Wat is er nieuw

hoe te snoeien/stekken

• Onderwerp starter Onderwerp starter aqua20000
  • Startdatum Startdatum
A

aqua20000

Guest
Hallo,

Ik heb een plantje wat sterk lijkt op Belgisch groen. Alleen is de stengel wat dikker en de blaadjes zijn bovenin oranje/rood..

Ik weet niet wat de naam is van dit plantje.
Hij groeit goed en komt nu bijna bij het wateroppervlak. Kan ik het plantje halverwege gewoon knippen en opnieuw in de bodem steken?

Lijkt op een alternanthera soort.
Stengelplanten kun je inderdaad een stuk met top vanaf knippen en in de bodem plaatsen. De stengelstekken wortelen dan weer.

Ik zou er wel opletten dat je hem dan net onder het blad afknijpt en een niet te kort stukje (6-10 bladeren ofzo) zodat het sterk door kan groeien daarna.

Ik dacht aan een Ludwigia soort, maar Alternanthera klinkt ook plausibel.
Niet dat het veel uitmaakt qua snoeien/stekken, want dat is bij beiden hetzelfde en wel zoals door Peter omschreven.

~ Ivo

Ik zou het alleen niet knippen, maar snijden met een scherp mesje (bv scheermesje, pas op voor je vingers). Op die manier beschadig je de celwanden van de stengels minder. Hierdoor kan de plant zijn energie stoppen in het vormen van wortels in plaats van het repareren van de celwand

Heb je gelijk in AquaVISie.

Bedankt voor de goede antwoorden/tips!

Na wat gegoogel denk ik dat het gaat om een Ludwigia-soort..
Iig zal ik de plant afsnijden, ruim zodat ie kan wortelen. Onderste gedeelte komt dan gewoon weer een nieuwe "top" aan zeker?

Grt!

Okee..onderste stuk gaat weer "schuin" uitlopen.

ok..
Ik gebruik sinds 'n paar weken bio-co2... Planten groeien nu een stuk harder..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan