Hoe snel quarantaine bak opzetten?!?


S

Senna scholten

Guest
Hallo,
Ik heb een 400 liter bak met mooie discussen (blue diamond, pigeon blood blue etc.) Alleen de laatste tijd valt viel mij op dat 1 van mijn Blue diamonds heel donker van kleur was, schuw, witte ontlasting, en verstopt zat. Ik wist gelijk dat dit Protoopalina symphysodonis (flagellaten) was.
Ik moet dus een quarantaine bak opzetten en snel! Alleen hoe?
Ik heb nog een bak van 60 cm staan en een pot filter van 2000 l/u.
Ik ben maar een jongen van 14 jaar oud die het heel druk heeft met school, dus een bak van 1,20 meter word hem niet:br:. Weet iemand wat ik aan deze quarantaine bak moet doen en hoe ik aan het medicijn (metronidazol) kom? En vooral hoe ik deze snel bio actief krijg?, reageer alsjeblieft.
Mvg, Senna.
 
Senna,

Waarom q bak? Je hele bak moet behandeld in mijn optiek.

Flagellaten kan
Icm wormen kan

Medicatie Sera Prof of Manaus of Metrosanizol. Persoonlijk voorstander van Manaus.

Evt. temp omhoog naar 34+ graden kan, maar wel heel gecontroleerd en goed gemeten.

Eigenlijk microscopisch onderzoek doen.

Hoe groot zijn de vissen?
Hoe oud?
Verversbeleid?
Temp?
Voeding?
Mede bewoners?
Algemene info van de bak?

Mijn advies, koop grootst mogelijke verpakking medicatie, op termijn het goedkoopste

Later meer
 
Zou ook manaus octocil doen en dan hele aquarium. Dit heeft verder weinig tot geen gevolgen voor biologisch evenwicht in je aquarium. Als je manaus ga bestellen neem dan meteen potje diploral (zoiets) erbij. Opknappertje voor na de kuur.
 
Beste Schot,

de vissen zijn nu zo’n 10-12 cm, dus ongeveer 6-9 maanden oud. (er zit ook een grote pigeonblood blue in van ongeveer 8 jaar oud (deze word duidelijk oud)
Ik ververs op zondag 40-50%, en op woensdag/donderdag hetzelfde (ligt eraan wat mij beter uitkomt) dus 2 keer in de week. De temp. Staat op 29 graden, ik heb de temp al omhoog geschroefd naar 30, ik doet dit geleidelijk met 1 graad per 1/2 dagen.
Ze krijgen nu 5 keer per dag eten:
Om half 8 S’ochtends, droog Sera discus hoofd voer gemengd met droog Tetra discus energie.
Om 12 uur, meestal een beetje gedroogde tubifex om uit de hand te voeren, anders hetzelfde als in de ochtend.
Om 3 uur, word er goed geobserveerd bij de bak (waardoor ik dit zag) en voer zonodig.
Om 6 uur met voordat ik ga eten krijgen ze meestal wat bevroren artemia (natuurlijk eerst ontdooid).
En om 9 uur, een kwartier voordat de lampen geleidelijk uitgaan, voer ik ze diepvries discus mix en diepvries jungle mix.
De mede bewoners zijn:
1 borstel neus (Ancistrus dolichopterus)
En een wolk van zo’n 20 tetra’s (waarvan er soms eentje mist doordat ze soms wel eens te dicht op de lippen van de discussen zwemmen).
4 maanvissen, waarvan 1 koppel.
En 2 blue shine maanvissen (al volgroeid)
Algemeene info bak:
Het is een goed draaiende bak van 400 liter (ik ben nu aan het sparen voor een 2 meter bak van 720 liter).
Vorige week een nieuwe filter ingezet, omdat ik Vond dat deze geen optimale uitstroom meer had (https://www.bol.com/nl/p/f-serie-ex...tgh=lDRZ5OVVxOwZ-3vCjGdKtg.1.3.ProductPageUrl Ik heb precies dezelfde filter gekocht, alleen dan de nieuwe versie ervan.
Ik spuit co2 in het aquarium met de ph controller, ik heb altijd 2 flessen van 2 kg op voorraad. Verder gebruik ik nog easycarbo co2 uit een flesje en HS aqua FloraCarbo.
Ik gebruik watervoorbereider van het eigen merk van de vis zaak waar ik altijd mijn spullen haal. (Heb al flink wat stempel kaarten vol:D)
Ik heb 4 led lampen, maar ik heb de kleinste en rustgevendste nu aan staan i v m de parasiet.
Er staan ook planten in het aquarium, hopelijk gaan die de hoge temperaturen halen (en de manen en tetra’s) ik heb de achterwand van mijn aquarium bekleed met vallisneria en overal her en der staat een anubias. Er staan als ik het goed heb ook een paar crypto plantjes.
Hopelijk hebben jullie hier iets aan.
ik ga nu even alles bestellen wat iedereen zegt en hoop het beste.
Mvg, Senna Scholten.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    21.6 KB · Weergaven: 103
  • image.jpg
    image.jpg
    88.6 KB · Weergaven: 95
  • image.jpg
    image.jpg
    71 KB · Weergaven: 89
  • image.jpg
    image.jpg
    46.7 KB · Weergaven: 104
  • image.jpg
    image.jpg
    78.4 KB · Weergaven: 91
  • image.jpg
    image.jpg
    37.6 KB · Weergaven: 83
  • image.jpg
    image.jpg
    96.7 KB · Weergaven: 92
Ps: ik ben nu op de site van manaus maar kan nergens iets vinden om het te bestellen, heeft iemand dit ooit gedaan en weet hij/zij hoe dit moet? Laat het mij weten.
 
Beste Schot,

de vissen zijn nu zo’n 10-12 cm, dus ongeveer 6-9 maanden oud. (er zit ook een grote pigeonblood blue in van ongeveer 8 jaar oud (deze word duidelijk oud)
Ik ververs op zondag 40-50%, en op woensdag/donderdag hetzelfde (ligt eraan wat mij beter uitkomt) dus 2 keer in de week. De temp. Staat op 29 graden, ik heb de temp al omhoog geschroefd naar 30, ik doet dit geleidelijk met 1 graad per 1/2 dagen.
Ze krijgen nu 5 keer per dag eten:
Om half 8 S’ochtends, droog Sera discus hoofd voer gemengd met droog Tetra discus energie.
Om 12 uur, meestal een beetje gedroogde tubifex om uit de hand te voeren, anders hetzelfde als in de ochtend.
Om 3 uur, word er goed geobserveerd bij de bak (waardoor ik dit zag) en voer zonodig.
Om 6 uur met voordat ik ga eten krijgen ze meestal wat bevroren artemia (natuurlijk eerst ontdooid).
En om 9 uur, een kwartier voordat de lampen geleidelijk uitgaan, voer ik ze diepvries discus mix en diepvries jungle mix.
De mede bewoners zijn:
1 borstel neus (Ancistrus dolichopterus)
En een wolk van zo’n 20 tetra’s (waarvan er soms eentje mist doordat ze soms wel eens te dicht op de lippen van de discussen zwemmen).
4 maanvissen, waarvan 1 koppel.
En 2 blue shine maanvissen (al volgroeid)
Algemeene info bak:
Het is een goed draaiende bak van 400 liter (ik ben nu aan het sparen voor een 2 meter bak van 720 liter).
Vorige week een nieuwe filter ingezet, omdat ik Vond dat deze geen optimale uitstroom meer had (https://www.bol.com/nl/p/f-serie-ex...tgh=lDRZ5OVVxOwZ-3vCjGdKtg.1.3.ProductPageUrl Ik heb precies dezelfde filter gekocht, alleen dan de nieuwe versie ervan.
Ik spuit co2 in het aquarium met de ph controller, ik heb altijd 2 flessen van 2 kg op voorraad. Verder gebruik ik nog easycarbo co2 uit een flesje en HS aqua FloraCarbo.
Ik gebruik watervoorbereider van het eigen merk van de vis zaak waar ik altijd mijn spullen haal. (Heb al flink wat stempel kaarten vol:D)
Ik heb 4 led lampen, maar ik heb de kleinste en rustgevendste nu aan staan i v m de parasiet.
Er staan ook planten in het aquarium, hopelijk gaan die de hoge temperaturen halen (en de manen en tetra’s) ik heb de achterwand van mijn aquarium bekleed met vallisneria en overal her en der staat een anubias. Er staan als ik het goed heb ook een paar crypto plantjes.
Hopelijk hebben jullie hier iets aan.
ik ga nu even alles bestellen wat iedereen zegt en hoop het beste.
Mvg, Senna Scholten.
Gaat Het goed met maanvissen én discusvissen?
 
Gaat Het goed met maanvissen én discusvissen?

ja dat gaat supergoed, alleen als de maanvissen eitjes hebben gelegd worden alle vissen weggejaagd. Maar voor de rest hebben ze nergens last van.
 
Niet de combi van en temp omhoog en medicatie toevoegen.

Maanvissen en tetra's trekken dat denk ik niet.

Hoeveel vissen op de 400 liter?
Bevat discusmix hart?

Maar voor de rest hebben ze nergens last van.
Uhm, nergens last van?

Google even op de medicatie, onder andere APO verkoopt het, redelijk scherp geprijsd meestal
 
De discusmix bevat geen hart i v m ik mijn aquarium niet super hoog heb staan en ze het dan moeilijk kunnen verteren
 
Ik heb net wel een blister gekocht met kalkoen hart
 
Even check. Je geef aan nieuw filter gekocht. Je Heb toch wel op verantwoorde wijze het nieuwe filter geplaatst? Niet nieuwe erin en de oude eruit? Meet je ook je waterwaardes? Even er van uit gaand dat je oude filter eruit heb gehaald en nieuwe zo erin heb gedaan zullen je vissen ziek zijn van water ipv parasieten.
 
ik heb de oude filter eruit gehaald, en die nieuwe erin. ik heb geen sponsen of bio materiaal of slangen vervangen, alleen de filter met de motor en uv lamp. ik heb het water de week na dat de nieuwe filter erin stond elke dag gemeten, en er waren geen veranderingen zowel nitraat als nitriet 0.
 

Terug
Bovenaan