt voor een pH daling van 0,3 punt. Een halvering in co2 gehalte zorg voor een stijging van 0,3 punt.

het effect van CO2 op de pH waarde is dus het grootst bij lage CO2-gehaltes, van 0,5 naar 4 ppm CO2 geeft bijna een vol punt pH daling, van 15 naar 30 maar een daling van 0,3 punt.

je kunt de pH in de meeste gevallen 1 tot 1,5 punt laten dalen met co2 toevoeging, Beter is het om de KH (zuurbufferend vermogen) te laten zakken. met osmose oid.
werken met sterke zuren in het aquarium is vragen om ongelukken imo.
 
een verdubbeling in CO2 gehalte zorgt voor een pH daling van 0,3 punt. Een halvering in co2 gehalte zorg voor een stijging van 0,3 punt.

het effect van CO2 op de pH waarde is dus het grootst bij lage CO2-gehaltes, van 0,5 naar 4 ppm CO2 geeft bijna een vol punt pH daling, van 15 naar 30 maar een daling van 0,3 punt.

je kunt de pH in de meeste gevallen 1 tot 1,5 punt laten dalen met co2 toevoeging, Beter is het om de KH (zuurbufferend vermogen) te laten zakken. met osmose oid.
werken met sterke zuren in het aquarium is vragen om ongelukken imo.
In mijn huidige bakje (zonder CO2) maak ik gebruik van osmose water (7 osmose: 3 kraanwater), De KH waarde is van 11 (uit de kraan) naar 4 (in de bak) gezakt maar de PH is ' maar' van 7.8 (kraan) gezakt naar 7.6 9in de bak)*
Dus mijn conclusie was dat alleen osmose water gebruiken om de KH te doen dalen werkt wel om deze kH te laten dalen (duhhh) maar de PH daalt niet echt signifiacnt. Voor mijn huidige bak prima, maar ik zat een beetje te denken aan visjes in de volgende bak die klaarblijkelijk echt rond de ph 7 wensen. Vandaar dat ik weer es aan t lezen ben her en der hoe dat vorm te geven. Maar ja ...wederom dat moeras van verschillende meningen :rolleyes:


* gemeten met digitale PH meter
 
Ok, hebben we weer het punt bereikt dat er geen consensus is ? :ROFLMAO:
Zoutzuur is een extreem zuur misschien, maar je hebt ook al verschillen tussen de concentratie die je koopt.
Je kan 30% of 10% kopen, als je die 10% gebruikt luistert de dosering al minder nauw, ga je dat verder verdunnen voordat je doseert heeft het nog minder impact.
 
Nog een nadeel met werken met een zuur is dacht ik dat als je ververst je ook weer zuur moet toevoegen aan het nieuwe water want anders tijgt de ph in de bak weer.
Ik werk daarom toch liever met co2 dan met zuren.
 
Nog een nadeel met werken met een zuur is dacht ik dat als je ververst je ook weer zuur moet toevoegen aan het nieuwe water want anders tijgt de ph in de bak weer.
Ik werk daarom toch liever met co2 dan met zuren.
Jij werkt toch met CO2 voor je planten?
Toch niet omdat je vissen een specifieke PH nodig hebben?
 
Jij werkt toch met CO2 voor je planten?
Toch niet omdat je vissen een specifieke PH nodig hebben?
Ja deels wel maar ook omdat de Manen een lagere ph verlangen dan wat hier uit de kraan komt met een ph van 8. Het is dus een combi voor zowel de planten als de vissen in mijn geval.
 
een KH van 4 is nog steeds 86 ppm bicarbonaat( in veel gevallen in de natuur is het totaal aan opgeloste stoffen nog niet zo hoog) dan heb je ruwweg 12 ppm co2 nodig om op 7 uit te komen.
de KH is het zuurbufferend vermogen, zolang je een zuurbufferend vermogen hebt wordt je aquariumwater niet zuur, immers zuren reageren met de buffer en verdwijnen zo.
CO2 is geen zuur, het pH verlangend effect werkt scheikundig totaal anders.


fulvinezuren, humine zuren, citroenzuur, azijnzuur en andere organische zwakke zuren zijn oke, maar hebben pas echt effect als ze niet meteen gebufferd worden.
het effect van sterke zuren (fosforzuur, zoutzuur, zwavelzuur salpeterzuur) is veel sterker, en als je die niet heel voorzichtig dosseert kun je de pH heel snel heel laag krijgen.
De beruchte zuurval.

met organische zuren lukt dat niet omdat zwakke zuren sterke geconjugeerde basen vormen. : als een organisch zuur een H+ ion afgeeft ( en dus de pH laat dalen) dan vorm de rest van het molecuul dat overblijft een buffer de verdere daling van de pH remt.

Ook met co2 kun je geen extreme daling krijgen, hoe hoger het co2 gehalte hoe kleiner het effect op de pH je vissen gaan veel eerder dood aan co2 vergiftiging dan door de lage pH.

natuurlijke pH daling door nitrificatie is ook geen echt risico omdat alleen kan als er veel ammonia in korte tijd in weinig water moet worden omgezet om een zodanig hoge concentratie H+ te krijgen dat de pH gevaarlijk laag is. In die gevallen is ammoniak en nitriet vergifting al lang aan de orde.

dode vissen door een pH crash/ zuurval zijn een mythe. (behalve als je met sterke zuren in je aquarium klooit) Het hele verhaal dat je een KH van 4 of hoger nodig is om een zuurval te voorkomen mist daarmee fundament. Als je vissen zure omstandigheden vragen is een onmeetbaar lage KH helemaal niet erg, ook in de natuur is dat het geval. Alleen vissen die niet tegen zure omstandigheden kunnen hebben een KH nodig. In de wateren waar zij voorkomen vind je ook van nature bicarbonaten.

Welke vissen wil je houden?
 
Welke vissen wil je houden?
Nog niks staat vast maar ik dacht aan de volgende:





Dus ja ik dacht ietwat lager dan de huidige 7.6 is wellicht verstandig? ( En ja ik kan ook andere vissen nemen die wel bij mijn waterwaardes passen die ik nu heb maar daar gaat het dus nu even niet om.....)
 
gewoon de hoeveelheid osmose opvoeren naar 9 deel osmose op 1 deel kraanwater, kan best dat je pH dan nog steeds iets boven de 7 blijft steken maar dat lijkt mij geen probleem voor deze vissen.

bedenk wel dat de ramirezi van warmte houdt, rond de 27 graden, de andere twee zitten liever wat koeler dan dat.
 
Vaak zijn juist vissen die een lage pH vragen ook zeeer gevoelig voor CO2-toevoeging iig de ramirezie. Dus als je deze vis echt wil gaan houden zul je andere oplossingen moeten bedenken. Zalmpjes zijn vaak minder gevoelig.
Vaak denk ik dat die pH het minst interessant voor de vis is maar meer die andere waterwaardes zoals de KH en GH met daaruit volgend de pHwaarde.
 
Wellicht is de enige goeie methode orinoco water te importeren???
 
natuurlijke pH daling door nitrificatie is ook geen echt risico omdat alleen kan als er veel ammonia in korte tijd in weinig water moet worden omgezet om een zodanig hoge concentratie H+ te krijgen dat de pH gevaarlijk laag is. In die gevallen is ammoniak en nitriet vergifting al lang aan de orde.
Is het niet zo dat bij dit proces de bacterien ook co2 uitstoten? Al zal dat ook weinig zoden aan de dijk zetten denk ik.
 
Is het niet zo dat bij dit proces de bacterien ook co2 uitstoten? Al zal dat ook weinig zoden aan de dijk zetten denk ik.
nee, nitrificerende bacteriën scheiden geen co2 uit, ze halen hun energie uit het oxideren van stikstof, niet uit het oxideren van kool-waterstof verbindingen.
Sterker nog ze nemen het op als koolstofbron. de snelste groei halen bacterië populaties bij ongeveer 5 ppm co2.

Heterotrofe bacteriën scheiden wel co2 uit.
Vaak zijn juist vissen die een lage pH vragen ook zeeer gevoelig voor CO2-toevoeging iig de ramirezie. Dus als je deze vis echt wil gaan houden zul je andere oplossingen moeten bedenken. Zalmpjes zijn vaak minder gevoelig.
Vaak denk ik dat die pH het minst interessant voor de vis is maar meer die andere waterwaardes zoals de KH en GH met daaruit volgend de pHwaarde.

waarop baseer je dat?

het probleem met co2 is dat hoger co2 gehalte in het water is een hoger gehalte in het bloed van de vis. hierdoor daalt de ph van het bloed en bij een lagere pH daalt het vermogen van rode bloedcellen om zuurstof op te nemen. Daarom zie je versnelde ademhaling bij co2 vergiftiging. Vissen die van nature in zuur water leven zijn normaal gesproken beter in staat de pH in hun bloed op peil te houden. Bovendien zijn zure wateren vaak langzaam stromend en rijk aan organisch materiaal, en daardoor ook relatief rijker aan CO2.
 
een verdubbeling in CO2 gehalte zorgt voor een pH daling van 0,3 punt. Een halvering in co2 gehalte zorg voor een stijging van 0,3 punt.

het effect van CO2 op de pH waarde is dus het grootst bij lage CO2-gehaltes, van 0,5 naar 4 ppm CO2 geeft bijna een vol punt pH daling, van 15 naar 30 maar een daling van 0,3 punt.

je kunt de pH in de meeste gevallen 1 tot 1,5 punt laten dalen met co2 toevoeging, Beter is het om de KH (zuurbufferend vermogen) te laten zakken. met osmose oid.
werken met sterke zuren in het aquarium is vragen om ongelukken imo.
Weet je dit zeker?

Volgens mij kun je dit namelijk niet zo stellig zeggen. Want het is een driehoek. Hoeveelheid X co2 toevoegen heeft effect op. Ph waarde Y bij een KH van Z. Dus hoeveel de PH verschuift obv co2 toevoegen is ook afhankelijk van je zuurbuffer (KH).
 
Volgens mij klopt dat wel wat Tonio zegt want ik heb dat al eerder ergens gelezen hier in het verleden.
 
@Akwarium naar het schijnt zijn producten als eiken extract en PH minus niet veel meer dan sterk verdunde zoutzuur oplossingen.
 
Weet je dit zeker?

Volgens mij kun je dit namelijk niet zo stellig zeggen. Want het is een driehoek. Hoeveelheid X co2 toevoegen heeft effect op. Ph waarde Y bij een KH van Z. Dus hoeveel de PH verschuift obv co2 toevoegen is ook afhankelijk van je zuurbuffer (KH).

Met twee opmerkingen:

1 de stap is niet precies 0.3 pH punt.
2 de totale curve is niet lineiar, maar bij de pH waardes die voor het aquarium relevant zijn is de zodanig recht dat je het lineiar kunt beschouwen.

kijk maar eens in een willekeurige CO2 tabel,
pak een willekeurige waarde, zoek vervolgens de dubbele of halve waarde op bij dezelfde KH, en het verschil is 0.3 pH punt.
ph-co2.png

@Akwarium naar het schijnt zijn producten als eiken extract en PH minus niet veel meer dan sterk verdunde zoutzuur oplossingen.
Ja, fosforzuur zit er ook wel in, zelfs salpeterzuur heb ik weleens gehoord. Maar ik vind dat je beter weg kunt blijven bij die producten. Natuurlijk als je weet wat je doet kan het, maar als je weet wat je doet weet je ook dat er betere manieren zijn.

als je zoutzuur bij je aquarium water giet dan reageert dat met de aanwezige bicarbonaat (en andere buffers) tot 1 van beide op is.
als je 1 KH wegbrand met zoutzuur geeft dat al 15 ppm CO2, en laat 12 ppm cloride achter.
Het is dus veel zinvoller de KH met osmose oid weg te filteren, op het moment dat je KH vrijwel weg is, heb je aan wat organische zuren wel genoeg om je pH het zure bereik in te trekken. een handje Turf, kienhout, bladeren lph verlangende bodem etc doet al voldoende en dat past ook veel beter bij de biotopen van zuurminnende vissen dan zoutzuur.

Dus kraanwater er mee aanzuren levert veel te veel rest producten op (chloride, fosfaat, nitraat etc) ook niet fijn voor zachtwatervissen, En als je osmose gebruikt dan zijn er betere alternatieven die je ws toch al in je zwart water of zacht water aquarium toepast. En als je een foutje maakt....
 
