Hoe snel groeien poelslakken?


P

Peggy Sue

Guest
De slakken die ik eerder deze week heb ontdekt in mijn aquarium blijken Poelslakken te zijn. Hier ben ik achter gekomen nadat ik straks in mijn bak keek en hij al een stuk groter was dan een paar dagen geleden toen ik de slakken ontdekte. Maar hoe snel groeien ze eigenlijk? En hoe groot zijn ze als ze volwassen zijn?
RGdIpSnQBy11M-aLPj5r5VJzn0vRQopi.jpeg
 
Ze groeien behoorlijk snel hoor en ik schat dat ze zo n 5mm worden of iets groter.
 
Ze groeien inderdaad heel erg snel, ik denk dat ze gemiddeld 5-10 mm worden maar we hebben er hier een gehad die 2 cm was.
 
Ben ik nou gek? Die worden toch veel groter? Eerder 5 Cm toch?
 
Nee , niet gek , zekers 5cm .
In aquarium meestal wel wat kleiner , hier in de vijver zitten de joekels .
 
Denk eerder het type voedselaanbod . En dat is schraal in een aquarium .
 
Nickey zei:
Ze groeien inderdaad heel erg snel, ik denk dat ze gemiddeld 5-10 mm worden maar we hebben er hier een gehad die 2 cm was.

Tja, in mijn bakken zullen ze echt niet groter zijn geweest.
Misschien dat ze kleiner blijven omdat het nanobakjes zijn.
Maar ik gok ook max een dikke halve centimeter.
Er zullen wel weer verschillende soorten poelslakken zijn denk ik.
 
Hm. interessant. Ik vang ze altijd uit, dus hoe groot ze in een aquarium worden weet ik niet uit ervaring. Wel heb ik er eens een paar uit laten groeien in een emmer met bladeren op het balkon. Waren binnen no-time een paar centimeter groot.

Aan het formaat bak lijkt het dan niet te liggen. Mogelijk de temperatuur dan?
 
Hier op kamertemperatuur worden ze veel groter, graad of 18, die werd dik 2 cm maar ging dood aan te weinig voeding dus had veel groter kunnen worden.
 
Ik snap de reden dan ok niet maar net als Nickey heb ik ook de ervaring dat ze niet veel groter worden dan zo n 5mm.
En ik had er in de bakjes best veel dus ze hadden wel de tijd om uit te groeien.
 
Maar is het hoe hoger de temperatuur is, hoe groter ze wordt.

Of hoe lager de temperatuur is, hoe groter ze wordt.

Een graad of 18, vindt ik persoonlijk toch wel wat aan de lage kant, dus worden ze groter bij een koudere temperatuur?
 
Ja, ik snapte hem even niet meer, die vraagstelling.

Op welke temperatuur zaten de poelslakjes bij jou, John?
 
Rond de 22 graden bij o.a. de garnalen.
 
Dus dan denk ik dat we daaruit kunnen opmaken dat ze sneller groeien bij een lagere temperatuur.

Bij Nickey zaten ze op 18 graden, en waren ze aanzienlijk groter dan bij jou, John.
 
Kijk, dat is een mooie empirische benadering :)

IK voel een wedstrijdje aankomen... wie kweekt de grootste poelslak...
 
Met als prijs een gratis Poelslak :D :p.
 
Inderdaad wat je zegt C�dric,
Hier op 25 graden zijn ze ook veel kleiner, denk niet dat ze de 5 mm halen. Op 22 graden worden ze al iets groter en op 18 graden dus ongeveer 2 cm :)
Ik denk dat het mysterie is opgelost (was het al) :D
 
Ik heb er een van ~2 cm die dat bij 23 graden geworden is. Die zit nu in mijn west-Afrika bakje op 20 graden om "voer te kweken" voor de Anentone Helena's.

Groeien ze niet simpelweg door tot ze doodgaan, en is het vervolgens niet gewoon een kwestie van een combinatie van omstandigheden (temperatuur, voedselaanbod, pH (!)) die bepalen hoe lang ze leven?
 
Echt duidelijk wordt het dus nog niet zo :D ;).
 
Ik kom er ook niet uit op basis van de onderzoeken die ik kan vinden;

Bevestiging van de vermoedens vind ik hier:
Giant forms of this species can grow to 7 cm shell size, but depending on the environmental conditions in waterside habitats there can also be dwarf forms.
hier

Maar ook de theorie dat ze in het aquarium simpelweg niet oud worden kan ik me in vinden als ik de groeisnelheid in overweging neem:
Hatching occurred in late June through August with young snails attaining a median length of 8 mm by the end of their first summer. Surviving individuals grew rapidly during the early part of their second summer but few individuals reached a size at which they could potentially oviposit (> 30 mm) by the end of the summer. In subsequent summers, snails grew more slowly but oviposited at rates of 5�19 eggs per snail per 48 h as long as they survived. Maximum recorded length was 59 mm in this population, a snail estimated to be entering its seventh summer.
hier

Het liefste zou ik hier verder willen lezen, maar dat is niet online beschikbaar: hier
 
Heeft het niet gewoon te maken met het feit dat er verschillende soorten Poelslakken bestaan?

In de door mij geplaatste link heeft men het over de grote namelijk dus dan neem ik aan dat er meerdere soorten zijn.
 
jessicapilon zei:
Heeft het niet gewoon te maken met het feit dat er verschillende soorten Poelslakken bestaan?

Ja, dat zou ook best kunnen.

Ik denk dat we er niet uit geraken, en dat we echt een bevestiging nodig hebben van iemand die zich enkel en alleen maar bezig houd met poelslakjes ;)

Maar ik denk dat die er niet zijn, bij de meeste zijn poelslakjes gewoon gekend als een last, en zetten ze er dan een Anatome Helena in zodat ze er vanaf zijn.

Eigenlijk zijn het best nog wel speciale beestjes.
 
Je hebt de familie poelslakken (Lymnaeidae) die dus meerdere soorten poelslakken bevat, bijvoorbeeld de gewone poelslak (Lymnaea stagnalis)
 
Ik denk dat daar ook de verschillen in formaat achterweg komen Noa.
 
Ja, je hebt verschillende soorten idd.. er is vast wel een slakkenforum ergens waar ze dat haarfijn kunnen uitleggen ;)
Bij mij zie ik ze in ieder geval ook niet groter worden dan 1 cm oid.
 
nou aan voedsel hier in de slakken bak geen probleem een 30 ltr curver die recht voor het raam staat en helemaal groen is temp rond de 21 graden is en bewoners helena's 1 peolslak (als deze niet door de helena's verorberd is en puntslakken
 

Terug
Bovenaan