Ok, voor de zekerheid. KH, PH en CO2 hangen met elkaar samen. PH kan je sturen door ofwel CO2 ofwel de KH aan te sturen? Maar KH is ook een buffer. Hoge KH; lastig om PH te beinvloeden; KH (relatief) laag; effect op PH beïnvloeden sneller/eenvoudiger.
Met osmose kan je KH (en GH) verlagen. Dus osmose (eventueel gemengd met kraanwater danwel met toevoeging mineralen ) gebruik je vooral om te zorgen dat je ph makkelijker kan beïnvloeden? Volgens mij heb ik het tot zover begrepen?

Maar KH verlagen middels osmose (en alle andere factoren even hetzelfde laten) verandert dan wel of niet "vanzelf' ook de PH? Als ik in die tabel kijk en ik zie bij KH 10 en PH 7.4 een CO2 waarde van 12. En ik verlaag dan middels osmose water de kh naar bijv. 4:
Heb ik dan nog tseeds een PH van 7.4 met een daarbij behorende gedaalde CO2 van 5? OF Heb ik dan CO2 nog steeds 12 maar een daarbij behorende PH van 7?

Oftewel daalt door osmose en KH verlaging mijn PH vanzelf of is dat dan alleen maar een beginstap om middels andere middelen/methoden te PH makkelijker te kunnen laten dalen?
 
Je ph zal dalen als je een lagere kh hebt bij eenzelfde hoeveelheid co2 als ik het goed heb.
 
De bufferwerking en CO2-KH-pH relatie zijn twee totaal verschillende dingen:

bij iedere pH waarde hoort een bepaalde verhouding tussen HCO3 en CO2.

Bijvoorbeeld bij een pH van 6,14 is er precies evenveel HCO3 als CO2 opgelost.
Bij een pH 6,44 is er twee ker zoveel HCO3 opgelost als CO2.
bij een pH van 6,61 is er 3 keer zoveel HCO3 als CO2 opgelost,

De gemeten KH bestaat normaal gesproken voornamelijk uit HCO3.

Als je de KH verlaagt (minder HCO3) of meer CO2 toevoegt, verandert de onderlinge verhouding en dus ook de pH.
Hoe dat chemisch werkt laat ik even achterwege.

Dan de bufferwerking.
HCO3 kan reageren met zuur (H+) je krijgt dan koolzuur: H2CO3, dat uitelkaar valt in H2O en CO2.
als er je zuren in je aquarium toevoegt, zullen die in eerste instantie reageren met de KH, hierdoor daalt de pH als de reactie klaar en de co2 verdwenen is maar een heel klein beetje. (alleen doordat de KH lager is geworden). Als er geen KH meer over is kunnen de zuren niet meer reageren en daalt de pH sneller. H+ neemt toe en hoe meer H+ hoe lager de pH.

Van nature ontstaat er in het aquarium altijd H+ bijvoorbeeld bij de omzetting van ammonium in je filter. Bovendien gebruiken je filterbacteriën HCO3 als koolstofbron, ze eten het op simpel gezegd. Hierdoor daalt de KH van nature ietsje. Daarom werd er vroeger voor gepleit voor een KH van minimaal 4-6. Inmiddels is de ervaring dat dat niet nodig is. Het verzuringsproces gaat in de meeste aquaria zo langzaam dat bij normaal onderhoud de pH waarde prima blijft zelfs met een KH kleiner dan 1.
 
Maar je wilt de pH puur voor je visbestand verlagen neem ik aan? In dat geval kun je op zich wel af met Co2, je moet er alleen rekening mee houden dat je puur met Co2 niet hele lage pH's veilig kunt halen. Ikzelf gebruik het zowel voor de planten als voor de pH maar laat de concentratie nooit hoger dan 20ppm worden. De pH veranderde bij mij van 8 naar net rond de 7. Nou kon ik nog wel lager door m'n KH meer te verlagen. Ik ga binnenkort denk ook even experimenteren met elzenproppen.

Volgens de tabel kun je als je je KH maar voldoende verlaagd makkelijk veilig een pH onder de 7 krijgen met Co2 zonder dat je je vissen vergast. Daarnaast is het dan ook nog van belang of je wildvang of nakweek neemt want deze laatste kunnen vaak tegen hogere waardes qua pH en hardheid. Verder punt om rekening mee te houden is dat de Co2 tabel niet echt meer bruikbaar is wanneer je naast Co2 nog andere stoffen gaat toevoegen die invloed hebben op de pH. Daarom altijd een dropchecker in je bak.

Gr
Stefan
 

Terug
Bovenaan